Ga naar de inhoud

Compacte Ilias van Aluin is ode aan onoverwinnelijke schrijver Homerus.

Troje is nogal hot, dit jaar. In Den Haag is zojuist Trojan Wars, een waanzinnige marathonvoorstelling (5 uur)  in première gegaan, met 35 acteurs voor 40 rollen en een tekst die behalve van Homerus, ook heel duidelijk van Peer Wittenbols is. Die ik grenzeloos bewonder. Een recensie van de hand van collega Peter Olsthoorn is op deze site te lezen. Ik moet er nog heen.

Om het gemis goed te maken zat ik donderdag 7 oktober in het Utrechtse Theater Kikker bij De Ilias, uitgevoerd door Theatergroep Aluin. Ook Troje, ook Homerus, ook oorlog, ook twintig personages maar in dit geval slechts 3 acteurs en het was dus in een kleine vijf kwartier klaar. Het was prachtig. De acteurs heerlijk pretentieloos en barstend van het spelplezier.

Cabaretverleden

Aluin is specialist in theater op basis van klassiekers voor scholieren. Ze hebben er een kunst van gemaakt om de grootste verhalen ter wereld tot een naakte essentie terug te brengen. Oprichter Erik Snel schrijft, zijn vrouw Victorine Plante regisseert en neemt haar cabaretverleden met zich mee. (En iets met een hondje, maar daarvoor moet je de voorstelling zien).  De combi staat garant voor theater dat efficiënt met inhoud, decor en tijd omgaat, en zeggingskracht maximaal maakt. 

Homerus schreef het verhaal van de oorlog om Troje ergens in de 10e eeuw voor Christus, en het is schrijvers van boeken, films, theater en games sindsdien niet echt gelukt om beter met spanningsopbouw, montage, karaktertekening, humor en verhaallijn om te gaan dan dit Griekse oerverhaal. Van Shakespeare en Stephen King, tot Game of Thrones en ook Squid Game: zonder Homerus waren deze verhalen niet mogelijk geweest. 

Mythologie

Oorlogen ontstaan omdat mannen geen zin hebben om hun buit te delen, goden elkaar het licht in de ogen niet gunnen en mensen in het algemeen te goedgelovig zijn. Strijd is verslavend en we zien niet in dat die altijd alles verwoest. Dat schreef Homerus op, en dat bepaalde de hele mythologie van de klassieke Grieken, waarop ons wereldbeeld nog steeds op is gebaseerd. Uiteindelijk is iedereen inwisselbaar en dus kun je zo’n gigantisch verhaal makkelijk met drie spelers uitvoeren.

Bovenstaande mag misschien wat erg boud klinken, maar ga kijken naar deze ultrakorte versie, en je snapt het. En dan blijft er nog genoeg over voor die grote marathon uit Den Haag.

Goed om te weten Goed om te weten

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands