‘Hoeveel werkelijkheden kunnen we aan? Voor mij is dat het thema van 2018. Die dames van Noord Korea die aan ’t juichen waren, bijvoorbeeld. Maar het zat ook in Halbe Zijlstra die had gelogen over de datsja van Poetin.’ Greg Nottrot, theatermaker uit Utrecht, had zich voor dit jaar voorgenomen een eindejaarsvoorstelling te maken die de tijdgeest goed zou vatten. De man die zeven jaar geleden met The Order of the Day een nieuw theaterconcept ontwikkelde, waarin actualiteit werd gekoppeld aan het improvisatietalent van schrijvers en acteurs, wilde nu iets zeggen over 2018. Tijdens deze maand december is het resultaat van een jaar zoeken in veel theaters te zien. Van de Olympische Spelen tot Trump, maar vooral ook tot Halbe Zijlstra, de cultuurhatende oud-staatssecretaris, die dit jaar ten val kwam omdat hij had gelogen over een bezoek aan de Datsja van Poetin.
Luister hier naar het hele verhaal in de Best Beluisterde Cultural Press Podcast!
‘Eerst kwam ik dus op de gedachte ik wil op zoek naar de waarheid. En de tweede gedachte was: maar als ik die waarheid wil gaan vinden, waar dan? Hoe voorkom ik dat de voorstelling alleen een reeks van dialogen wordt met de psychologen, filosofen en journalisten die ik in mijn research gesproken heb? Ik heb een een een een soort van road movie nodig met een einddoel. En dat einddoel dat werd voor mij dus die datsja van Poetin waar Halbe Zijlstra niet was. Dat klonk wel als iets. Het was spannend, had iets mythisch.’
‘Ik moest naar die datsja van Poetin toe maar toen ontstonden er een aantal problemen. Waar ligt die datsja van Poetin? Want hij heeft er meerdere. Hij heeft er die officieel zijn en hij heeft datsja’s die hij ontkent. Nou ja wat is dan de spannendste om naartoe te gaan? Wat is de datsja waar Halbe Zijlstra niet was?’
‘Ik heb ook heel lang getwijfeld: zal ik wil gaan? Is het wel nodig om te gaan? Kan ik me niet net zo goed opsluiten in een hotelkamer en dit allemaal opzoeken via internet? Kan ik niet die reis vervalsen? Want ik heb ‘m nodig voor mijn voorstelling. Waarom zou ik echt het risico nemen? Waarom zou ik echt dat gevaar opzoeken?’
‘ik had daar ook discussies over met Floor. Ik zou eerst samen met Floor, mijn partner. Maar naarmate we meer onderzoek deden maakten we onszelf ook steeds banger. Toen hebben we besloten niet samen te gaan? Wat als er iets gebeurt? Wie is er dan voor onze dochters? En ’t het grappige is: je kan jezelf heel goed gek laten maken. Op gegeven moment ben ik ook gaan praten met de correspondent van De Volkskrant in Rusland. Die lachte me uit: “Je hoeft nergens bang voor te zijn. Poetin is totaal niet geïnteresseerd in een theatermaker uit Nederland. En alles wat jij nu in je hoofd haalt? Dat is gewoon de angst en de onwetendheid van Nederlanders die Rusland alleen maar kennen via de krant. Jij kan prima een ticket boeken en daar naartoe reizen!’
‘Een van de andere dingen die ik me had voorgenomen om de reis een soort van veilig te maken was: altijd eerlijk te zijn. Mijn grootste angst was dat ik verdacht zou zijn.’