Aller au contenu

Heureux abruti ou bactérie déprimée ? Le biodesign, c'est l'avenir, selon William Myers

Quel idiot a pu inventer ça, s'est demandé l'un des participants : que l'on puisse fabriquer des circuits électriques en combinant l'ADN d'une algue avec celui d'un hamster ? Juste une question qui vient à l'esprit lorsqu'on se promène dans l'exposition Biodesign, présentée à Rotterdam du 27 septembre au 5 janvier (2014). Et puis la réponse est en fait simple : un idiot. Ou plutôt : un artiste.

De toekomst zou weleens prachtig kunnen zijn, verklaart William Myers, de Amerikaan die vorig jaar het boek BioDesign: Nature + Science + Creativity uitgaf bij het Museum of Modern Art in New York. In dat boek, waarvan de tentoonstelling in Rotterdam een klein uittreksel is, laat hij een enorme hoeveelheid projecten aan bod komen waarin de natuur de grootste bouwer is: bruggen, steden, schoenen, verpakkingsmateriaal en algoritmes om gedrag te voorspellen. De mens heeft er slechts een bescheiden rol in.

De tentoonstelling heeft een aantal mooie voorbeelden van wat er nu al mogelijk is met bacteriën en schimmels: beton dat zichzelf kan herstellen doordat er bacteriën in liggen te slapen die pas tot leven komen als er via een barst water en lucht bij komen. En dat ze in die korte waakperiode dus leem uitpoepen, waarmee de scheuren worden gedicht, waarna de bacterie weer in slaap valt.

Of het verpakkingsmateriaal dat is gemaakt van paddenstoelen in plaats van piepschuim. Of een brug die gemaakt is door wortels van rubberbomen zo te modelleren dat ze een rivierkloof overspannen. Een brug die met de jaren alleen maar sterker wordt, in plaats van zwakker.

Al deze projecten vertrekken vanuit een radicaal andere manier van denken over versleten begrippen als ‘duurzaam’ en ‘natuurvriendelijk’. Meest opvallend is dat die andere gedachten uit de koker komen van kunstenaars en ontwerpers. Mensen die het ook gewoon leuk en spannend vinden dat een tafelblad van mos voldoende stroom kan genereren om de lamp erop te laten branden. Of mensen die bedenken dat slakken die papier eten, poep maken waar je tegeltjes van kunt kleien. En dat de slakken met de best bruikbare poep dus ook de slakken zijn die Fransen zo graag als voorgerecht eten.

Veel van de experimenten, ideeën en visioenen die Myers toont zijn nog niet uitgewerkt in rendabele modellen. Voor de kunstenaars en ontwerpers is dat ook nooit een eerste vereiste: hen gat het om het bedenken van het onmogelijke. Dat geeft de expositie in het Nieuwe Instituut in Rotterdam iets heel positiefs mee. Het geheel straalt een optimisme uit, dat we in Nederland al een tijdje kwijt zijn.

Ik vroeg William Myers naar het waarom van dat optimisme: “Misschien ben ik wel een naïeve Amerikaan, dat ik vooral aandacht vraag voor de mogelijkheden, en niet voor de nadelen. Maar ik ga ervan uit dat we hoe dan ook vooruit moeten kijken, en het nieuwe moeten omarmen. Hoe eerder we positieve toepassingen en ideeën ontwikkelen, hoe beter. De mens is verder toch wel in staat om van elk nieuw ding iets kwaadaardigs te maken. Dat vorokom je niet, maar je kunt wel een voorsprong nemen in de positieve richting.”

En wat je nou hebt aan dat combineren van het DNA van die alg met dat van die hamster? De makers hadden best moeite om dat duidelijk te maken. Enig nut zat er nog niet aan, eigenlijk. Nu is het dus nog kunst. Maar dat wil niet zeggen dat iemand er in de toekomst iets mee kan.

Bon à savoir
De tentoonstelling opent op 27 september en loopt tot 5 januari 2014 in Het Nieuwe Instituut.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais