Skip to content

Meanwhile, the Manifesta continues as usual in Petersburg. Is that choice?

About the same time as the train from Donietsk to Kharkov arrived in my mailbox yesterday, a press release from the Manifesta. Our cultural pride in St Petersburg. These weeks, the Dutch festival is organising an audio tour of Rimini Protokoll, the renowned highly political company from Germany. Oh. And, as a third item: there is a conversation tonight about what the Biennale is capable of in times of political turmoil.

In die aankondiging geen woord over het neerhalen van 298 vrije wereldburgers door separatisten, die met steun van gastland Rusland Oekraïne in chaos storten. In de aankondiging op Facebook, die daar op 21 juli, 3 dagen na de klap in Oekraine, is geplaatst, vroeg ik om een reactie van de organisatie. Vooral omdat Nederland vandaag in officële rouw is gedompeld. Een reactie is er voorlopig niet gekomen. Op de website van de organisatie staat sinds een paar uur een tekst die zich laat vertalen als: “Manifesta houdt zich aan de nationale rouwdag in Nederland. Onze gedachten gaan uit naar de familieleden van de passagiers en de bemanning.”

Meer niet.

Daarom een voorlopig bericht hier.

De Manifesta heeft al een slechte naam opgebouwd: de organisatie had vrij slappe redenen gegeven waarom het hele feest überhaupt doorging in een land waar homo’s met toestemming van de hoogste bazen worden mishandeld en politieke tegenstanders (mond)dood worden gemaakt. Kunstjournalisten uit alle landen van de wereld hadden daarover al geklaagd. Toch besloot men door te gaan. Omdat niks doen kennelijk geen optie was.

De realiteit is echter ingrijpend veranderd.  Daarom stel ik de vraag maar weer hier:

Was deze ramp, waarbij onder toeziend oog van Moskou 298 wereldburgers uit de lucht zijn geschoten, geen goede reden geweest om het verlies te nemen, en de Manifesta vanaf nu  af te blazen? Of houdt men zich liever zo stil mogelijk in de bubble in Sint Petersburg? Of laat ik me leiden door massahysterie en moet ik niet zeuren?  In Nederland doet de PC Hooftstraat nog steeds zaken, en  zijn alle musea tenslotte ook gewoon open.

Wat denken jullie?

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175€ / 12 Maanden
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Large Membership
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50€ / Jaar
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)