De website waar de Nederlandse koepel van musea, de Museumvereniging, de gegevens over publiek en aantal werkenden bij de leden bijhoudt, was vandaag onbereikbaar. Misschien is dat omdat vandaag ook de toonaangevende website Artnet naar buiten kwam met veelzeggende cijfers over de kunstsector in de VS. In het rapport, getiteld The Burns Halperin Report, is een overzicht opgenomen over het aantal vrouwelijke en Zwarte kunstenaars dat een rol speelt bij de aankopen en exposities in de musea van de VS.
De cijfers zijn onthutsend voor wie dacht dat vooral de kunst inmiddels wel keurig representatief zou zijn. Hoewel vrouwen iets meer dan 50 procent van de wereldbevolking uitmaken, en ook bijna de helft van het aantal afgestudeerden van kunstacademies vrouw is, was de afgelopen jaren slechts 11 procent van de aankopen en 14 procent van de exposities in de VS gewijd aan het werk van vrouwelijke kunstenaars. Bij kunstveilingen was in slechts 3,3 procent van de gevallen een vrouwelijke kunstenaar in de verkoop. Het gaat daarbij steevast ook om recent werk van kunstenaars als Louise Bourgeois, Georgia O’Keeffe en Frida Kahlo.
Kleur ontbreekt
Binnen de groep vrouwelijke kunstenaars is het aantal vrouwen van kleur ook nog eens ondervertegenwoordigd. Ze maakten voor 0,5 procent deel uit van de aankopen in musea, terwijl ze 6,6 procent van de bevolking vormen. Zwarte kunstenaars (m/v/x) zijn sowieso ondervertegenwoordigd. Terwijl 8 procent van de kunstenaars in de VS Zwart is, maakten zij in de laatste jaren slechts 2 procent van de aankopen en 6 procent van de exposities uit.
Artnet constateert dat het ook hier vooral gaat om contemporaine kunstenaars, en dat de cijfers wel iets stijgen, maar dat dat nauwelijks merkbaar is.
Nu wordt het natuurlijk interessant om de zien of Nederland hierin sterk afwijkt van de VS. Je zou denken van wel, maar nog in 2019 constateerde Mama Cash in een onderzoek dat slechts 13,4 procent van de geëxposeerde kunstenaars in Nederlandse musea vrouw was. Een niet-representatief overzicht van tijdelijke exposities en galeries leverde op dat er in die sector meer vrouwen een rol spelen (tegen de 35%).
Over mensen van kleur waren destijds (en nu) nog geen cijfers bekend.