Ga naar de inhoud

Schouwburgdirecties willen meer geld voor ‘moeilijk’ aanbod.

Er worden meer opera’s en klassieke concerten aangeboden in de Nederlandse schouwburgen en concertzalen. Ook werd er meer theater aangeboden voor de jeugd. Mooie ontwikkelingen, maar de stijging in het aanbod (3 procent) leidde niet direct tot een evenredige stijging in het publiek. Dat nam met slechts 1 procent toe. Het aantal toeschouwers voor toneel en cabaret daalde zelfs.

Daarom vraagt de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirectis (VSCD) bij de presentatie van deze ‘gematigd positieve’ cijfers om extra steun voor het gesubsidieerde aanbod in hun zalen. ‘Wij zien graag het gesubsidieerde marktaandeel op onze podia én het daarbij behorende publiek groeien.’, stelt directeur Hedwig Verhoeven in een persbericht. ‘Daartoe moeten onze podia structureel ondersteund worden.’

Regionale infrastructuur

De VSCD reageert met deze zachte noodkreet op de plannen voor een nieuw, meer regionaal georiënteerd subsidiestelsel. Net als brancheorganisatie Kunsten ’92 eerder deed in een brief aan de minister, kiest de koepel van zalen voor een milde, gematigde toon. Daarnaast houdt men de cijfers liefst zo vaag mogelijk. Kennelijk zijn de exacte cijfers voor veel schouwburgen en concertgebouwen gevoelig materiaal. 

In het persbericht valt op dat de groei in het aanbod en bezoek vooral te vinden is in het noorden en zuidoosten van het land. De randstad noteert samen met de rest van het land juist dalende cijfers in zowel aanbod als bezoek.

Omdat de cijfers door de VSCD niet landelijk worden doorgerekend is daarom niet duidelijk of daarmee het totaal van het schouwburg- en concertgebouwbezoek en -aanbod niet veel negatiever uitpakt. 

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands