Skip to content

Te vol of niet te vol bij het subsidietheater

Hein Janssen (Volkskrant) schreef naar aanleiding van een paar voorstellingen met BN’ers in het gesubsidieerde circuit een column waarin hij stelde dat subsidie daar niet voor bedoeld was. De belangenvereniging voor acteurs vond dat reden genoeg voor een debat.

We maakten er een filmpje bij.

 

We hebben dat opgemaakt in storify, een mogelijkheid om tweets en andere socialmedia-berichten samen te brengen. Lees het hier:

 

Te vol of niet te vol, dat is de vraag voor subsidie

Hein Janssen (Volkskrtant) schreef naar aanleiding van een paar voorstellingen met BN’ers in het gesubsidieerde circuit een column waarin hij stelde dat subsidie daar niet voor bedoeld was. De belangenvereniging voor acteurs vond dat reden genoeg voor een debat.

Storified by Cultureel Persbureau · Tue, Apr 03 2012 08:04:48

Als u dit een goed debat-idee vindt… #actdebat http://pic.twitter.com/7xRtsfajsimber
Om meteen het populariserings-vraagje te stellen: de acteurs van ACT hadden met gespreksleider Frenk van der Linden bedacht dat een soort Lagerhuis/cda-congres-opstelling leuk zou zijn. Met stembriefjes. Voor één van de recensenten (Simon van den Berg van Parool en Theaterkrant, was er eigenlijk al een klein grensje gepasseerd.
Het ACT debat is begonnen. Frénk van der Linden stelt de eerste vragen. #actdebat http://pic.twitter.com/wfAw1S4YActeursbelangen
Na een paar algemene vragen aan het publiek, dat vooral uit acteurs, zelfstandige makers en marketeers bestond, kwamen de panelleden aan de beurt.
Paul r kooi trapt af met stelling dat commercieel toneel bestaat niet. Zaal is verdeeld. #actdebatCultureel Persbureau
Paul Kooij, aangevallen door Janssen vanwege zijn bekendheid en daarmee verplatting van het stuk Rainman van De Utrechtse Spelen, vindt het dus allemaal maar onzin. Voor het publiek, zo stelt hij terecht, maakt het niet uit of de voorstelling gesubsidieerd is of niet. Dat wil gewoon goed theater zien.
Regisseur erik when vindt op #actdebat dat maker het aanbod bepaalt. Subtiel is bedoeld voor wat publiek niet direct wil.Cultureel Persbureau
Erik Whien, maker van best succesvolle voorstellingen bij het Arnhemse Oostpool, toont zich een hardliner. Hij wil geen rekening houden met wat voor marketingoverweging of toeschouwer dan ook. Dat zou volgens hem verraad betekenen aan de artistieke uitgangspunten.
Jos Thie van De utrechtse spelen stelt dat toneel niet kan bestaan zonder publiek. #actdebatCultureel Persbureau
De eerste interruptie vanuit de zaal: Jos Thie, maker van de door de critici wegens gemakzucht aangepakte voorstelling Rain Man stelt het dus vrij helder. Maar daar is De Volkskrant het niet mee eens.
Hein janssen van De volkskrant stelt dat theater niet wordt gesubsidieerd voor hapklaar amusement. Op #actdebatCultureel Persbureau
Marjorie Boston begint een maatschappijfilosofisch discours over waar de theatermaker zich toe moet verhouden: ‘De Stad’. Op de vraag van Frenk van der Linden welke stad zij daarmee bedoelt, blijft ze het antwoord helaas schuldig.
Marjorie boston van mc theater stapt met haar gezelschap uit het bestel om commercieel te gaan werken #actdebatCultureel Persbureau
De vrije producenten (raar oud begrip, eigenlijk) roeren zich. 
Sander jansen van commercieel producent rep vindt dat ook vrije producent subsidie verdient. Subsidies zijn marktbederf. #actdebatCultureel Persbureau
Maar dan begint het rommeliger te worden. want (en hier vullen we even aan wat men op het debat niet noemde) het heeft ruim een halve eeuw tot de voorwaarden voor subsidie behoord, dat je geen andere inkomsten of commerciële activiteiten mocht ontplooien, naast het egsubsidieerde werk. Zo zijn de ‘vrije producenten’ ontstaan. Nu de VVD stelt dat je commercieel móet opereren, vervagen de grenzen inderdaad. 
De zaal is het met rick engelkes eens dat subsidie voor plannen moet zijn, niet voor bedrijven. In zaal is men verdeeld. #actdebatCultureel Persbureau
Onze man uit het zuiden probeert het eens uit met een gulden middenweg. 
Matthijs rümke van zuidelijk toneel vindt dat subsidie eist dat je zowel moeilijk als makkelijk moet maken. #actdebatCultureel Persbureau
De directeur van de Utrechtse Stadsschouwburg (zeer blij met het publiekssucces van De Utrechtse Spelen) gooit de eerste echte knuppel in het hoenderhok.
Lucia claus van schouwburg utrecht stelt dat het publiek graag goede voorstellingen wil zien. En volle zalen zijn niet verdacht. #actdebatCultureel Persbureau
Waarmee ook de recensent van Trouw wakker is geschud.
@cultuurpers Maar volle zalen staat dus niet gelijk aan goed theater, roept hier iemand vanachter zijn computerRobbert van Heuven
Tijdens het debat stelde Lucia Claus vervolgens keihard dat makers van toneel hun autonomie moeten opgeven als het gaat om het verkopen van hun voorstellingen. Dat kunnen schouwburgen veel beter: zij kenen immers hun publiek.
Volgens lucia claus moeten gezelschappen marketing overlaten aan de presenterende instellingen. #actdebatCultureel Persbureau
@lenegrooten @cultuurpers Daar dachten ze in de jaren zeventig en tachtig heel anders over :-)Robbert van Heuven
Mathhijs Rümke probeert zich aan de autonome kunstenaarskant van het debat in te vechten:
Volgens matthijs rumke knaagt lucia claus aan de wortels van De vrije kunst met haar beroep op inleveren marketing-autonomie. #actdebatCultureel Persbureau
De thuisblijvers, die altijd gelijk hebben, stellen een vraag:
@cultuurpers maar kunnen presenterende instellingen het DNA van alle makers die voorbij komen goed verkopen, roept iemand hier op straatlene grooten
@lenegrooten met hashtag #actdebat is de kans groter dat je gehoord wordt.Cultureel Persbureau
@cultuurpers LOLlene grooten
@cultuurpers Zal vast niet lang duren. Wordt daar wel gemodereerd? Krijg geen spannende beelden bij de samenvattende stellingen. #actdebatArtMacBoyd likes 
En dan gaat het opeens hard tegen hard tussen Matthijs Rümke met zijn cabaretiers in spagaat over autonomie, Hein Janssen die een Johannes van Dammetje doet over fijnproeverstoneel dat het domein van het gesubsidieerde theater dient te zijn, en een paar mensen in de zaal die vinden dat het allemaal de schuld is van de politiek.
Matthijs Rümke blijkt kop van jut tijdens #actdebatRemco van Rijn
En we feliciteren onszelf even. Omdat het kan.
Wat is het toch fijn dat het Cultureel Persbureau er is. Doen nu verslag van een discussie in De Balie. Zie #actdebat of @cultuurpersZwartekat / Richard
Maar Matthijs zal later in alle toonaarden ontkennen dat hij onder vuur lag. ‘Gewoon een pittig gesprek, we zijn het allemaal eens.’
Toch wel maf dat een goed maker als matthijs rumke zich tijdens het #actdebat moet verantwoorden voor zijn wil om veel publiek te trekken.Wijbrand Schaap
@cultuurpers Publiek willen is inderdaad heel plat ;-)erwin blom
Volkskrant man hein janssen gaat nu vol in aanval op matthijs rumke vanwege diens inzetten van marc marie huybrechts #actdebatCultureel Persbureau
@cultuurpers Overdrijven is ook een vak?Marja Wouters
Met welk argument? “@cultuurpers: hein janssen nu in aanval op matthijs rumke vanwege diens inzetten van marc marie huybrechts #actdebat”Conny Janssen Danst
@ConnyJanssen janssen vindt dat inzet huybrechts slechts bedoeld is als trekker, niet als inhoudelijke keuze op #actdebat moetWijbrand Schaap
@cultuurpers mensen, mensen, er zijn nuances denkbaar!Marja Wouters
En we denken natuurlijk even aan de mensen thuis:
@ArtMacBoyd frenk vd linden modereert het #actdebat begint nu los te komen.Cultureel Persbureau
@cultuurpers Frènk, da’s ‘nne goede in het gemeen. Op het eind van de platitudes der debaters. Een debat moet scherp gevoerd. #actdebatArtMacBoyd likes 
De Utrechtste Schouwburg (de best bezochte schouwburg van het land, overigens) hamert het er nog maar eens in.
Lucia claus stelt dat spelen voor een lege zaal echt een nachtmerrie is. #actdebatCultureel Persbureau
Dat raakt een snaartje:
@cultuurpers Klopt, heb t meegemaakt in de begintijd van het RO. Afschuwelijk!Marja Wouters
Vindt ook de directeur van de Amsterdamse Theaterschool
@cultuurpers Lucia Claus #schouwburgutrecht heeft goeie en terechte inbreng #actdebat. Kunst wil gezien worden. Geen publiek = slechte zaak!Jet de Ranitz
En toen ging het opeens over politiek. Meneer Zijlstra van de VVD vindt immers dat volle zalen maatgevend zijn voor het krijgen van subsidie. Wat dus precies het tegendeel is van wat volgens de grote krantenrecensenten nodiig is. Naar wie moeten de arme theatermakers nu luisteren?
Vraag is nu of de vraag om volle zalen uit den haag moet worden gepareerd. ‘Lege zaal wil niet zeggen slecht toneel.’ #actdebatCultureel Persbureau
Een Groen Links politica met een theaterhart mengt zich in het debat. Vanaf de bank.
@cultuurpers denk dat publieksbereik wel onderdeel kan zijn maar wel met realistische aantallen en oog kleinere vrst + experiment #actdebatlene grooten
En we zijn het eens met Artmacboyd.
@cultuurpers Kunst en cultuur lijken een achterhoedegevecht te voeren met deze stas (die het niet boeit wat zijn beleid doet) #actdebatArtMacBoyd likes 
Want dat met de politiek, en dat schreeuwen om cultuur, dat was vorig jaar. Nu moeten we door.
Klinkt nu een roep om een goed verhaal om de haagse afbraak tegen te gaan. Maar daar waren we toch al klaar mee? #actdebatCultureel Persbureau
Waarbij we even opmerken dat het theaterpubliek in Nederland natuurlijk helemaa niet zo groot is. Ook Constant van de Theaterkrant haalt een artikel van het Cultureel Persbureau dat melding maakt van een onderzoek naar de geschiedenis van het theaterbezoek: 
‘Schouwburgen doen hun marketing fout’: Gronings promotieonderzoek tracht wiel uit te vinden.Door Een wiel kan niet vaak genoeg worden uitgevonden. Ooit komt er immers iets echt nieuws tevoorschijn. In marketingland is dit zo onge…
En wij vinden dat het Zuidelijk toneel nog aan de optimistische kant zit.
Zuidelijk toneel meldt dat theater nu max 200k publiek bereikt. Theater is gemarginaliseerd. Daar moet sector iets aan doen. #actdebatWijbrand Schaap
Doorrekenend kom je namelijk op 60.000, vooral vrouwelijke theaterliefhebbers van boven de 55 jaar. 
Volgens matthijs rumke is de politiek niet meer in kunst geïnteresseerd. Ligt dus een taakje voor de sector. #actdebatCultureel Persbureau
Geldt dus niet alleen voor de politiek.
Paul kooij vindt dat het niet moet uitmaken of je subsidie krijgt of niet: "mag ik niet meer spelen als ik te bekend ben?" #actdebatCultureel Persbureau
En Paul Kooij gaat verder.
@cultuurpers allemaal de politiek in 🙂 #actdebatlene grooten
Waar iemand anders het bijltje erbij neergooit.
Iemand stelt nu dat het einde van het theater nakende is. Op het #actdebatCultureel Persbureau
Beter dan andersom! @cultuurpers Iemand stelt nu dat het einde van het theater nakende is. Op het #actdebatScapinoBallet
@cultuurpers Kijk, dat is waar het om gaat! #actdebat De rest is rimram, wat mij betreft.ArtMacBoyd likes 
Volgt nog een leuke anekdote van George van Houts (ook zo’n vermaledijde cabaretier met de lach aan zijn broek), die werkt aan een voorstelling over de Vastgoedfraude. Een schouwburgdirecteur vertelde hem dat die titel niet zou werken. Immers: de beslissers die jkiezen voor een voorstelling zijn veelal vrouwen en die hebben niets met ‘Vastgoedfraude’. 
George van houts over succes dat theaters hadden aangedrongen om titel van plan ‘ vastgoedfraude’ te veranderen in ‘verleiders’ #actdebatCultureel Persbureau
En deze komt terug in de videoreportage.
‘het moet niet gaan over platitudes als volle zalen, maar over hoogwaardige kunst.’ gehoord op #actdebatCultureel Persbureau
@cultuurpers …en gelezen op twitter (o.a. bij mij).ArtMacBoyd likes 
De afronding laat bij velen een onbevredugd gevoel achter.
Frenk vd linden rondt #actdebat af. Wat beklijft? Iemand stelt: ik schrik van de ego’s in deze zaal. Iemand anders: geen gesprek geweest.Cultureel Persbureau
De #actdebat tweets aan het volgen. Mede met dank aan #cultuurpersAnnerieke Otten
http://yfrog.com/nzj97pdj het blijft nog lang onrustig in de balie na afloop van het #actdebat. Morgen alle tweets op n rij via onze site.Cultureel Persbureau
Tijd voor de borrelpraat, en wijsheden bij de evaluatie.
Matthijs Rumke enige die er vanavond van getuigde de moeite te nemen politici bij de zaak van het theater te betrekken. #actdebatTom Helmer
Gaf Rumke wat mij betreft veel recht van spreken. Draagvlak voor theater is nu punt van een naald #maarwijzijngeenengeltjes #actdebatTom Helmer
En die hadden we inderdaad gemist.
Waar was trouwens de aandacht voor de jonge makers? #actdebatDesiree van Haaren
Foutje van Frenk? We denken van niet.
Frenk vd Linden was super gespreksleider. Strak, vlot en niet te bescheten om te verluchtigen met eigen oordeel over de bijdrages. #actdebatTom Helmer
Iemand verkondigde ‘het einde van theater’, wat absurd, het is juist NU de tijd om de koppen en creativiteit bij elkaar te steken #actdebatDesiree van Haaren
Kern van Volle Zalen Debat: zetten we de luiken open bij het gesubsidieerd toneel of maken we er een darkroom van. #actdebatGerard Tonen
Vollezalencultureelpersbureau

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site where appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)