FLEMMING, Remme, Nona, Sanne Rambags en Rianne Wilbers. Namen die voor inwoners uit Brabant niet onbekend zijn. Deze jonge artiesten werden in hun muzikale en persoonlijke ontwikkeling ondersteund door het programma Music Hub Brabant. In dit postmaster traject van één jaar tijd staat de ontwikkeling van tien jonge makers centraal. Elk talent volgt een op maat gemaakt ontwikkelingstraject en wordt begeleid door een programmeur van een Brabants podium.
Voor het hedendaagse muziekfestival November Music laat de lichting van dit jaar in een drie-uur lange bonte parade hun veelbelovende toekomstmuziek horen. Onder hen bevinden zich de Eindhovense pianist en zangeres Pau Li Liem en componist en pianist Aura Bouw uit Tilburg. Ik sprak met hen voor de Music Hub Night aankomende maandag in de Verkadefabriek in Den Bosch.
Identiteit
“Ik hoor de klanken in mijn hoofd en vanaf dat moment is het alleen nog de kunst om ze eruit te halen,” zegt Bouw. “Het was voor mij heel natuurlijk om componist te worden. Door Music Hub heb ik de vrijheid gekregen om mijn droomproject op poten te zetten.” Bouw begon op haar derde met het bespelen van de gitaar, het liefst rock. Noten lezen kon ze nog niet voordat ze begon aan de opleiding aan de Academy of Music and Performing Arts in Tilburg. Dat deed niets af van haar talent: op haar vierentwintigste pakt ze alle projecten op die ze aan kan pakken.
“Het liefst experimenteer ik in een concert, waarin ik kijk hoeveel vrijheid ik een muzikant kan geven. Als componist wordt je verteld dat je alles tot in de articulatie moet vastleggen. Dan zou je in principe het verschil tussen twee gitaristen niet kunnen horen. Ik ben juist benieuwd hoe de identiteit van een gitarist nog steeds doorschemert in een stuk, terwijl ik hem een verhaal geef waar hij mee in dialoog kan gaan. Dat is ook wat ik in November Music ga doen: ik heb een verhaal gemaakt en gitarist Sjors van der Mark gaat daarop improviseren. Op die manier hoop ik dat hij de muziek maakt die hij op dat moment voelt.”
Brabants talent
“Je ziet niet vaak alleen maar Brabants talent gebundeld op één festival,” legt projectcoördinator van Brabant Music Hub Rick Hoedemaker uit. “Binnen de dertien Brabantse podia en festivals met wie wij samenwerken is November Music een van de weinigen die een hele avond wijdt aan jonge musici. Dat dertien Brabantse podia, onder andere 013, Effenaar en Muziekgebouw Eindhoven gezamenlijk talentontwikkeling willen stimuleren, betekent dat ze jonge talenten uit Brabant een podium willen geven en willen integreren in de Brabantse muzieksector. Deze samenwerking is écht iets Brabants.”
Componist Bouw is voorgedragen door programmeur Tom Swart, tevens pianist in de band van Blaudzun en directeur van Intro in Situ. Zij volgde bij hem een makerstraject, en moest elke maand optreden. Ook kreeg ze de ruimte om nieuwe projecten op te starten. Één van die projecten is een interdisciplinair project samen met Fleur Bax. Bouw: “Ik maak muziek en Bax maakt het beeld. Vanaf januari 2023 kan die film de wereld in. Ook kan ik Fleur financiële ondersteuning geven dankzij het geld dat de provincie Brabant in Music Hub stopt. Ik merk dat dat ik het beeldend componeren heel leuk vind en ik hoop in de toekomst me nog meer op filmmuziek te storten.”
Beelddenker
“Music Hub geeft me de kans om iets te maken wat ik echt heel tof vind. Als muzikant ben je altijd afhankelijk van fondsen, subsidies en opdrachtgevers. Als componist is het heerlijk om gewoon even heel vrij te kunnen dromen als maker. En dat je ook van andere mensen hoort: wij geloven in jou als maker .”
Op voorstellingsavonden zoals Music Hub Night zoekt Bouw een balans tussen compositie en improvisatie. Ze wil haar rol als componist vasthouden maar tegelijk ook de vrijheid geven aan andere musici om te improviseren.
Daarnaast vindt Bouw de dualiteit van muziek mooi. “Een stuk kan schrijnend zijn en tegelijk schoonheid vertonen. Ik denk niet in die uitersten omdat die van mij heel dichtbij elkaar staan. Omdat ik in in klanken denk en daarnaast een beelddenker ben, probeer ik altijd een allesomvattend stuk te maken.”
Vlammen
Ook pianist Pau Li Liem is één van de tien musici die dit jaar het traject van Music Hub volgt. Door corona hebben de twee pianisten elkaar nog nooit in het echt gezien, dus op de Music Hub Night zal dat de eerste keer zijn. “Ik zie het traject verder niet als competitie, gelukkig. Ieder heeft zijn eigen ontwikkelingstraject en ik wil mijn collega’s zo veel mogelijk zien groeien. De mogelijkheden die je ontvangt in de vorm van workshops en het professionaliseren van je beroep worden groter naarmate je beter in het project zit,” zegt Liem. “Zo ben ik begonnen met het opnemen van een album. Daarin heb ik me kunnen verdiepen in muzikale kanten van mij die ik nog niet zo goed kende en nu verder kan ontwikkelen. ”
Tijdens November Music treedt Liem op met twee klasgenoten van het Brabants Conservatorium, bassist Stef Joosten en drummer Jorrit Romme. In het stuk Nyala, Indonesisch voor vlam, staat het onvoorspelbare klankenpalet van vlammen centraal. Het trio probeert nieuwe klankwerelden te maken door hun eigen composities onder de loep te nemen. Li Liem: “Het is pop, het is jazz, het zijn ritmische aspecten met veel vrije improvisatie. Wat we gaan spelen bestrijkt niet één muziekstijl.”
Bevestiging
Liem was regelmatig te vinden bij het jazzpodium Paradox in Tilburg, waar tijdens de coronapandemie vrijwel geen concerten waren. Maar de piano bleef wel staan, waarop ze veel kon oefenen. Ze werd uiteindelijk voorgedragen door haar pianodocent Sjoerd die al haar stukken in haar les voorbij zag komen. In het traject van Music Hub heeft ze het gevoel dat ze een doel heeft.
“Het is voor mij hét moment geweest om concreet te bedenken waar ik naartoe wil werken. Welke kansen moet ik aan me voorbij laten gaan, wat moet ik verbeteren om me nog professioneler op te stellen? Ik heb tijdens de workshops van Music Hub Brabant veel geleerd over mezelf en hoe ik mezelf moet neerzetten als artiest. Het is daarnaast heel erg fijn om een extra bevestiging te krijgen van mensen die vertrouwen in je hebben en iets in je zien. Daardoor kom je verder.. en krijg je écht die extra push die je soms nodig hebt als artiest.”