Skip to content

Stunning transformations by Shelley Mitchell in poignant monologue 'Talking with Angels' #tf2010

Invisible forces, described as angels, speaking through a Jewish woman to her friends at the time of the Holocaust in Hungary. A mysterious and true story, translated into the one-woman performance Talking with Angels by American actress Shelley Mitchell. A huge success in America. Yesterday on stage for the first time in the Netherlands.

Een kaarsenstandaard, kruis, tafel en stoel vormen de enige decorstukken tijdens de twee uur durende monoloog van Shelley Mitchell. Dat is maar goed ook, want het publiek heeft al haar concentratie nodig om de lange poëtische teksten van de ‘engelen’ te volgen. Als tegenhanger van de grote Broadwayshows wilde de actrice een pure voorstelling neerzetten. Zonder opsmuk, met veel diepgang. Zij nam hiervoor een boek dat op haar veel indruk maakte: Talking with Angels, geschreven door de Hongaarse Gitta Mallasz.

Mitchell vertelt het verhaal vanuit een 84-jarige Mallasz. Deze grafisch ontwerpster redde tijdens de tweede wereldoorlog meer dan honderd Joodse vrouwen en kinderen van deportatie. Haar heldhaftige verhaal loopt als rode draad door de voorstelling. Als Mallasz legt de actrice uit hoe zij en haar drie Joodse vrienden in gesprek raakten met hogere machten. Op zoek naar zingeving, kwamen zij elke week bij elkaar om hun gedachten te delen. Op een dag kreeg een van de vrouwen onverklaarbare boodschappen door. Zij sprak niet langer als zichzelf, maar als verschillende engelen. Dit resulteerde in achtentachtig filosofische gesprekken met engelen over het leven.

Mitchell koos de boodschappen die zij het belangrijkst vond en maakte hier korte monologen van. Tijdens de voorstelling transformeert ze keer op keer, in luttele seconden, van Mallasz naar de engelen. Zonder het podium te verlaten. Dit doet zij met zoveel overtuiging, dat je als toeschouwer vergeet dat er slechts één vrouw op het podium staat. Subtiele veranderingen in mimiek, stem en lichaamshouding brengen alle personages op een verbluffende manier tot leven. Mitchell heeft geen hulpmiddelen nodig om steeds weer te veranderen in een twintig jaar oudere vrouw of bovennatuurlijk wezen.

Haar prachtige, indringende spel is dan ook hetgeen dat het publiek twee uur lang ademloos naar haar doet kijken. De boodschappen van engelen zijn moeilijker te behappen. Wellicht, zo verklaarde Mallasz, omdat zij naar menselijke taal omgezet moesten worden. Terugkerende thema’s zijn verantwoordelijkheid, zelfbewustzijn en onafhankelijkheid. “Je bereikt je nieuwe zelf als je je eigen pad volgt, je talent ontwikkelt en jezelf trouw blijft, te allen tijde.” Eén van de duidelijke boodschappen die de engelen hen meegaven. En daarmee ook het publiek. Op een enkele expliciete verwijzing naar het Christendom na, heeft Mitchell er in haar bewerking voor gekozen het publiek geen richting op te dringen. Dit geeft ruimte voor eigen interpretatie.

Zoals Mitchell begon, eindigt zij de voorstelling ook. Als de bejaarde Mallasz, die beschrijft hoe haar vrienden uiteindelijk zijn vermoord. Ze sluit af met de woorden: “Ik zal niet zeggen dat ik alles begrijp wat ik net met jullie heb gedeeld. Dat is niet zo.” Hiermee stelt zij de toeschouwers gerust. Ook zij hoeven niet alles te begrijpen.

Gezien: De Balie Amsterdam, donderdag 2 september.

3 thoughts on "Stunning transformations by Shelley Mitchell in poignant monologue 'Talking with Angels' #tf2010"

Comments are closed.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site where appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)