We spend much of our lives saving our asses. You'd better be a bit cheerful about that, because life isn't manufacturable anyway. These are no small life lessons that René Geerlings, the new boss of Rotterdam-based Maas Theatre and Dance, deploys in his first play as artistic director. Yet I rarely saw such a moral for big people aged six and above portrayed so flashily and amusingly as in The Great Save Your Ass Show.
Manon Nieweboer, een prettig vaste verschijning in het betere jeugdtheater, speelt een fijn non-binaire spelshowleid*ster (ik hou even de Duitse indeling aan), die met hulp van een sponsor annex floormanager in een peperpak vijf kandidaten alle hoeken van de zaal laat zien. Inzet is de overwinning van een aantal uitdagingen die we herkennen uit spelshows en talentenjachten op tv. Dat live tv-gevoel brengt Maas Theater en Dans goed over het voetlicht: het loopt gesmeerd en het publiek doet goed mee, ook als ze van de floormanager op commando moeten klappen of huilen.
Seventies
Er hangt een prettige seventies sfeer in de zaal, en dat wordt ook nog eens ondersteund door een paar strakke discodans-scenes, waar de vijf heren (in alle kleuren van de seventies regenboog) aardig bedreven in zijn. Het overtuigt, zweept op en swingt lekker mee.
Uiteindelijk heerst totale willekeur. Logica ontbreekt en dat betekent dat tot de laatste minuut niet te achterhalen is wie waarom gaat winnen. Het lijkt zowaar het echte leven wel. Het is fijn zoiets weer eens mee te maken in een vol theater, waar echte mensen kijken naar echte mensen die echte dingen doen. Thuis wacht immers de hel van Squid Game op Netflix, en in die serie gaat het net even wat minder zachtzinnig toe met het commentaar op onze gameshow-cultuur.
Fijn dat René Geerlings geen bloed, maar alleen rode pepers nodig heeft om zijn punt te maken.