Skip to content

José Maria Sánchez-Verdú componeert muzikale Hellepoort voor koor en strijkkwartet

Het strijkkwartet geldt als uitvinding van Joseph Haydn; Goethe beschouwde het als het nec plus ultra van instrumentale muziek. ‘Men hoort vier intelligente mensen die zich met elkaar onderhouden’ zei de dichter hierover. ‘Je gelooft iets van hun conversatie te begrijpen en de eigenzinnigheden van de instrumenten te leren kennen.’ Die mogelijkheid krijgen we volop van 27 januari t/m 3 februari, tijdens de allereerste Strijkkwartet Biënnale in Muziekgebouw aan ’t IJ.

Het festival volgt de succesformule van de Cello Biënnale. Start deze elke ochtend met een Cello Suite van Bach, nu wordt geopend met een strijkkwartet van Haydn. Er zijn masterclasses, er is aandacht voor jong talent en naast het standaardrepertoire staat een respectabel aantal wereldpremières. Zo klinkt nieuw werk van onder anderen Jörg Widmann, Klaas de Vries, Silvia Colasanti en José Maria Sánchez-Verdú.

De Spaanse componist Sánchez-Verdú (1968) koos voor de bijzondere bezetting van koor en strijkkwartet. Hij schreef La porte de l’enfer (de Hellepoort) voor Cappella Amsterdam en Cuarteto Quiroga, die donderdagavond 1 februari de wereldpremière verzorgen. Tijdens de inleiding spreek ik met de componist. Op 11 januari spreek ik hem eveneens, maar dan na afloop van een openbare repetitie. Als opmaat beantwoordde hij alvast drie korte vragen.

Zoektocht naar antwoorden

Wat typeert u als componist?

Voor mij is muziek een vorm van kennis, zowel van kunst als van wetenschap. Elke compositie is voor mij een zoektocht naar antwoorden. Ik reageer op impulsen die ik krijg in mijn dagelijks leven, zowel vanuit de maatschappij als vanuit de geschiedenis. Vaak is mijn muziek geïnspireerd op boeken, ervaringen, visies op de natuur, de wetenschappen en de gedachten van mensen.

Waarom schreef u “La porte de l’Enfer”?

Het stuk is ontstaan vanuit mijn belangstelling voor La porte de l’Enfer (De Hellepoort) van Auguste Rodin. Ook al kwam het nooit af, deze grootse sculptuur geeft inzicht in de manier waarop hij uiteenlopende thema’s esthetisch en filosofisch benaderde. Interessant is bijvoorbeeld de relatie met het Inferno van Dante.

Ik gebruik trouwens niet alleen teksten van Dante, maar ook van Rainer Maria Rilke, een van de meest diepgravende dichters van de 20e eeuw. Hij had een bijzondere relatie met Rodin en was zelfs een tijdje diens persoonlijke assistent in Parijs. Dat fascineert mij, net als het concept van de “deur” of “poort”.

Poort: toegang of barrière

Een deur of poort heeft zowel materiële als spirituele, sociale en politieke connotaties. Zij geeft toegang tot gebouwen, maar kan ook fungeren als fysieke barrière, bijvoorbeeld ter verdediging. Tegelijkertijd kan zij ons in overdrachtelijke zin naar een immateriële wereld voeren. Ik creëer een ritueel rond deze thematiek.

Hoe heeft u uw stuk vormgegeven?

Op het podium wordt een deur geprojecteerd; we zien zowel de ruimte ervóór als erachter. Het koor en het strijkkwartet belichamen deze twee ruimtes, zowel fysiek als symbolisch. Het strijkkwartet vertegenwoordigt de schaduwen die Rodin bovenop zijn Hellepoort afbeeldde. Dat is drie keer dezelfde figuur, bezien vanuit verschillende perspectieven. Ook de drie muziekdelen zijn in wezen hetzelfde, maar door nuanceverschillen klinken ze telkens anders. Zo creëer ik een muzikale pendant van de perspectiefwisselingen die de persoon op de hellepoort in een ander licht plaatsen.

Info en kaarten openbare repetitie 11 januari hier
Info en kaarten wereldpremière 1 februari hier

Thea Derks

Thea Derks studeerde Engels en Muziekwetenschap. In 1996 voltooide zij cum laude haar studie musicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in hedendaagse muziek en publiceerde in 2014 de lovend ontvangen biografie 'Reinbert de Leeuw: mens of melodie'. Vier jaar voltooide zij 'Een os op het dak: moderne muziek in vogevlucht', speciaal gericht op de geïnteresseerde leek. Je koopt het hier: https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 In 2020 verscheen de 3e druk van de Reinbertbio,met 2 extra hoofdstukken die de periode 2014-2020 beschrijven. Deze verschenen ook apart als Slotakkoord.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Months
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Year
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Year
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
en_GBEnglish (UK)