Skip to content

Farce around The Interview turns into thriller - Sony succumbs to threat from unknown source

It gets crazier and crazier with The Interview, the US comedy in which the CIA wants to implicate two television journalists in an assassination attempt against the leader of North Korea.

You could almost say that film has once again been overtaken by reality.

Although it is not yet crystal clear what exactly is going on. What does seem certain is that US moviegoers will be deprived of a presumably wacky comedy at Christmas. Or spared. That will be a matter of taste.

Het vakblad The Hollywood Reporter meldde gisteren dat de vijf grootste Amerikaanse bioscoopketens besloten hebben The Interview niet op 24 december in première te laten gaan. Mogelijke latere vertoning houdt men nog in beraad.

Dit onder meer naar aanleiding van ‘echte of vermeende bedreigingen voor de veiligheid’. Onder de naam Guardians of Peace opererende hackers hebben gedreigd met 9/11-achtige aanslagen op bioscopen die The Interview vertonen. Of, zoals velen aannemen, Noord-Korea hier achter zit, of dat het andere internetschavuiten zijn die nu in hun vuistje lachen om de veroorzaakte consternatie is onduidelijk. Dat de NSA hen niet allang heeft ontmaskerd verbaast misschien nog wel het meest.

Dat Noord-Korea een hekel heeft aan The Interview is al veel langer bekend. Gedurende de productie werden de scherpste kantjes al van de farce afgeslepen, maar zonder resultaat. Dat totalitaire regimes geen gevoel voor humor hebben is bekend. Het rumoer zal de publiciteitsafdeling van Sony aanvankelijk niet slecht uitgekomen zijn, maar dat alles een grote marketingstunt is lijkt nu wel uitgesloten.

Sony had trouwens, kennelijk een beetje schuldbewust, al besloten The Interview niet in Azië uit te brengen. Dat wij ons hier wel vermaken met Aziatische stereotypen is kennelijk geen bezwaar.

Vervolgens werd producent Sony Pictures eind november uit protest tegen The Interview gehackt door de geheimzinnige Guardians of Peace. Deze bemachtigden tal van interne documenten, variërend van het script voor de nieuwe James Bond tot pijnlijke roddels. Die actie is na enkele waarschuwingen nu dus gevolgd door een succesvol dreigement.

Overigens is het niet voor het eerst dat Noord-Korea in een Amerikaanse film de boeman is. Illustratief voor de manier waarop Hollywood zijn vijanden kiest is de actiefilm Red Dawn (1985). Daarin komen Amerikaanse tieners heldhaftig in actie tegen een buitenlandse invasie van Russische en Cubaanse troepen. Russen waren tijdens de Koude Oorlog de vanzelfsprekende vijand.

Toen ruim twintig jaar later een remake werd overwogen wilde men de Russen vervangen door Chinezen. Maar China was inmiddels te belangrijk geworden voor Amerika, dus mochten in 2012 in de uiteindelijke herverfilming Noord-Koreanen het vuile werk opknappen.

In de actiefilm Olympus Has Fallen (2013) waren de terroristen die het op het Witte Huis hadden gemunt ook van Noord-Koreaanse herkomst.

Heel moeilijk kan het besluit van de bioscopen om The Interview te schrappen vermoedelijk niet geweest zijn. De tot nu toe verschenen recensies zijn gemengd. The Guardian vat de teneur aardig samen met de kwalificatie ‘very amusing, very imbecilic film’. Al bevat de poster genoeg zelfspot om nieuwsgierig te maken.

De Nederlandse vertoning leek geen gevaar te lopen. De grootste bioscoopketen Pathé was voornemens The Interview gewoon op 29 januari in première te laten gaan. Maar zojuist heeft Sony laten weten The Interview niet uit te brengen.

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)