Ga naar de inhoud

Een dag praten over impact levert vooral onzekerheid op.

Je las hier al gratis berichten. Doe daarom nu ook mee met Cultuurpers. We hebben meer dan 400 trouwe leden. Mensen die betrokken zijn bij de kunst, erin werken, het beleid bepalen. Mensen die een onafhankelijke kijk op kunstjournalistiek waarderen. Net als jij.

Word NU lid om Cultuurpers door te laten gaan!

VMBO-scholieren in de Flevopolder hebben vertrouwen gekregen van hun docenten. Ze mochten zelf bedenken hoe ze een rondleiding op werelderfgoedlocatie Schokland leuker en leerzamer konden maken. Dus gingen de derdejaars leerlingen aan de slag voor een project dat de tweedejaars iets moest bieden dat leuker was dan het voorgekauwde programma dat zij hadden gevolgd. Ze deden dat via de regels van ‘design thinking’, dus experimenteerden ze er vrolijk op los. 

Het resultaat was dat de tweedejaars de dag van hun leven hadden en de derdejaars vol trots hun project konden afsluiten. Bijkomend effect: de VMBO-docenten, die zelf kampten met een gebrek aan zelfvertrouwen ten opzichte van hun chiquere havo- en vwo-collega´s, liepen opeens met een rechtere rug door school.

Mooi voorbeeld van een interventie door onderwijsexperts en strategisch ontwerpers, die iets heel concreets oplevert. Studio VMBO, opgezet door Fleck, maakt zo best indruk. Hun presentatie op de conferentie ‘Podium voor Impact’ was een klein hoogtepunt op een dag die verder vooral gemengde gevoelens opriep.  

Buzzword

Het was de blauwste maandag in jaren, maar dagvoorzitter Maurice Seleky wilde het op maandag 20 januari niet al te somber maken. Terwijl Amerika zich voorbereidde op de vestiging van een tech-dictatuur, loodste Seleky in Apeldoorn meer dan 500 professionals in de amateurkunst en kunsteducatie door een dag waarin het zou gaan over ‘impact’. Mocht je nu denken: komen ze weer met een buzzword om het leven ingewikkelder te maken, dan ben je in goed gezelschap. Jan Jaap Knol, directeur van Boekman en een van de organisatoren van dit congres, vindt dat ook. 

Toch wilde het Fonds Cultuurparticipatie, initiatiefnemer van deze ‘Podium voor Impact’-dag in het Apeldoornse theater Orpheus, het over ‘impact’ hebben. Sterker nog, het gaat er tien dagen lang over, tot en met een prijzige slotconferentie die op 30 januari gehouden wordt, onder de titel ‘Visie op Impact’. Dat geeft een paar aardige lijntjes: van podium naar visie, van gratis naar duur en van Apeldoorn naar de Bijlmer. 

Lege handen

Over impact gesproken: eigenlijk bleef de hele dag in Apeldoorn onduidelijk wat er met impact wordt bedoeld en waarom die impact eigenlijk zo nodig benoemd, geduid en gemeten moet worden. Onderzoekers van de HKU beloofden het erover te hebben, maar bleken het begrip al zo vanzelfsprekend te hebben omarmd, dat bezoekers die daar nog niet aan toe waren, met lege handen bleven. Wel konden we ons dus laten raken door kunst, zoals een stuk van Marc Vlemmix Dance, waar mensen met bewegingsbeperkingen de sterren van de hemel dansten. 

Uiteindelijk gaat het dus om het meetbaar maken van wat je als kunstenaar teweegbrengt. Een briefje van een ontroerde bezoeker van je expositie, of een daverend applaus na afloop van je voorstelling: dat zijn de impactbewijzen waarmee kunstenaars het eeuwenlang hebben gedaan. Anno 2025 is dat te weinig objectief. Subsidiënten, gemeenteambtenaren en politici hebben steeds minder zin en tijd om zelf te komen kijken, en willen bovendien iets objectiveerbaars hebben, waarin zwart op wit te zien is wat kunst veroorzaakt. 

Onzeker

Impact is dus het nieuwe buzzword omdat in de beleidshoek onzekerheid heerst over het eigen gevoel en het eigen oordeel over kunst. Dus moeten kunstenaars zoeken naar extern, verifieerbaar en in duidelijke taal te vatten bewijs van hun ‘impact’. Dat inzicht werd best breed gevoeld, ontdekte ik tijdens de borrel aan het eind van de middag. Alleen wist niemand hoe de sector weer van die bewijsdwang verlost kon worden. 

Misschien moeten we allemaal naar die vmbo-school in Flevoland. En zelf weer eens iets gaan maken.  

Bijgewoond: Podium voor Impact door Fonds Cultuurparticipatie op 20 januari 2025

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands