Aller au contenu

I Like To Watch Too ouvre les portes de la danse expérimentale

La danse d'avant-garde n'est-elle pas trop noble ? Est-elle encore viable en ces temps culturels difficiles ? J'aime aussi regarder vise à dissiper ce malentendu. Le festival rapproche plus que jamais la danse expérimentale du public.

Suzy Blok stelde J'aime aussi regarder al voor de zevende keer samen. Het hele jaar heeft ze voorstellingen van jonge dansmakers gescout. ‘Behalve hoge dans-kwaliteit was mijn criterium dat het fysieke voorstellingen met een hoge performance-kwaliteit moeten zijn. Ik bedoel daarmee dat de makers direct met het publiek communiceren. Er is dus geen ‘vierde wand’ die de performers van het publiek scheidt. Daardoor is er een grote nabijheid en intimiteit met het publiek. De performers zitten dicht op de huid, niet alleen in de communicatie met de toeschouwers, maar ook ruimtelijk. Het publiek ziet de performances dus van dichtbij.’

Het fysieke is een belangrijk expressiemiddel in het festival, maar niet het enige. ‘Ik ben ook op zoek gegaan naar beeldende-kunsthappenings met een fysieke component. Geluidskunstenaars bijvoorbeeld passen ook goed in het festival. En er is een voorstelling van Fabien Prioville over nieuwe technologie en communicatie, waarin hij skype gebruikt.’

Behalve door het soort voorstellingen en de directe communicatie met het publiek maakt J'aime aussi regarder experimentele performances toegankelijk door letterlijk alle deuren van Paradiso open te gooien. In alle ruimtes, van de kelder tot de bovenste verdieping, zijn performances te zien. Men kan in en uit lopen, tussendoor een drankje nemen en zich de hele avond en nacht onderdompelen in verrassende voorstellingen. ‘Dat geeft een toegankelijkheid die je in normale theaters niet hebt. Behalve performances zijn er dansfilms van Cinedans te zien. En er is een installatie, Blowjob, die je één op één kunt meemaken. Ook zijn er performances die gemaakt zijn met beeldend kunstenaars, zoals Federica Dauri met Egon Schrama en Andrea Miltnerová, die met lichtontwerper Jan Komarek werkt. Het zijn geen gemakkelijke voorstellingen, maar de sfeer is wel toegankelijk. Dat maakt het festival bijzonder.’

Wat ook bijzonder is, is dat het publiek na de performances mag blijven dansen, op zaterdag tot vijf uur in de ochtend. ‘We maken een natuurlijke overgang van kijken naar bewegen. J'aime aussi regarder gaat naadloos over in I Like To Dance Too. Gil Arrazi verzorgt de overgangsact, om ongeveer kwart over twaalf. Hij is een heel goede danser, winnaar van international experimental battle ‘Juste Debout’ in Parijs. En we hebben goede dj’s. De hele nacht door zijn er speciale acts en kleine pop-ups tussen het dansende publiek. Kijken en zelf dansen gaan zo in elkaar over.’

Er is een overvloed aan performances te zien. In de bovenzaal, waar maar plaats is voor een beperkt aantal toeschouwers, worden de performances herhaald, zodat iedereen alles kan zien.

Festival I Like To Watch Too, Paradiso, Amsterdam, za 6 juli (zaal open 20.30 uur) en zondag 7 juli 15.00 – 18.00 uur.

Met:

Fabien Prioville, Expérience sur les corps de chat

Imme van der Haak, Beyond the body

Sébastien Ramirez en Hyun-Jung Wang, AP15

Gil Arrazi, overgangs-act naar disco

En verder: Fernando Belfiore, Spitfire Company, Panama Pictures, Andrea Miltnerová, Arno Schuitemaker, Federica Dauri, Guy Nader & Maria Campos, Clara Amaral

Artistieke leiding: Suzy Blok

 

Maarten Baanders

Journaliste artistique free-lance au Leidsch Dagblad. Jusqu'en juin 2012, employée du marketing et des relations publiques au LAKtheater de Leiden.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais