Meteen naar de inhoud

Bij Giselle Vienne’s L’Etang voel ik weer wat ik al die tijd gemist heb.

Engeland is gesloten. De minister van cultuur meldt blij dat artiesten weer op tournee kunnen in Europa, zolang ze niet buiten Noorwegen, IJsland en Liechtenstein komen.


Niet meer dan logisch dat Frankrijk als culturele spil van Europa weer in de aandacht komt. Met reden natuurlijk ook, want de taal is prachtig en de historie rijk. Daarom is het mooi dat de in Noord Frankrijk geboren Giselle Vienne nu associate artist is van het Holland Festival. Zaterdag 5 juni zag ik haar versie van Robert Walsers enige toneelstuk, de éénakter ‘Der Teich’ (de vijver, l’etang) en was diep onder de indruk.

98 plaatsen

Nu was er wel meer om onder de indruk van te zijn, want het was mijn eerste kennismaking met theater na de lockdown. De Amsterdamse Rabozaal, in vroeger tijden goed voor 800 plaatsen, was met 98 zitplaatsen stijf uitverkocht. De lege stoelen waren niet weggehaald en vervangen door leuke tafeltjes of anderszins vul-dingen die er iets normaals van zouden maken, dus was de leegte te goed merkbaar. Jammer, want we gaan er waarschijnlijk aan moeten wennen.

Het nam niet weg dat Giselle Viennes uitvoering van het minitoneelstuk over een jongetje dat een verdrinking simuleert om de liefde van zijn ouders te testen, uitvergroot tot de volle breedte van de zaal en ondersteund door lekker voelbaar luide muziek, doel trof. Ze heeft daar slechts twee acteurs voor nodig en heel veel Frans.

Muurvast

L’Etang is een sentimenteel melodrama met een veel te happy end. Wat dat betreft geen reden om het op te voeren, maar Vienne weet er hoge kunst van te maken. Ze doet dat door het enorme melodrama in taal geweldig uit te breiden, maar de acteurs in beweging muurvast te zetten. De twee actrices leggen in anderhalf uur alles bij elkaar misschien 30 meter af. De bewegingen zijn enorm vertraagd en dat werkt prachtig samen met de soms uitzinnige lyriek van de taal.

In een vorige eeuw liet een van de grondlegsters van het moderne Franse theater, Ariane Mnouchkine, al zien wat dat opleverde. Zij combineerde frans-classicistische bombast met uitermate gestileerde minimale gestiek, en zo werd zelfs Racine weer leuk om naar te kijken. Vienne doet het soberder, maar ook veel intenser. Omdat kijken naar theater iets is wat je ook met je lijf doet, wordt de bevriezing van de acteurs iets enorm spannends, een thrillereffect dat je als toeschouwer tot in je tenen voelt.

Hiervoor kwam ik terug naar het theater en trotseerde ik het mondkapjesloze uitgaansvolk in de trein naar Amsterdam. Dit theater is een ervaring die met geen stream, geen brilante gemonteerde netflixserie te evenaren is. Theater moet je voelen.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands