Aller au contenu

L'originalité récompensée aux Oscars 2012

Je kan moeilijk beweren dat het een verrassende uitslag was, want al wekenlang – wat zeg ik, maanden – werd L'artiste genoemd als geheide Oscarfavoriet. Toch is de bekroning van deze grotendeels zwijgende Franse zwartwit-film die een ode brengt aan het einde van het tijdperk van de stomme film in Hollywood het bewijs dat originaliteit nog altijd telt in het vaak voor conservatief versleten Amerikaanse bolwerk.

L'artiste

L'artiste is niet alleen een verrukkelijk charmante  film, maar ook een die met veel zwier, raffinement en vooral veel lef tot een voortreffelijk einde is gebracht. Ook het feit dat L'artiste in zoveel opzichten een uniek buitenbeentje is dat eigenlijk met geen enkele concurrent vergeleken kon worden zal hebben meegespeeld.  In Cannes leek hij nog kansloos te zijn omdat een komedie min of meer uitgesloten is van de Gouden Palm – zo menen sommigen – maar dat is nu dubbel en dwars rechtgezet.

En passant nam L'artiste ook gelijk maar de Oscars voor beste regie, beste acteur, beste kostuumontwerp en beste muziek meer naar huis. Toch was er nog een film die vijf Academy Awards scoorde, en dat was Martin Scorsese’s 3D-sprookje Hugo, over het jongetje dat achter de klok van het station van Parijs woont. Ook Hugo brengt een ode aan de filmgeschiedenis, met name aan de pionier van de fantastische film Georges Meliès. Een beetje sneu voor Scorsese is wel dat die vijf Awards (fotografie, decorontwerp, geluidsmontage en -mixage en visuele effecten) bijna allemaal een soort troost-Oscars zijn.

Jammer was dat de altijd weer ongelooflijke goede, maar misschien met te weinig spektakel acterende Michelle Williams (My Week With Marilyn) de actrice-Oscar naar Meryl Streep (The Iron Lady) zag gaan. Want dat Streep ook heel goed is, dat weten we nu wel.

In de categorie beste niet-Engelstalige film was ik even bang dat crowd pleaser Monsieur Lazhar (publieksprijs Rotterdam) met de bekroning aan de haal zou gaan, maar gelukkig werd het toch het met grimmige doortastendheid geregisseerde Iraanse scheidingsdrama en Gouden Beer winnaar van vorig jaar A Separation. Geen opzienbarende, maar wel verdiende keuze.

Leo Bankersen

Leo Bankersen

Leo Bankersen écrit sur le cinéma depuis Chinatown et La nuit des morts-vivants. A longtemps travaillé en tant que journaliste cinématographique indépendant pour le GPD. Il est aujourd'hui, entre autres, l'un des collaborateurs réguliers de De Filmkrant. Aime rompre une lance pour les films pour enfants, les documentaires et les films de pays non occidentaux. Autres spécialités : les questions numériques et l'éducation cinématographique.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais