Skip to content

Uncle Boonmee at festival World Cinema Amsterdam

By Leo Bankersen

Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, this year's surprise Golden Palm winner, will get its first Dutch screening at the new festival World Cinema Amsterdam next weekend. The Cannes jury had caused some noise with this choice even among critics. After all, was this ghost story by the Thai filmmaker with the unpronounceable name now a dull and obscure film, or rather a cinematic masterpiece?

Beide kwalificaties zetten je overigens op het verkeerde been. Apichatpong Weerasethakul vertelt het verhaal van een man die naar zijn oude huis aan de rand van de Thaise jungle reist om daar zijn laatste levensdagen door te brengen. Zoals ook in eerder werk van Weerasethakul het geval was, kabbelen de gebeurtenissen aanvankelijk onopvallend en argeloos voort, tot er plotseling een magische wending is die moeilijk te duiden valt. In ieder geval voor kijkers die, geconditioneerd door op Amerikaanse leest geschoeide mysteriefilms, verwachten dat er toch wel een logische verklaring zal komen.

Bij Oom Boonmee schuiven de geest van zijn overleden vrouw en zijn in een aap veranderde zoon kalmpjes aan bij het avondeten, en daar moeten we het mee doen. Je kan in ieder geval opvatten als een ontroerende metafoor over afscheid nemen, al blijf er dan nog wel die merkwaardige episode waarin een prinses wordt bevredigd door een meerval. Toch is ook dat iets wat ik niet had willen missen.

Wie Weerasethakul een beetje gevolgd heeft weet overigens dat hij zich hiermee niet op nieuw terrein begeeft. Hij debuteerde in 2000 al met de documentaire Mysterious Object at Noon. De landgenoten die hij daarin portretteert laat hij een kettingverhaal verzinnen waarin ook al zeer vreemde zaken voorvallen.

World Cinema Amsterdam vindt plaats van 12 – 22 augustus in Rialto, Amsterdam. Op het programma staan de beste films uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika, met dit jaar Mexico als land dat speciale aandacht krijgt. Een deel van het programma is ook te zien in Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Arnhem.

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)