Aller au contenu

Deux poulets concentrés et quelque chose avec Tchekhov au @hollandfestival.

Holland Festival Festival de Hollande

La Mouette, une pièce de jeunesse d'Anton Tchekhov, traite du drame de la même façon que sa pièce non moins célèbre Le jardin des cerises traite de la culture des cerises ou de l'escroquerie immobilière. Ce n'est pas le cas. Il semble que ce soit une erreur que les artistes de la scène commettent souvent et que Tchekhov cite dans sa pièce vieille de 115 ans : penser que tout tourne toujours autour de toi. C'est pourquoi on ne peut pas reprocher à Thomas Ostermeier, metteur en scène allemand encensé, que sa mise en scène de La Mouette au Toneelgroep Amsterdam parle de théâtre.

Die keuze heeft alleen wel gevolgen voor het genoegen dat u als theaterbezoeker aan deze voorstelling zult beleven. Omdat er in het stuk een discussie centraal lijkt te staan tussen een oude en een aanstormende schrijver, en omdat er strijd is over wat  ‘nieuwe vormen’ zijn in het theater, denkt de regisseur dat die discussie ook in de vorm van de voorstelling een rol moet spelen. En daar gaat het dus mis.

De acteurs van Toneelgroep Amsterdam, en met Hans Kesting, Chris Nietvelt, Hugo Koolschijn, Bart Slegers en Alwyn Pulinckx hebben we niet de minsten te pakken, moeten van de regie  iets nieuws doen. Dus spelen ze dat ze niet spelen. De teksten gaan terloopser dan terloops, het belang van woorden is zijdelingser dan zijdelings en het decor is schematischer dan schematisch. Voor iemand uit het Duitse theater is dat soort minimalisme in acteren misschien nieuw, hier in Nederland doen we dat al sinds midden jaren zeventig.

Tot vervelens toe.

Natuurlijk zit er een verantwoording achter dit realisme. De twee levende kippen die de regisseur op het toneel zet, refereren aan de strijd tussen Tsjechov en zijn beroemde huisregisseur Stanislavski, meer dan honderd jaar geleden. In een legendarische brief klaagt de schrijver over de levende have die de regisseur op het toneel zet om het echte van Tsjechovs stuk aan te tonen. Tsjechov vindt dat zulk realisme afleidt van zijn werkelijke boodschap.

Terecht.

Zijn werkelijke boodschap gaat over het emotionele geweld dat mensen elkaar aandoen, wanneer ze hun leven laten dicteren door hun dromen en frustraties. Dat iedereen slachtoffer van iedereen is, was de werkelijke vernieuwing die Tsjechov eind 19e eeuw doorvoerde. Die vernieuwing in thematiek is veel belangrijker dan de vorm die latere regisseurs aan zijn werk gaven. Want dat zijn er talloze.

Waarom Thomas Ostermeier de acteurs van Toneelgroep Amsterdam laat spelen in een stijl en vormgeving die inmiddels zelfs op de podia van Joop van den Ende alweer achterhaald is, blijft een raadsel. Waarom iedereen praat alsof er niets bedoeld wordt, behalve de jonge actrice Nina die in het stuk kapot gaat aan het cynisme van de heersende klasse, is ook al zo nergens op gebaseerd. Haar heftige emoties vallen dood neer in een ensemble dat er op geen enkele manier ontvankelijk voor is. Misschien bedoeld door de regie, maar het werkt niet.

Waarom we aan het einde  van het stuk werkelijk helemaal niks kunnen voelen van wat Tsjechov zijn publiek en hun kindskinderen wilde meegeven, is toch best wel heel erg erg. Blijft over dat die ene sprint die die ene kip halverwege een te lange stilte maakte, op het netvlies gebrand staat van iedereen die erbij was, op de première.

Maar om dat mee te maken  kun je ook naar een boerderij.

Bon à savoir
De Meeuw van Tsjechov door Toneelgroep Amsterdam. Gezien op 16 juni 2013 in het Holland Festival. Info en speeldata.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais