Skip to content

Ruth Mackenzie takes on the future. The Holland Festival gets a more exciting boss than you thought.

The Holland Festival kreeg in de persoon van de Britse Ruth Mackenzie een volslagen onbekende nieuwe directeur. Althans, voor ons. De flamboyante, artistiek buitengewoon vooraanstaande operaregisseur Pierre Audi maakt plaats voor een vrouw die zich vooral als manager van festivals en culturele instellingen heeft gepresenteerd, maar naar wier ideeën het gissen is. Toen ze gepresenteerd werd herkende geen van de aanwezige journalisten haar. Een paar vonden haar aan de oude kant voor iemand die vernieuwing zou moeten brengen.

Welnu. Dat gaat ze vast doen. We kunnen al  een tipje van de sluiter oplichten: met wat Mackenzie nu doet, zou ze de toekomst van het Holland Festival weleens een stuk digitaler kunnen maken dan die nu is.

Hoe we dat weten? Uit de digitale krant. Mackenzie is namelijk voor ze officieel fulltime aan de slag gaat bij het Holland Festival een beetje aan het interimmen in Engeland. Zo werkt ze nu als artistiek leider van The Space, en dat is heel spannend. The Space is een initiatief van de BBC en The Arts Council, dat veel meer beoogt te zijn dan een online galerie waar kunstenaars van over de hele wereld hun dingetje kunnen tonen. Hoewel dat wel een deel van het feestje is, gaat The Space namelijk veel verder dan dat. Het is ook een platform dat opdrachten verleent en dat actief op zoek gaat naar wat er nu, en vooral over twintig jaar hot and happening zal zijn in de kunst.

En daar heeft Mackenzie dus wel ideeën over. Zo verklaart ze dat de spelletjesspelers en -makers van nu het kunstpubliek en de kunstenaars van morgen zijn: “The average person looks at their mobile 100 times a day, so just imagine if art were a part of that diet. What if, instead of playing Candy Crush, you did art?”

Met een beetje mazzel is The Space dus het platform waarop we dat gaan ontdekken. Maar beter nog is dat Mackenzie haar moderne opvattingen meeneemt naar Amsterdam. Het is daar wel tijd voor een digitale revolte. Een voordeel is dat digitale kunst vaak nog een stuk efficiënter kan worden gemaakt en verspreid dan een gemiddelde mega-opera.

"There’s access to the means of creating art that simply wasn’t there 20 years ago,” verklaart Mackenzie. “You can talk about finding new audiences, but I think we’re going to find new artists too.”

#Zinin.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)