Na de geslaagde première in december is Islands, het nieuwste werk van componist Richard Ayres, op 1 april te zien in De Doelen. Samen met kunstenaarsduo Nest schept Ayres negentien imaginaire eilanden, waarin livemuziek gecombineerd met audio electronics, beeldende kunst, fotografie, video en performance samengaan.
Islands is een productie van Asko|Schönberg en BredaPhoto.
‘Eén van de meest eigenzinnige en originele componisten van dit moment. Het enige voorspelbare aan zijn premières is dat ze onvoorspelbaar zijn’.
– The Times (2020) over Richard Ayres
Imaginaire eilanden
Islands is op-en-top Ayres: fantasierijk, humorvol, eclectisch, eigenzinnig en kleurrijk.
Ayres, geboren in Cornwall aan de Atlantische kust, zoefde als kind al nachtenlang met zijn bed als boot over de zeven zeeën. Een bijzonder boek activeerde die jeugdherinnering: Pocketatlas van afgelegen eilanden van de Duitse Judith Schalansky. Ayres creëerde zijn niet-bestaande eilanden als onderdeel van een gedachte-experiment dat werd ingegeven in tijden van de Corona-pandemie en klimaatcrisis: ‘Perhaps, I thought, the ancient art of dreaming or imagining might be the future of travel if our planet is to survive. An interesting thought-experiment.’
Tijdens het componeren van Islands werd de componist onderweg door de onzekere werkelijkheid ingehaald. Zijn eilanden liepen er in sommige gevallen absurdistische, rauw-realistische, melancholieke en parodiërende randjes door op.
Mix van kunstvormen
Kunstenaarsduo Nest (Wiesje Peels en Trijntje Keijser, moeder en dochter) ontwikkelde op uitnodiging van BredaPhoto in nauwe samenwerking met Ayres hun eigen beeld van zijn eilanden. De werkwijze van Nest komt overeen met die van Ayres: beiden werken vanuit een beeldende wereld die vaak begint bij getekende schetsen. De voor Nest kenmerkende stijl waarin ze met middelen als fotografie, film en beeldende kunst voortbouwen op hun eigen sterke visuele wereld, sluit naadloos aan op het werk van Richard Ayres. Het gaat niet om een letterlijke verbeelding van Ayres’ eilanden, het is eerder een voortzetting van hun eigen werkwijze, waarin zich laten inspireren door de omgeving en natuur, en daar (zwart/wit) foto’s en video’s maken, die ze vervolgens bewerken tot een nieuwe visuele wereld. Zo maakten ze eentransformerend object, een soort luchtsteen, die boven het podium zweeft. Daarop worden foto’s en video’s geprojecteerd. Vanuit een toren op het podium zal Trijntje Keijser tekenen en schetsen waarbij ze zich laat leiden door de muziek. De tekeningen worden live geprojecteerd.
Het samengaan van de verschillende kunstvormen resulteert in een zinnenprikkelende, planeetvriendelijke wereldreis van een klein uur.
De pers over Richard Ayres
Asko|Schönberg bracht al eerder werk van Richard Ayres in première. Zo stond in 2018 The Garden op het programma, waarin Ayres samenwerkte met visual artist Martha Colburn.
De pers schreef hierover:
Een anarchistische collage of een lsd-trip? Nee, de muziek van de toekomst. Asko|Schönberg maakt er een feest van. – De Volkskrant
The Garden van componist Richard Ayres, dat klinkt alsof Frank Zappa postuum ‘The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy’ op muziek heeft gezet. Danteske helletocht. Schitterende klankbrouwsels, Asko|Schönberg bracht ze bekwaam tot leven. – NRC
Islands:
Asko|Schönberg
Richard Ayres componis
Nest: Wiesje Peels en Trijntje Keijser ontwerp/productie toneelbeeld en objecten, kostuum en video’s
Jurjen Hempel dirigent
- -gemaakt in opdracht van Asko|Schönberg
- -een samenwerking met BredaPhoto
- -tot stand gekomen met steun van Fonds Podiumkunsten
za 1 apr ‘23, Rotterdam, De Doelen, 20:15