Skip to content

Marijn Lems (NRC) over twijfel en eenzaamheid van kunstjournalist: ‘We zijn allemaal hoogopgeleid, wit en uit de middenklasse. Het mag van mij diverser.’

Critici hebben standaard een andere mening dan het gemiddelde publiek. Dat blijkt, vertelt  Marijn Lems, theaterjournalist bij NRC en Theaterkrant, uit dit onderzoek. Reden voor ons om daar eens nader op in te gaan in de Cultuurpers Nerd-Podcast over de diepere details van het vak van kunstjournalist. Opnieuw drie kwartier voor anekdotes en spannende onthullingen over het priveleven van de recensent.

Een paar quotes:

‘Ik spreek na afloop van een voorstelling best wel veel mensen, maar het gaat eigenlijk nooit over de voorstelling zelf. Ik blijf wel vaker lang hangen na een voorstelling, langer dan veel van mijn collega’s, omdat ik veel makers ken. Ze zijn natuurlijk benieuwd naar wat ik ervan vond, maar ik wil de makers niet vlak na de première met mijn mening lastigvallen.  Je wilt ook niet iets gaan afkraken als je merkt dat iemand een hele leuke avond heeft gehad.’

‘Er was een film waar ik niet zo enthousiast over was, maar toen vertelde een bevriende auteur op Facebook iets over die film wat mij een sleutel gaf om de film heel anders te gaan zien. dat komt best vaak voor.  Het laten bezinken van een voorstelling zit bij mij vooral in het praten met andere mensen over het werk.’

‘Het is wel een tekortkoming in ons vak dat er weinig diversiteit is onder de theatercritici. We zijn allemaal hoogopgeleid en bijna zonder uitzondering  wit met een middenklasse achtergrond. Dat vind ik een gemis. Professionele critici zouden een bredere weerslag van de samenleving moeten zijn. De groep is te homogeen.’

Volgende week weer een aflevering, onder meer over jeugdtheater. Heb je vragen, laat het ons weten!

Deel 1:

Marijn Lems: ‘Ik schrijf voor mensen die het avontuurlijke in de kunst niet uit de weg gaan.’

 

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Months
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Year
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Year
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
en_GBEnglish (UK)