Skip to content

Marijn Lems (NRC) on doubt and loneliness of art journalist: 'We are all highly educated, white and from the middle class. It could be more diverse from me.'

Critici hebben standaard een andere mening dan het gemiddelde publiek. Dat blijkt, vertelt  Marijn Lems, theaterjournalist bij NRC en Theaterkrant, uit dit onderzoek. Reden voor ons om daar eens nader op in te gaan in de Cultuurpers Nerd-Podcast over de diepere details van het vak van kunstjournalist. Opnieuw drie kwartier voor anekdotes en spannende onthullingen over het priveleven van de recensent.

Een paar quotes:

‘Ik spreek na afloop van een voorstelling best wel veel mensen, maar het gaat eigenlijk nooit over de voorstelling zelf. Ik blijf wel vaker lang hangen na een voorstelling, langer dan veel van mijn collega’s, omdat ik veel makers ken. Ze zijn natuurlijk benieuwd naar wat ik ervan vond, maar ik wil de makers niet vlak na de première met mijn mening lastigvallen.  Je wilt ook niet iets gaan afkraken als je merkt dat iemand een hele leuke avond heeft gehad.’

‘Er was een film waar ik niet zo enthousiast over was, maar toen vertelde een bevriende auteur op Facebook iets over die film wat mij een sleutel gaf om de film heel anders te gaan zien. dat komt best vaak voor.  Het laten bezinken van een voorstelling zit bij mij vooral in het praten met andere mensen over het werk.’

‘Het is wel een tekortkoming in ons vak dat er weinig diversiteit is onder de theatercritici. We zijn allemaal hoogopgeleid en bijna zonder uitzondering  wit met een middenklasse achtergrond. Dat vind ik een gemis. Professionele critici zouden een bredere weerslag van de samenleving moeten zijn. De groep is te homogeen.’

Volgende week weer een aflevering, onder meer over jeugdtheater. Heb je vragen, laat het ons weten!

Deel 1:

Marijn Lems: ‘Ik schrijf voor mensen die het avontuurlijke in de kunst niet uit de weg gaan.’

 

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)