‘Als je in een zaal waar normaal 600 mensen kunnen, nog maar een kwart, of zelfs minder kwijt kunt, dan worden de kaartjes wel heel erg duur, omdat je kosten niet veranderen. Dan gaat mijn volkse hart toch weer kloppen: moeten we zoiets elitairs wel willen?’ Bernard van Gellekom is een belangrijke figuur in de Amersfoortse popscene. In zijn woning annex bedrijfspand aan de rand van het Amersfoortse Soesterkwartier heeft hij ruimte geschapen voor bands en DJ’s om in alle vrijheid te kunnen werken. De Coronacrisis bracht daar op 12 maart 2020 opeens verandering in.
Voor Van Gellekom was dit niet de eerste klap. Toen de vorige ‘banken’crisis uitbrak ging zijn bedrijf bijna failliet. Omdat hij niet bij de pakken neer kan zitten startte hij naast zijn marketingwerk iets nieuws op, en dat is naast een lokaal platform ook een deel in het bedrijfspand voor al die bandjes geworden, wat nu zo’n succes is geworden. Tot 12 maart, tenminste.
Maffia
Ook nu probeert hij vooruit te denken. Wat als de anderhalvemetersamenleving hier voor langere tijd blijft? ‘Ik zie dan een luxe setting voor me uit die maffiafilms van de jaren dertig. Luxe tafeltjes met dure drankjes. Een concert moet dan misschien wel in drie shifts, zodat je met drie keer spelen op een avond toch nog genoeg publiek hebt. Streamen kan ook, maar voor muzikanten, en toneelspelers natuurlijk ook: als je voor een lege zaal speelt, dan is dat niet echt fijn. De zaal in springen om even los te gaan met je publiek, dat is echt een onmogelijkheid geworden.
Ik heb daar echt pijn van. De basisinstellingen kunnen misschien nog wel iets regelen, maar een club als Pitchers, met vier meter breedte, die kan wel sluiten.’ De hele livemuziekscene is ontwricht, maar Van Gellekom heeft een plan. Daarover vertelt hij in onze podcast, een samenwerking tussen De Stadsbron en Cultuurpers.
‘Nu staan veel theaters overdag leeg. Daar heb ik een probleem mee. Ik heb een plan gedropt in het stadhuis. Ik zou heel graag zien dat clubs als Per Expressie, FCG of wij, FCA, gaan werken als een soort productiehuizen. Net als bij de sport moeten de zalen, de ruimtes en andere faciliteiten onder een beheergroep vallen. Ook Schouwburg De Flint wordt dan meer een productiebedrijf, dat een zaal in de Flint kan gebruiken, maar ook een zaal bij Fluor. We hebben ook Holland Opera: die staat voor 80 procent leeg, terwijl het een prachtige ruimte is. Dan moet productiehuis FLUOR gewoon die ruimte kunnen gebruiken. Zo kun je de overhead, het beheer, de administratie allemaal overdoen aan een facilitair bedrijf. Een beetje zoals dat gebeurt bij de sport, waar de SRO dat regelt.’
Het plan gonst inmiddels rond in het Amersfoortse. De komende tijd houden we u op de hoogte van de reacties, en de (on)mogelijkheden die anderen zien.