Skip to content

Paper is still alive: cultural sector making its own magazines more often

Having their own magazine - glossy or otherwise - is the ideal way for more and more art institutions to engage customers. Although relatively expensive to make, art institutions use such a magazine for background and depth. Exactly what they often lack with traditional, paper-based media.

Dit is een van de opmerkelijke uitkomsten van een onderzoek door de website cultuurmarketing.nl. Zij deed in oktober 2013 een oproep aan culturele organisaties om mee te doen aan een enquête over de inzet van drukwerk. Ruim 100 culturele instellingen gaven hier gehoor aan. In de enquête ging het over het type printuitgave, de oplage, de wijze van distributie en de kosten.

Seasonal brochure most popular for print deployment

De seizoens- en jaarbrochure blijkt de meest gebruikte printuitgave in de culturele sector. Maar liefst 50% van de inzenders geeft aan dat ze een seizoens- of jaarbrochure uitgeven, naast andere traditionele printitems zoals flyers, programmaboekjes en magazines.

1soort printuitgave

Erfgoed en beeldende kunst-instellingen zetten duidelijk minder in op brochures dan de podiumkunsten. Zij beperken zich meer tot folders en flyers.

De oplage van seizoens- en jaarbrochures verschilt behoorlijk per instelling. De grootste groep (30% ) geeft jaarlijks meer dan 20.000 stuks uit.

1oplage seizoens-jaarbrochures

Seizoens- en jaarbrochures worden door 68% van de inzenders enkel onder het eigen databasebestand verspreid. Culturele organisaties richten zich met deze uitgave dus vooral op de consument die al eerder interesse heeft getoond of een kaartje heeft gekocht bij de desbetreffende organisatie.

1distributie brochures

Brochures relatively cheaper than magazines

Steeds meer kunstinstellingen geven ook magazines uit. Dit  ondanks de hogere kosten voor productie en distributie. Kost een siezoensbrichure gemiddeld 1,35€ per stuk om uit te geven, een magazine kost al gauw bijna het dubbele: 2,25€. De jaar- of seizoensbrochure kost de inzenders gemiddeld €23.000.

Flyers less popular

Flyers zijn niet erg populair onder kunstinstellingen: slechts 20% van de inzenders gaf aan flyers uit te geven. En dan nog: ze geven er per jaar niet meer dan €2.000 aan uit. Een kleine groep kunstinstellingen is echter heel fanatiek met flyeren. Bij de groep die jaarlijks meer dan €3.000 uitgeeft aan flyers zitten een aantal uitschieters. Soms geven ze meer dan 10.000 € per jaar uit aan A5jes.

1kosten flyers

Cultuurmarketing.nl organiseert op 23 januari grote print event.  Deze dag  bestaat uit presentaties van inspirerende sprekers en praktische workshops, zodat iedere cultuurmarketeer zijn of haar kennis van de inzet van print kan verhogen.

Good to know

Ook Cultuurpers is aanwezig op deze dag. Wijbrand Schaap zal een experttafel voorzitten over inhoud & redactie. Deelnemers kunnen voor een kort advies langs met hun brochure, flyer, poster, magazine of programmaboek bij deze experttafel.

Meer info en tickets: https://www.cultuurmarketing.nl/event/innovatie-optimalisatie-printuitgaven/

Hilde Smetsers

it is important to have a platform that provides a space for keen views and opinions on the art and culture world.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)