Skip to content

De beste vrouw op de beste plek: Ellen Walraven directeur Rotterdamse Schouwburg

Dit was een mogelijkheid, waaraan in eerste instantie niet zoveel mensen dachten. Ellen Walraven was immers na haar tropenjaren als directeur van het Amsterdamse debatcentrum De Balie toe aan wat meer inhoudelijk werk en rust aan haar hoofd, Dus vermoedden we dat ze nog wel een tijdje zou blijven zitten in haar nieuwe functie als dramaturg bij ’s lands eerste gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Maar kennelijk – en niet geheel onverwacht – beviel het werken onder Ivo van Hove haar minder dan de mogelijkheid om de beste schouwburg van Nederland over te nemen van de beste schouwburgdirecteur van Nederland: Jan Zoet.

Zo is geschied. Een vrouw aan het hoofd van een belangrijke zaal en een belangrijke producent van vernieuwend theater, in een stad waar de liefde voor kunst minder vanzelfsprekend is dan het wereldkampioenschap van een van de lokale voetbalclubs. Ze zal het zwaar krijgen, maar het is een mooie – voorlopige – kroon op de carrière van de vrouw die ooit begon met het inhoudelijk op de kaart zetten van Toneelgroep ’t Barre Land. Over een jaar of tien verklaren we haar ministerabel. Rotterdam heeft er dus een goeie bij gekregen. Zuinig op zijn.

Het persbericht:

De Raad van Toezicht van de Rotterdamse Schouwburg heeft Ellen Walraven benoemd tot directeur van de Rotterdamse Schouwburg. Zij treedt aan per 1 juni 2013 en is op dit moment dramaturg bij Toneelgroep Amsterdam. Zij is tevens bestuurlijk verantwoordelijk voor de Acteursgroep Wunderbaum en Productiehuis Rotterdam.
Walraven maakte vanaf 1990 deel uit van toneelgezelschap ‘t Barre Land. In 2006 werd ze algemeen en artistiek directeur van De Balie in Amsterdam.
Ellen Walraven (1967) studeerde Theater-, Film- en Televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht, richtte met o.a. Jacob Derwig ’t Barre Land op en werkte als dramaturg bij Toneelproducties De Tijd in Antwerpen. In 2005 was zij artistiek directeur van de 30ste editie van de Informal European Theater Meeting in Utrecht. Daarnaast bekleedde ze bestuursfuncties bij onder meer Kunsten 92 en het Theater Instituut Nederland.
In Rotterdam werkte ze als commissielid voor de Rotterdamse Kunststichting (2001-2004) als programmamaker voor Productiehuis Rotterdam, en schreef namens de theatergezelschappen een beleidsnotitie. Regelmatig publiceert ze over diverse onderwerpen in het kunstveld en was columnist bij NRC Next.
Zij volgt vanaf 1 juni 2013 Jan Zoet op, die per 1 april 2013 directeur van de Theaterschool Amsterdam wordt.
Ellen Walraven: ‘Ik voel me bevoorrecht directeur te mogen zijn van een robuust en uniek huis als de Rotterdamse Schouwburg. Internationaal geborgd door het festival De Keuze, gastheer van toonaangevend landelijk aanbod, talentbegeleider via Productiehuis Rotterdam en verbonden met twee bijzondere gezelschappen als het Ro Theater en Wunderbaum, die beide dicht op de vragen van deze tijd, en van deze stad opereren. Dit voorrecht wil
ik met zoveel mogelijk Rotterdammers delen.’
Jos Baeten, voorzitter Raad van Toezicht Rotterdamse Schouwburg: ‘Met Ellen Walraven kiezen we voor zowel een sterk inhoudelijke directeur, die zeer goed op de hoogte is van het nationale en internationale kunstenveld, als een zeer ervaren directeur, die de Rotterdamse Schouwburg de komende jaren verder laat groeien.’

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)