Ga naar de inhoud

Clare Stewart nieuwe zakelijk directeur van IFFR

Eerder dit jaar kondigde zakelijk directeur Marjan van der Haar haar vertrek bij het IFFR aan. Gisteren werd bekend gemaakt dat Clare Stewart volgende week haar opvolger wordt. Stewart heeft haar sporen verdiend bij tal van toonaangevende festivals, zoals het BFI London film festival en BFI Flare London, het LGBTQIA festival van het British Film Institute; het Sheffield documentaire festival en het Sydney Film Festival.

Korrie Louwes, voorzitter Raad van Toezicht IFFR: “Clare heeft ongeëvenaarde ervaring en een indrukwekkende staat van dienst in het strategisch leidinggeven van festivals. In eerdere functies heeft Clare zich met haar unieke combinatie van creatief en zakelijk inzicht ingezet voor een breder publieksbereik, het versnellen van commercieel succes en het vergroten van de impact van die evenementen. Het is geweldig om haar in het IFFR-team te verwelkomen en haar veelzijdige en inzichtelijk leiderschap aan onze organisatie toe te voegen.”

Opvallend is dat het Engelse persbericht meldt “t’s a great coup to have her join the IFFR team and bring her multifaceted and insightful leadership to our organisation.”. Voor veel ex-werknemers voelt de afgelopen periode als een coup, inderdaad. Deze benoeming is de kroon op de herstructurering, waarin zij een adviserende rol had. Een benoeming met een erfenis, dus.

Toonaangevend

Zelf zegt Clare Stewart “IFFR is een wereldwijd toonaangevend platform dat waardevolle impact creëert voor onafhankelijke film en filmmakers. Het was het eerste internationale filmfestival dat ik 25 jaar geleden bijwoonde en IFFR ligt me dan ook na aan het hart. Rotterdam is een stad die bekendstaat om haar innovatie, experiment en ontdekking. Eigenschappen die IFFR al hoog in het vaandel heeft staan via zijn artistieke programma’s en activiteiten voor industry professionals. De nadruk op gedurfde, nieuwe ideeën biedt een sterke basis om samen te werken met Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic aan haar inspirerende visie voor het bouwen van een festival dat zowel agenda-bepalend is als wendbaar in een veranderende wereld. Ik kijk ernaar uit om samen met het getalenteerde IFFR-team, de Raad van Toezicht en de betrokken partners en stakeholders van IFFR, te werken aan een mooie toekomst voor één van de echte culturele smaakmakers van Nederland.”

Het is opmerkelijk dat de directie en een groot deel van het programmateam voor het eerst niet Nederlands is. Stewart heeft aangegeven in Rotterdam te zullen gaan wonen, dat lijkt me een wijs besluit. Een festival maak je tenslotte ook voor een groot deel in wandelgangen en bij het koffie-apparaat. De geografische verspreiding van het programmateam is al lastig genoeg. Bovendien heeft Rotterdam het festival omarmd, het is essentieel dat dit wederzijds is.

Oud zeer

Zeggen dat het International Film Festival Rotterdam een moeilijke periode achter de rug heeft, is een understatement. De veelbesproken kaalslag in het personeel, van IT-afdeling to programmateam, heeft zijn sporen nagelaten. De pijn en de woede zitten diep, merkte ik toen ik een positief stuk schreef over de programmering van de afgelopen editie. En dat begrijp ik, en heb ik onderschat. Werken voor en aan een festival is niet een 9 tot 5 baan, maar een groot deel van je leven. Als dat je ontnomen wordt, trekt dat het tapijt onder je voeten vandaan.

Ik hoop dat met een nieuwe zakelijk directeur er rust in de tent komt, wonden kunnen helen en dat het festival een mooie toekomst tegemoet kan. Maar , gezien de eerste reacties, zeker ben ik daar niet van.

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands