‘De taskforce is kritisch over de kosten en de gang van zaken rondom de opdracht aan Stichting Open Nederland. Hier zijn inmiddels Kamervragen over gesteld; we wachten de antwoorden van de minister daarop af.’ Het staat dus ergens onderaan de wekelijkse update van Kunsten‘92, maar het is duidelijk. Die hele pilot met sneltesten roept nogal gemengde gevoelens op. De belangenorganisatie benadrukt dat het om een tijdelijke regeling moet gaan, en niet om een vaste oplossing, ook bij lagere risiconiveaus.
Ze zeggen het zo: ‘De inzet voor de Taskforce culturele en creatieve sector blijft: volledig opengaan zonder sneltesten en zonder voorbehouden. De sector heeft aangetoond dat bezoek aan theater, poppodium, museum, concertzaal, presentatie-instelling en monument – met minutieuze protocollen en handhaving – veilig kan plaatsvinden.
Echter, zolang openstelling vanwege de besmettingsniveaus niet kan, is bezoek met testbewijzen de enige en tijdelijke weg om weer open te gaan, bezoekers te ontvangen en het werk van kunstenaars en artiesten te tonen (en daarmee ook weer opdrachten te verlenen). Het sneltesten moet geen extra eis worden voor heropening bij lagere risiconiveaus.’
Employers want test society
Daar denkt VNO-NCW, de werkgeversorganisatie die de grote drijvende kracht is achter de huidige pilots, dus anders over. In een handout – op basis van een onderzoek in opdracht – maakt de koepel duidelijk dat een testsamenleving het doel is, met uiteindelijk, vanaf het einde van de zomer, een vast aantal van 60 miljoen testen per maand. In de publiciteit rond de huidige pilots, is dat ook de teneur: ooit zullen de testen ingeburgerd moeten zijn en moeten de kosten door de samenleving, al dan niet door de betrokken sectoren (cultuur, evenementen) worden opgebracht.
Of dat zal lukken met het draagvlak is de vraag. In Wed stelde Kees Klesman, van brancheorganisatie Club van Elf (Attractieparken), dat in dit weekend al is gebleken dat de pilots niet werken. Het is te ingewikkeld, zeker voor de digitaal niet zo onderlegden, en bovendien is de communicatie (we meldden het eerder) niet echt goed. De Keukenhof meldt bijvoorbeeld dat er nog geen enkel contact is geweest over het evalueren van de pilots.
Het lijkt erop of de haast waarmee de werkgevers de pilots erdoor hebben gedrukt, contraproductief werkt. Het ministerie van VWS, dat de zaak met een zak geld van bijna 1 miljard op afstand heeft gezet, kan hier niet echt blij mee zijn. Ondertussen blijft onduidelijk hoe en wanneer er weer genoten kan worden kunst en cultuur (volgens alle betrokkenen en een modelstudie uit Berlijn (Geen praktijkonderzoek) de veiligste manier van genieten in tijden van COVID).