Skip to content

Uncle Boonmee op festival World Cinema Amsterdam

By Leo Bankersen

Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, de verrassende Gouden Palm-winnaar van dit jaar, krijgt komend weekend zijn eerste Nederlandse vertoning op het nieuwe festival World Cinema Amsterdam. De jury van Cannes had met deze keuze zelfs onder critici enig rumoer veroorzaakt. Want was dit geestenverhaal van de Thaise cineast met de onuitsprekelijke naam nu een saaie en obscure film, of juist een cinematografische hoogstaand meesterwerk?

Beide kwalificaties zetten je overigens op het verkeerde been. Apichatpong Weerasethakul vertelt het verhaal van een man die naar zijn oude huis aan de rand van de Thaise jungle reist om daar zijn laatste levensdagen door te brengen. Zoals ook in eerder werk van Weerasethakul het geval was, kabbelen de gebeurtenissen aanvankelijk onopvallend en argeloos voort, tot er plotseling een magische wending is die moeilijk te duiden valt. In ieder geval voor kijkers die, geconditioneerd door op Amerikaanse leest geschoeide mysteriefilms, verwachten dat er toch wel een logische verklaring zal komen.

Bij Oom Boonmee schuiven de geest van zijn overleden vrouw en zijn in een aap veranderde zoon kalmpjes aan bij het avondeten, en daar moeten we het mee doen. Je kan in ieder geval opvatten als een ontroerende metafoor over afscheid nemen, al blijf er dan nog wel die merkwaardige episode waarin een prinses wordt bevredigd door een meerval. Toch is ook dat iets wat ik niet had willen missen.

Wie Weerasethakul een beetje gevolgd heeft weet overigens dat hij zich hiermee niet op nieuw terrein begeeft. Hij debuteerde in 2000 al met de documentaire Mysterious Object at Noon. De landgenoten die hij daarin portretteert laat hij een kettingverhaal verzinnen waarin ook al zeer vreemde zaken voorvallen.

World Cinema Amsterdam vindt plaats van 12 – 22 augustus in Rialto, Amsterdam. Op het programma staan de beste films uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika, met dit jaar Mexico als land dat speciale aandacht krijgt. Een deel van het programma is ook te zien in Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Arnhem.

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)