Skip to content

Floris Kortie verdient alle steun bij zijn Podium Klassiek-solo.

Zondag 10 september opende Podium Klassiek het seizoen in een wel heel uitgeklede versie. Floris Kortie stond er helemaal alleen voor. In de wereld van publieke omroep en klassieke muziek, waarin dingen meestal drie jaar van tevoren al vastliggen, was er iets aan de hand. Ik voelde een einde naderen.

Podium Witteman was hier in huis een vaste waarde geworden. We zijn hier geen van allen enorme kenners van de klassieke muziek, laat staan van die wereld, maar juist daarom was het fijn aanschuiven bij Opa Witteman, die wat morsige oom Boddé en het creatieve adhd-neefje Floris Kortie. Ze waren familie geworden.

All in the family

Toen stopte opa Witteman en hielden we ons hart vast. De kracht van het programma met opa was immers diens liefde voor muziek, in combinatie met een totaal ongemak in het omgaan met rare gasten en de fratsen waar met name Neef Kortie voor zorgde. Een soort Seinfeld/All in the Family, maar dan met cello en piano, zonder Edith.

Er was genoeg ontregeling om ontroering mogelijk te maken, als er weer eens een artiest optrad met zoveel présence dat die zelfs via de tv de huiskamer vulde.

Tante Dieuwertje

Nadat Opa vertrok, kwam tante Dieuwertje zo nu en dan langs, maar nooit echt van harte. Neefje en Oom hadden een interessant soort samenleving met elkaar opgebouwd, maar zonder de strenge invloed van opa begonnen hun onderlinge irritaties soms wel op te vallen. Dieuwertje bleef ongemakkelijk, en was regelmatig elders. Ze kwam er niet echt in.

Oom Boddé had zichzelf steeds vaker niet in de hand, zijn ontroering werd steeds minder invoelbaar en het ongemak werd in de laatste uitzendingen voor de zomer dit jaar steeds opvallender.

Een leeg huis

En nu opende het seizoen gisteren met alleen Floris Kortie. Mike Boddé heeft het verstandige besluit genomen even aan zichzelf te gaan werken. ‘In ieder geval tot december’, zei Kortie in zijn aankondiging. Dieuwertje Blok keert niet meer terug, maar zal in het voorjaar met een eigen programma komen. Ze gaat daarin op bezoek bij klassieke ensembles, begrepen we.

Daar stond Floris, na een grappige intro waarin bordkartonnen instrumenten een mooi Picasso-achtig sfeertje hadden gezet: houtje-touwtje, zou ik nu zeggen, want het lijkt erop dat we aan het laatste halfjaar van Podium Klassiek, voorheen Witteman, begonnen zijn. Want zo lopen de hazen in Hilversum.

Geen vervanging

Het is natuurlijk maar een volledig met de natte vinger gemaakte veronderstelling, maar als er kennelijk niet echt serieus is gezocht naar een vervanging van Dieuwertje, als brug naar de oudere generaties, en als het vertrek van musicus en bourgondiër-met-zwaar-gemoed Mike Boddé niet opgevangen kon worden, lijken we in een sterfhuis terecht te zijn gekomen.

Ik zeg dus met nadruk ‘lijken’, want in Hilversum weet je het maar nooit. Dat ze nog tot december doorgaan, spreekt ook voor zich. Hoe dan ook zijn er afspraken gemaakt met artiesten en ensembles, is de zendtijd en de opnameruimte gereserveerd. Gelijk stoppen zou alleen maar geld kosten.

Spierbundel

Wat nu? Wordt Podium Klassiek in januari vervangen door Blokje Klassiek? Wat gebeurt er dan met huisorkest Fuse? En wat mag Floris gaan doen? Floris is nou net dat VPRO-achtige ontregelaartje dat een klassiek programma nodig heeft om ook mensen buiten de bubbel geïnteresseerd te houden. Gewoon domme en gênante dingen doen.

En vooral hem niet vervangen door een instagrammable spierbundel met een kek dirigeerstokje. Al zal dat waarschijnlijk beter zijn voor de kijkcijfers.

We gaan het zien. Waarschijnlijk heb ik ongelijk. Hopelijk bewijst Kortie dat hij langer recht heeft op dat tijdslot op de vroege zondagavond. Het is hem gegund.

Lees ook:

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)