Skip to content

youtube

Kunst: alternatief voor wantrouwen en geweld in Guatemala. #vvu

Theatermaakster Anouk de Bruijn (32) is sinds 1999 zeven keer in Guatemala geweest. Voor de Vrede van Utrecht is zij een uitwisselingsproject aangegaan met de Guatemalteekse groep Caja Lúdica. Samen zetten ze zich ervoor in om via de kunst mensen een positieve belevenis te geven. Hun project ‘Verborgen oorlog’ gaat over het leven van jongeren in Guatemala. 

Toneelprijzenfeest in jaar van somberheid

Het moest feest worden, want er is al genoeg geschreeuwd en geklaagd en het helpt toch niks. Na een jaar waarin vooral de theatersector de harde hand van Mark Ruttes blije crisisbeleid voelde moesten er toch weer prijzen worden uitgereikt. De toch al niet zo enorm grote crème de la crème van de Nederlandse theaterwereld kwam dus weer bij elkaar voor het gala in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Het was een dappere poging tot optimisme, terwijl

Der Schatzgräber II: Van Hove exposes core and weaknesses

"That fairytale world has never been my world," director Ivo van Hove declared before the premiere of Schreker's fairytale opera Der Schatzgräber. Remarkable, as Van Hove and his regular scenographer Jan Versweyveld were previously responsible at De Nederlandse Opera for Tchaikovsky's Iolanta and Janáček's The Makropulos case - also fairy tales rather than grand dramatic works.

Eric de Vroedt: 'Eventually reached Obama too'

Winning two awards in one weekend, that doesn't often happen to a person, not even in the award-winning art world. Eric de Vroedt is a theatre-maker and writer who did happen to one. Entering his final season 'MightySociety' he got the Amsterdam Prize (35,000 euros) and the Prize of Criticism (a statuette), determined by a jury of newspaper reviewers.

Theatre on demand offers British quality

Lots of bobbing on boards. That's what drama on television is mostly. And actors with weird reverberations in intimate scenes. That too. It is easy to shoot at attempts to bring successful performances to the TV or cinema screen. They almost always make viewers feel that their medium is shooting back 80 years in development. This is also why every attempt by the Dutch Public Broadcasting Corporation to make our fairly highly regarded stage art attractive to a wider audience via TV fails. Theatre or opera on screen is especially suitable for

Edelkoort signaleert ontwikkeling animatiekunst beter dan ze denkt

Op 12 augustus 2012, tijdens de slechtst bekeken Zomergasten-uitzending aller tijden (343.000 kijkers) vertelde trendvoorspeller Lidewij Edelkoort over The Johnny Cash Project. Een prachtig voorbeeld van wat crowdsourcing voor creativiteit kan doen: iedereen werd in 2010 uitgenodigd om een tekening toe te voegen aan een geanimeerde videoclip bij het laatste nummer van Johnny Cash. Inmiddels weten we wat en wie hier achter steekt:

Nobody likes a critic

Al YouTubesurfend stuitte ik op deze messcherpe sketches van Stephen Fry and Hugh Laurie. Afkomstig uit de hoogtijdagen van hun geniale programma A Bit Of Fry & Laurie. Bij het zien van deze prachtig gepersifleerde windbuilerij, overviel me het akelige gevoel dat er sinds de uitzending van  deze sketch verdomd weinig is veranderd in de mentaliteit van de kunstcritici. De zelfgenoegzaamheid ligt altijd op de loer.

Paradiso full of dance energy at I Like To Watch Too

I Like To Watch Too: abundance of performances shows that dance and performance are powerfully connected to modern society. The dance moves rain down on you even before you have entered Paradiso. Tim Boerlijst tap-dances on the pavement. This infectious welcome immediately draws visitors into the atmosphere of 'I Like To Watch Too'. This festival showcases dance and performance from... 

Strauss with muscle by Gustavo Dudamel, the sizzling South American. #hf12

The young conductor of Venezuelan descent brought his Simón Bolívar Symphony Orchestra to the Concertgebouw for the final concert of the Holland Festival last night for the first time. While Hollanders braved the tropical weather in the corridors, Venezuelan beauties walked to the stage vivaciously on their stilettos. After Máxima and Willem-Alexander had also taken their seats on the balcony, Gustavo Dudamel came dancing down the stairs.

"The Life and Death of Marina Abramović": bumpy business with Antony as rock #HF12

Antony, Dafoe en Abramović samen op één podium, in een regie van Robert Wilson – het beloofde de klapper van het theaterseizoen te worden. Maar het privé-leven van Abramović  leent zich niet echt voor een triomfantelijke of meeslepende vertelling.

Talk to our reporters. Exclusive: spot in the #hf12 hangout for our most loyal followers

Er zijn dagen bij geweest dat we 1500 pageviews hadden. Jullie, 2500 van onze trouwste bezoekers, kwamen tot nu toe zorgen voor 14000 kijkjes op dedodo.nl, en jullie bleven gemiddeld drie minuten rondkijken. Gemiddeld. Daar zijn we trots op. Kennelijk wisten we jullie aandacht te trekken en vast te houden. Dat zijn dus goede cijfers voor een online festivaldagkrant als De Dodo, die het moet redden zonder schreeuwlelijks, zonder marketingbudget maar met een overdosis enthousiasme en professionele innovatiedrang.

The Second Detail

Shock and awe ballet in Bill & Mr. B overflows with quality on all sides; there is no stalling

Het Nationale Ballet duikt in de voorstelling Bill & Mr. B thematisch de geschiedenis in met reprises van werk van George Balanchine en William Forsythe. Balanchines Symphony in Three Movements (1972) geldt als voedingsbodem voor Forsythe die vervolgens ‘the extra mile’ ging met Steptext (1985) en The Second Detail (1991). Van protocol naar photocall: dans als een fotosessie. Beweging – klik,… 

“Janine Dijkmeijer naar Nationale Ballet”

Inmiddels is onderstaand bericht bevestigd. Maar we koesteren onze primeurs graag. Vandaar. Het fusiegebeuren in en rond het Amsterdamse Muziektheater, waar ballet, opera en theater eendrachtig samen gaan werken, leverde natuurlijk ook een stoelendansje op. Zo kondigde Stijn Schoonderwoerd bijvoorbeeld een maandje of wat geleden aan dat hij iets anders ging doen, en dus was Het Nationale Ballet op zoek… 

2001 is a film you should see again every 10 years. The sf epic even stands up to live orchestra

Maakt live-begeleiding met koor en orkest Kubricks 2001 tot een andere of betere film? Niet perse, maar als hommage en evenement is het een prachtig gebaar. Ook op de harde kuipstoeltjes in de Gashouder is het opnieuw een adembenemende ervaring.   Gisteravond, in de Gashouder op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein, eindelijk Kubricks sciencefiction-epos 2001: A Space Odyssey weer eens herzien. Deze… 

Extremely imaginative Master and Margarita gets cheering reception on #HF12

Shakespeare had it, Oscar savage had it, Monty Python had it and Simon McBurney has trucks full of it. So it is British and it is called humour, or rather the ability to show the absurdity of life as simultaneously hilarious and deeply tragic. And let that also apply to Russian Mikhail Bulgakov. So his unfinished novel The Master and Margarita has now had to wait almost 75 years for a director like Simon McBurney to turn it into theatre.

In Accordion Wrestling gaan 10 Finse worstelaars de strijd aan met 1 accordeonspeler. De raarste voorstelling op #hf12

Eén voor één komen de worstelaars van Helsinki Nelson het podium van de stadsschouwburg op rennen. Op de mat ligt de grootste van het stel, op zijn buik, uitgestrekt in defensieve positie. Om en om proberen zijn tegenstander hem te kiepen, en hem met z’n beide schouders plat op de mat te drukken. Tevergeefs. Accordeonpunkrocker Kommi Pohjonen komt op, en… 

Less is more? No, less is FAR too much, by Michael Nyman's Potemkin. #hf12

Two days later... Sometimes you don't quite know what to write: even reviewers have writer's block from time to time. Fortunately, Jenny Diski of London Review of Books published a blog just Friday about the functionality of not being able to write (yet). Apparently, more time was needed. Anyway, at some point you have to tie the knot. ... 

Met haar hemeltergend mooie stem lijkt Shara Worden tijd en ruimte te ontstijgen #hf12

Shara Worden stuitert lenig over het podium van het Bimhuis, gehuld in een rare, veelkleurige sprookjesoutfit met pluche bolletjes. En ze zingt de sterren van de hemel, met waanzinnige timing en souplesse. Haar hemeltergend mooie stem lijkt te dansen met een geweldige dynamiek. Van beangstigende subtiel en ijl, van warm en diep resonerend tot sidderend hoge uithalen op orkaankracht. Ze… 

Without electric guitars, Bryce Dessner's orchestral music sounds best; Greenwood's 'There Will Be Blood' a highlight of #HF12

It is not usual, but it must be said: the Amsterdam Symfonietta is a tremendously beautiful ensemble. The musicians all look beautiful, they handle their instruments beautifully and they play beautifully. They look alert, active. That helps with being liked, we all know, and that active look is down to their formula: they usually play without a conductor and so have to be incredibly attentive to what is going on around them. Looking dully at the conductor makes you ugly.

#hf12: Addio alla fine is matchless dance, but the boat trip there and back does not bring the message out strongly enough.

We live in destructive times. Nature, art and culture, the inner life: they are breaking down under the tyranny of money, commerce and efficiency. Emio Greco and Pieter C. Scholten take a stand against this. Addio alla fine is an all-in experience in the form of a boat trip to an unknown place, where the audience is immersed in dance, music and... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)