Skip to content

William Shakespeare

Why I am suddenly hugely in favour of live music in any theatre performance.

Ik ging naar Rotterdam Zuid om Shakespeare te zien. Het stuk heette Cleopatra en iemand had geprobeerd daar een feministisch manifest van te maken. Dat is zoiets als een neushoorn door een hoepel laten springen: de Britse bard verhoudt zich tot het feminisme als Thierry Baudet tot Greta Thunberg. Het was dus niet gelukt en daar had de recensent van… 

Antony and Cleopatra, Tiago Rodrigues. Photo: Magda Bizarro.

'I have no problem at all if spectators want to see Anthony and Cleopatra. But for me, it's about something else.' Tiago Rodrigues writes theatre for dancers.

Anthony and Cleopatra is exactly the kind of repertory piece that people look forward to during the Holland Festival, or any other prestigious stage. Director and writer Tiago Rodrigues manages not so much to deflate that grandiose expectation as to reduce it to the intimacy of a duet and a play with extremely basic theatrical gestures. His two actors are dancers, an experienced choreographer duo 

You won't want to miss these three operas by women during Operadagen Rotterdam

Friday 12 May kicks off the twelfth edition of Operadagen Rotterdam. Titled Lost & Found, the ten-day festival is dedicated to current refugee issues. I selected three operas by Calliope Tsoupaki, Annelies van Parys and Claron McFadden, strong women whose work deserves to be heard (and seen). The fear of the unknown is as old as the... 

Componist Moritz Eggert: ‘Caliban wordt van slachtoffer tot dader’

‘Veel operaproducties gaan nog altijd uit van een negentiende-eeuwse visie op de wereld’, zegt de Duitse componist Moritz Eggert (1965) in onderstaande podcast. ‘Maar kunst moet relevant zijn voor onze eigen tijd, de antwoorden van toen zijn niet de antwoorden van nu. Onze huidige problemen wortelen voor een groot deel in ons koloniale verleden, in onze uitbuiting van andere landen… 

Romeo and Juliet: loose highlights in the Amsterdam Forest

Huge passenger trunks, like those at the airport, are stacked crosswise on the stage in the Amsterdam Forest. This immense rendition forms the backdrop of Romeo & Juliet by William Shakespeare in the Amsterdam Bostheater's performance. Director Ingejan Ligthart Schenk stages Shakespeare's classic modern, with acrobatics by the Tent Circustheater group and musical input by De Veenfabriek.

We are the forest. Christiane Jatahy achieves maximum impact at #HF16

There are countries in the world, where the boundaries between art disciplines are not as sharply drawn as they are here. The Holland Festival, under the new leadership of Ruth MacKenzie, is catching us up. She is bringing events here where the boundaries between visual art, performance, video, film and performing arts can no longer be drawn. Events that generate meaning in ways that are quite new to us, such as The Encounter, last week, and Gardens Speak, later this week.

The Walking Forest is performance you definitely want to watch twice (HF16)

De Braziliaanse Christiane Jatahy was vorig jaar al met het stuk What If they went to Moscow op het Holland Festival. Ze kwam, zag en overwon. Dit jaar komt ze met het laatste deel uit de trilogie van toneeladaptaties, The Walking Forest. De titel verwijst naar de drie heksen in William Shakespeare’s Macbeth, die zijn opkomst en ondergang voorspellen. Het stuk vormde het uitgangspunt voor een performance met vier videoschermen, een bar, een actrice, een dode vis en, o ja, publiek.

Publicity image Macbeth - Mark Kraan and Saskia Temmink - Het Zuidelijk Toneel - photographer Casper Rila_lying

Embarrassment? 7 Reasons why Southern Drama Macbeth has nothing to do with Shakespeare.

Hoe ver mag je gaan met het gebruik van de naam Shakespeare voor een theatervoorstelling? Of liever gezegd: wanneer houdt een bewerking van een klassieker op een bewerking te zijn, en wanneer moet je er gewoon voor uitkomen dat je een eigen stuk hebt geschreven? En als je dan in je vierjarenplan hebt gemeld dat je in 2016 een Shakespeare… 

Cooking for Richard III: 'Of course we tie off our sauces with a little blood'

Eating on stage. That's the standard 'Theatre Dinner', but more exciting. Especially if Shakespeare's Richard III is played during dessert. Toneelgroep Oostpool, the Arnhem-based company that has been going strong in recent years with striking performances, goes one step further again in exploring the ultimate audience experience. Sjim Hendrix, not only a chef but also an artist and... 

Van Hove's 'Kings of War' is an intriguing trip

Power and leadership, can one exist without the other? Toneelgroep Amsterdam presented a sampling of three types of leaders on Sunday 14 June at the Holland Festival with 'Kings of War'. Three historical plays by Shakespeare about the struggle for power between the Houses of Lancaster and York together provided the fuel for this performance. With large black letters on a white... 

Lanoye's Shakespeare adaptation voted best playable Dutch play

100 Dutch plays were presented to them, the 224 Dutch heavy users of our theatre seats who took part in a survey by the Amsterdam Institute for Theatre Studies. Plays that ranged from fairly well-known, such as Herman Heijermans' 'Op Hoop van Zegen' from the beginning of the last century and Joost van den Vondel's 460-year-old tragedy 'Lucifer', to completely unknown, such as... 

Hamlet more in demand than Jay Z and Beyoncé. That can only happen in the UK

We are talking about the summer of 2015. Then Benedict Cumberbatch will play the title role in Hamlet, to be seen at the Barbican Centre in London. For the show, which plays for 12 weeks, 214% more tickets have already been sold in the first few hours after ticket sales opened yesterday than for Jay Z and Beyoncé's tour, which is on the same... 

Nationaal Ballet brengt betoverende Tempest

Om het 450e geboortejaar van William Shakespeare (1564-1616) te herdenken, maakte Krzysztof Pastor een avondvullende choreografie voor het Nationaal Ballet, losjes gebaseerd op The Tempest (1611). De voorstelling is onderdeel van het Holland Festival. Dramaturg Willem Bruls bewerkte Shakespeare’s laatste toneelstuk over de naar een eiland verbannen vorst Prospero en diens dochter Miranda tot een script waarin het verhaal vier keer wordt verteld, vanuit evenzoveel perspectieven. Het resultaat is betoverend.

'I have all of Shakespeare's records in my cupboard'

The press presentation of the open-air opera Orfeo ed Eurydice at Soestdijk at the time attracted just under a hundred people press and sponsors. At the presentation of the performance 'Much ado about nothing', The Utrecht Games attracted only a handful: someone from weblog cultuurpodium.nl, two people from the Stadsblad Utrecht and an indeterminate camera crew who had come exclusively for Suzan Visser.... 

In het prachtig subtiele The Speaker’s Progress wordt Shakespeares klucht opeens een revolutionair wapen #hf12

Strak in het pak. Fris geknipt. En met een zalvende, trefzekere stem lijkt The Speaker – gespeeld door regisseur Sulayman Al-Bassam – een gelikte pr-man. Of beter: een beschaafde Arabische dictator met een Oxford diploma. Zo eentje die gesteund wordt door het Westen en diep wordt gehaat door de eigen bevolking. Hij stapt achter een lessenaar en vertelt. Ooit was… 

5 uur durende marathon Romeinse Tragedies favoriet bij toeschouwers Toneelgroep Amsterdam

We waren er wat mild ironisch over, maar petje af, inmiddels voor de pr-afdeling van Toneelgroep Amsterdam en de toeschouwers, die opvallend goed reageerden op de ‘kies de reprise’-actie die het gezelschap een paar weken terug lanceerde. We hebben de harde cijfers die we vreesden nooit te zullen zien. En die zijn geloofwaardig. We citeren het persbericht: Van 2 t/m… 

Top of flop: publiek kiest repertoire eerste toneelgezelschap van Nederland

We kregen weer eens een persbericht, en vroegen ons af: top of flop? Hoe rijmt eigenzinnig kunstenaarschap met een door het publiek bepaalde repertoirekeuze? Enne: krijgen al die mensen die kozen voor het winnende stuk dan ook een vrij- of tenminste kortingkaartje voor de voorstelling van hun keuze? Enne: wie controleert de uitslag, want er staat geen notaris bij. Enne:… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)