Ga naar de inhoud

Vijf kwartier in een puberbrein. Jetse Batelaan maakt groeipijn hilarisch voelbaar op Theaterfestival Boulevard.

Je las hier al gratis berichten. Doe daarom nu ook mee met Cultuurpers. We hebben meer dan 400 trouwe leden. Mensen die betrokken zijn bij de kunst, erin werken, het beleid bepalen. Mensen die een onafhankelijke kijk op kunstjournalistiek waarderen. Net als jij.

Word NU lid om Cultuurpers door te laten gaan!

Als je theater voor kinderen en jongeren maakt, vertel je als volwassene verhalen aan kinderen en jongeren vanuit jouw volwassen bestaan. Dat kan. Daar kun je subsidie voor krijgen. Artemis, eerder hier uitgeroepen tot het op één na beste theatergezelschap van Nederland, is zo’n gezelschap. Maar, omdat dit jeugdtheatergezelschap geleid wordt door Jetse Batelaan doet Artemis het graag anders. Sterker nog, hebben ze bedacht: wat als we die hele boel nou eens een keer omdraaien? Dat we de belevingswereld van jongeren en hun kijk op de wereld nu eens als uitgangspunt nemen. Dus staat er nu een voorstelling op het repertoire die vanuit jongeren bedoeld is voor volwassenen.

Het resultaat is een voorstelling zonder titel. Of liever gezegd met een titel, maar dan eentje waar ze, zoals het een vijftienjarige betaamt, schijt aan hebben. Omdat de wereld van een vijftienjarige al ingewikkeld genoeg is. Dat zien we uitgebeeld door drie volwassen acteurs, die teksten uitspreken van vijftienjarige scholieren.

Beckett

Zo ontdek je als volwassen mens opeens weer hoe verschrikkelijk ingewikkeld de wereld is als je vijftien bent. De werkelijkheid verandert dan namelijk elk kwartier en jij bent de enige die dat ziet. Dat geldt voor alledrie de personages en hoe dat voelbaar wordt gemaakt is de kern van dit stuk, dat verder gaat waar Samuel Beckett stopte.

De voorstelling is dus briljant. Daar kan ik kort over zijn. Hoe Batelaan er ook dit keer weer in slaagt om met eenvoudige middelen en drie acteurs het hele theater, inclusief het verwachtingspatroon van het publiek, op zijn kop te zetten is onnavolgbaar. Zoals we eerder al in Party Dialogues met de haarbrede diepgang van het dansfeest kennis maakten, keren we nu voor vijf kwartier terug in de hel van het puberbrein. Iets waaruit geen ontsnappen mogelijk is. Behalve door te wachten. Tot het over is.

Goed om te weten Goed om te weten
De voorstelling is op donderdag 8-8 nog te zien, anders moet je naar Duitsland: https://artemis.nl/voorstellingen/12-2/

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands