Skip to content

Rosas weg uit Brussel? Het politieke spel is begonnen.

Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker stuurt een alarmerend persbericht de wereld in. Naar aanleiding van de beslissing van het Brusselse theater De Munt/La Monnaie om geen dans meer te programmeren, vraagt zij zich af of Rosas nog wel welkom is in Brussel.

“Het bericht dat de directie van De Munt alle dans schrapt, vervult mij met ongeloof. Historisch gezien maakt dans deel uit van de opdracht van De Munt. Na de glorietijd van het duo Béjart/Huisman werd het budget voor dans stelselmatig gekort. Eerst onder de directie van Gerard Mortier en daarna onder Bernard Foccroulle investeerde De Munt alsmaar minder in dans. Peter De Caluwe schrapt nu alles. Deze evolutie staat in schril contrast met het belang van Brussel als internationale hoofdstad van de dans.”

De Caluwe heeft natuurlijk een reden voor zijn besluit. Om een subsidiekorting van 1,4 miljoen euro het hoofd te bieden, heeft De Munt besloten twee specialiteiten, te weten dans en barokopera, ‘in de ijskast te zetten’ zoals De Standaard het noemt.

Rosas, het dansgezelschap van De Keersmaeker dat al dertig jaar haar voorstellingen in De Munt speelt, vreest door de beslissing in de toekomst ‘geen (t)huis’ meer te hebben in Brussel.  Retorisch vraagt De Keersmaeker zich af: “Is de boodschap dat ik op zoek moet naar een andere plek/stad?”

Zie volledig press release.

Op de foto boven het bericht choreografe Anne Teresa De Keersmaeker met Brian Eno, wiens song Golden Hours van de lp Another Green World uit 1975 de inspiratiebron vormt voor het volgende stuk van Rosas. Golden Hours gaat 23 januari in première in Kaaitheater, de andere vaste partner van Rosas in Brussel. Rosas laat weten dat met name grotere producties met live-muziek zonder ondersteuning van de Munt moeilijk van de grond zullen komen.

 

 

 

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt is dramaturg en criticus. Zij werkt o.a. met Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora en Branka Zgonjanin. Zij schrijft over dans en theater voor Cultureel Persbureau, Theaterkrant en Dansmagazine. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Binnen haar werk heeft zij speciale aandacht voor de betekenis van archieven, notatie, discours en theatergeschiedenis in relatie tot dans in Nederland. Samen met Vera Sofia Mota onderzoekt zij in opdracht van www.li-ma.nl het werk van video-, installatie- en peformance- kunstenaar Nan Hoover.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)