Wine Dierickx ( Wunderbaum) en Ward Weemhoff (De Warme Winkel) zijn een kunstenaarskoppel en dat zullen we weten. Innemend en met humor nemen ze ons mee in hun privéleven of dat wat wij denken dat hun privé leven is. Weten doen we het immers niet.
De premisse en de inspiratiebronnen van Privacy zijn van te voren al duidelijk. Filosoof Slavoj Zizek, facebook-oprichter Mark Zuckerberg en socioloog Richard Sennet worden in het programmaboek ingezet om mij, de toeschouwer, de ‘juiste’ kritische vragen te laten stellen. Wat is intimiteit nog waard als we alles weten? Kun je iemand vertrouwen die zijn privé leven inzet als middel? Zijn we doof en blind geworden voor ratio en verslaafd aan de ranzige privéweetjes over Bekende Mensen?
Dierickx en Weemhof zullen John Lennon en Yoko Ono in het Hilton[hints]https://www.youtube.com/watch?v=GN_ykcjHhRc[/hints] naspelen en ook Jef Koons en zijn pornobruid Cicciolina. Dan zullen ze naakt zijn en ons met anekdotes over seks en poep de oren wassen. Naakt als anti-Adam en Eva, die immers schaamte ervoeren, zich bedekten en uit het paradijs verdreven werden.
‘Dit is intimiteitsporno’ schreeuwen de acteurs ons toe. Naakt en gestileerd worden voeren ze heel persoonlijke gesprekken op megafoonvolume. Het kwetsbare wordt zo hilarisch of tragisch, wat u wilt. Mooi is de anekdote van Dierickx over de piemel van Weemhoff. Die had ze beroepsmatig al 150 keer gezien. Toen de piemel privé in beeld kwam was er tijd nodig om dat publieke als iets te gaan prive’s gaan te zien. De verwarring die ‘the tiranny of intimacy’ aanricht, had niet beter geïllustreerd kunnen worden.
De voorstelling mag dan inhoudelijk geen grote verrassingen bevatten, dat is meestal ook zo als ik naar ‘Romeo en Juliet’ ga, de vragen die ze oproept zijn relevant.
Door de stroom van onthullingen over zaken als IVF, anale seks en lactose-intolerantie kun je niet anders dan nadenken over je eigen cirkels van intimiteit. Wat deel ik met mijn vrienden, wat deel ik op facebook, wat deel ik op twitter en wat deel ik niet? Moet ik verontrust zijn dat een poezenplaatje meer likes en shares oplevert dan een petitie tegen klimaatverandering? Weemhoff en Dierickx gebruiken zichzelf, elkaar en hun vak om ons te amuseren en te verontrusten.
Privacy is niet alleen schets van het leven van een kunstenaarskoppel, maar ook indirecte bevraging van het publiek. Een test van ons voyeurisme.
Privacy is nog te zien op het Holland Festival tot en met zondag 12 juni in het Compagnietheater.