Skip to content

Engagement on the big screen: Movies that Matter 2015

Op vrijdag 20 maart 2015 begint de nieuwste editie van het Movies that Matter festival in Den Haag. Een gepaste locatie voor een festival dat een unieke positie vervult met zijn focus op mensenrechten en cinema. Op Cultuurpers alvast een preview van het programma.

Movies that Matter biedt net als voorgaande jaren een interessante mengeling van documentaires en fictiefilms die je een beter beeld proberen te geven van conflicten en misstanden in de wereld. Naast filmvertoningen zijn er debatten, talkshows en dingen filmmakers mee naar een publieksprijs.

Bloedige historische erfenis 
De film die gelijk opvalt in het programma is de nieuwste documentaire van Joshua Oppenheimer, die bekend werd met zijn indringende experimentele documentaire The Act of Killing uit 2012. In The Look of Silence behandelt hij opnieuw een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Indonesië: de verzwegen massamoorden die plaatsvonden in de jaren zestig. Oppenheimer brengt in zijn film slachtoffers en daders weer bij elkaar in scènes die de kijker confronteren met de bloedige erfenis van het moderne Indonesië.

De ultieme klokkeluider
Een andere primeur van het festival is de spannende docuthriller Citizenfour die dit jaar de Oscar won voor beste documentaire. De film is een portret van Edward Snowden die in één keer wereldberoemd werd toen hij gevoelige informatie lekte over de ongekend grote spionagepraktijken van de CIA en de NSA. Citizenfour geeft een uniek inkijkje in het leven van deze klokkeluider en de problemen die hij nu ondervindt nadat hij vertrouwelijke informatie heeft prijsgegeven.

Trots activisme
Naast documentaires zijn er ook uiteenlopende fictiefilms te zien. Het Britse Pride vertelt het verhaal van de steun die stakende mijnwerkers kregen van activisten voor homorechten in de jaren tachtig. Het ambitieuze Timbuktu won meerdere Césars, die gelden als het Franse equivalent van de Oscar. De film toont de gevolgen van islamitisch fundamentalisme op het leven van een gezin in Mali. En dan is er nog het mooie, maar sobere Leviathan. Geïnspireerd op het Bijbelverhaal van Job toont de film de harde Russische werkelijkheid waar corruptie en onrecht alomtegenwoordig zijn. Een individu probeert koppig tegen de stroom in te gaan, maar moet het uiteindelijk afleggen tegen machten die groter zijn dan hemzelf.

Kijk voor het volledige programma op: www.moviesthatmatter.nl

George Vermij

George Vermij is een culturele alleseter met een nieuwsgierige en kritische blik. Hij studeerde kunstgeschiedenis en politicologie in Leiden en heeft een ongeneeselijke filmverslaving. Naast Cultuurpers schrijft hij voor Schokkend Nieuws, Gonzo Circus en In de bioscoop over film. Voor Tubelight, Metropolis M en Jegens & Tevens schrijft hij over beeldende kunst.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)