Skip to content

Woman, man, film - does Cannes have something to make up for?

Tonight, the 67th edition of the Cannes Film Festival opens with Grace of Monaco, a biopic with a major lead role for Nicole Kidman. Jury president of the world's premier film event is New Zealand filmmaker Jane Campion. Three of the other six jury members also his women. Does Cannes have something to make up for?

In 2012 was er enige heibel toen de feministische groep La Barbe het feit hekelde dat alle films in de hoofdcompetitie van dat jaar door mannen gemaakt bleken te zijn. Merk ook op dat de huidige juryvoorzitter Campion de enige vrouw is die ooit de Gouden Palm won (in 1993, voor The Piano).

Is Cannes echt zo eenkennig, of is er meer aan de hand? De website boxofficemojo.com is een rijke bron van informatieve lijstjes. We klikken voor de aardigheid het overzicht van meestverdienende films van dit jaar aan. Topscorer tot nu toe is Captain America: The Winter Solder van Anthony en Joe Russo. Ook de andere titels in deze toptien zijn geregisseerd door mannen. Het overzicht verder afspeurend – een treurig stemmend karweitje – komen we pas op de 36ste plaats een door een vrouw geregisseerde film tegen. Het romantisch drama Endless love van Shana Feste.

Een bekender voorbeeld van een van heel weinige vrouwen die in deze mannenwereld volwaardig meespelen is Kathryn Bigelow. Twee jaar geleden kreeg ze veel lof voor Zero Dark Thirty, de indrukwekkende verfilming van de jacht op Osama bin Laden.

Of er verband is valt op het eerste gezicht moeilijk te zeggen. Wel zien we dat in Amerika de kloof tussen de meer serieuze en artistieke films en de grote blockbusters steeds groter wordt. Een trend die zeker niet van de laatste paar jaar is. Zorg dat de jongens naar de bioscoop gaan, dan komen de meisjes vanzelf mee, lijkt vaak de gedachte te zijn.

Dat is Amerika. Over de Nederlandse film schreef ik in 2010 in een optimistische bui: ‘vrouwen lopen voorop’. Mijke de Jong, Esther Rots, Eugenie Jansen, Urszula Antoniak en Simone van Dusseldorp waren enkele van de namen die ik toen in gedachte had. In 2014 waren drie van de vijf voor Berlijn geselecteerde Nederlandse lange films van vrouwelijke signatuur. Above Us All (Eugenie Jansen), Last Hijack (Femke Wolting en Tommy Pallotta) en Supernova (Tamar van den Dop).

Kijken we echter naar het Nederlandse bioscoopbezoek dan is enige bescheidenheid gepast. In de (door Amerika gedomineerde) toptien van 2013 heeft alleen Frozen een vrouwelijke (co)regisseur: Jennifer Lee. Bij de Nederlandse films is het beeld iets gunstiger. Drie van de tien best bezochte titels (Soof, Mees Kees op kamp en Smoorverliefd) zijn van vrouwelijke makelij.

Nu kan een halfuurtje turven natuurlijk moeilijk een serieus onderzoek worden genoemd. Het British Film Institute (BFI) heeft zoiets wel uitgevoerd, zoals beschreven in onder meer The Guardian.

Van de onafhankelijk geproduceerde Britse films in 2010-2012 werd 11 procent geregisseerd door vrouwen. Een ander, meer op de Verenigde Staten gericht onderzoek van het Centre for the Study of Women in Television and Film komt met vergelijkbare cijfers. Van alle mensen die achter de camera werkzaam zijn in de filmindustrie is 16% vrouw.

Kijkend naar de 250 meest opbrengende films zien we dat het vrouwenaandeel (16% in 2013) op het laatste niveau sinds 1998 staat, zo voegt het vakblad Screen International daar aan toe.

Het is niet alleen Cannes, en sinds het protestjaar 2012 is daar ook niet zo veel veranderd. De Gouden Palm ging vorig jaar weliswaar naar het prachtige lesbische liefdesdrama La vie d’Adèle, maar de regisseur daarvan was een man. De enige vrouw met een film in de hoofdcompetitie van 2013 was Valeria Bruni Tedeschi met Un château en Italie. Dit jaar dingen twee vrouwen mee naar de Gouden Palm. Naomi Kawase met Still Water en Alice Rohrwacher met Le Meraviglie. Twee van de achttien, misschien kan je het vooruitgang noemen.

3 thoughts on “Vrouw, man, film – heeft Cannes iets goed te maken?”

Comments are closed.

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)