Mrs. Cornelys’ Entertainments. Onder die opmerkelijke titel presenteerde barokgezelschap New Dutch Academy een concert in theatrale setting. Het Haagse Korzo Theater veranderde in een society-avond. Op bezoek bij een veelbesproken dame uit 18e eeuws Londen. Het was een lust voor oog en oor.
New Dutch Academy heeft naast enkele vaste leden een wisselende samenstelling. De Academy houdt zich – de naam zegt het al – behalve met spelen ook bezig met onderzoek. Onderzoek naar de muziek van de 18e eeuw, de grote passie van dirigent en altviolist Simon Murphy. Australiër Murphy richtte het gezelschap in 2002 op en leidt het met ongekend enthousiasme, maar niet altijd met evenveel zakelijk inzicht. Na een succesvolle start, waarin NDA onder andere de symfoniecultuur aan het vroegere Haagse hof weer boven water bracht, kwam het orkest in zwaar weer. Na het wegvallen van subsidies en wegens teruglopende kaartverkoop gaf NDA nog slechts enkele publieksconcerten per jaar. In de diplomatieke wereld bleef NDA het altijd goed doen: het gezelschap toerde met overheidsinstellingen door China en Turkije en trad zelfs op voor de koninklijke familie.
Seks en 18e eeuwse rock ‘n’ roll
Na die tijd van overleven lijkt New Dutch Academy sinds dit jaar toe aan een revanche. De programma’s zijn nog altijd kleinschalig, maar kwalitatief van zeer hoog niveau. In Mrs. Cornelys’ Entertainments zien we hernieuwde experimenteerdrift. Murphy wil ditmaal laten zien hoe in de 18e eeuw een ruig avondje in de hoogste kringen eraan toeging. Plaats van handeling is het huis van de scandaleuze Mrs. Cornelys, zangeres en actrice uit Venetië, die in haar Londense Carlisle House hooggeplaatste gasten ontving voor muziek, dans, eten en drinken, gokken en seksspelletjes. Onder die gasten prominenten als Lord Sandwich (uitvinder van… juist) maar ook schilder Gainsborough, ontwerper Chippendale en de componisten Abel en J.C. Bach. NDA, ooit door magazine Luister geroemd als 18e eeuwse rock ‘n’roll, belooft nu heus 18e eeuws variété.
Bij binnenkomst ontwaren we op het schemerige podium een duister gezelschap van gemaskerde mannen en vrouwen met deels historische muziekinstrumenten. Al snel krijgen zij gezelschap van barokdanseres Karin Modigh als Mrs. Cornelys en sopraan Gudrun Sidonie Otto als de beroemde zangeres Nancy Storace.
Barokdans
De theateruitvoering pakt heel goed uit, fris en speels. Modigh is een even charmante als uitdagende Mrs. Cornelys, die zich voortdurend in nieuwe spannende pakjes steekt, soms als zichtbaar silhouet achter een verlicht kamerscherm. Barokdans is iets wat niet zo veel in de theaters te zien is. De choreografie van Caroline Copeland biedt een veelzijdig kijkje in deze danswereld.
Een vondst is ook Otto, die al vaker met NDA zong, met haar parelende stem en briljante mimiek. Razendsnel switcht ze tussen boos, opgetogen, verlegen, ondeugend en bezorgd. Dat laatste doet ze als de andere gasten zich ál te onbetamelijk lijken te gaan gedragen, Simon Murphy voorop in zijn rol als Lord Sandwich. NDA speelt en improviseert er intussen op los met werk van laat-barokke en vroeg-klassieke componisten, naast Mozart, Händel en Gluck ook minder naamsbekende als Graaf en Boyce. Van Thomas Arne horen we heel verrassend Rule Brittannia.
Het blijft vreemd dat zo’n jong en begeistert gezelschap er nog steeds zo moeilijk in slaagt een groter publiek aan zich te binden. De eerste voorstelling was bepaald niet vol. Wellicht dat de toegangsprijs van 30 euro een rol speelt, al mogen studenten voor 10 euro naar binnen. Het is te hopen dat New Dutch Academy in de nabije toekomst financiële mogelijkheden vindt om vaker op te treden voor een flink publiek. Mrs. Cornelys’ Entertainments bewijst dat ze dat verdienen.
Gezien: Korzo Theater, 22 november; nog te zien: Korzo Theater, 23 november