Aller au contenu

Greco et Scholten partagent leur attention entre le CCN Ballet Nationale de Marseille et l'ICK Amsterdam

Le ministre Filipetti a donné son feu vert. Emio Greco et Pieter Scholten seront en effet les nouveaux directeurs artistiques du CNN Ballet National de Marseille. Une compagnie de 30 danseurs, 60 employés au total, dans un bâtiment comprenant 9 studios et un théâtre. Qui, aux Pays-Bas, arrive encore à faire ça ?

ICKamsterdam verklaart in een communiqué de presse dat Greco en Scholten hun tijd tussen CNN Marseille en ICK Amsterdam gaan verdelen. De twee instellingen zullen samenwerken, maar er vindt geen fusie plaats. Het naar verluidt inderhaast opgestelde en naar men mag aannemen zeer ambitieuze plan voor CCN Marseille behelst de opbouw van een vernieuwend balletgezelschap op basis van de eigen “dansvorm”, en het stimuleren van “grensoverschrijdend talent”.

Ooit stond het fenomeen Centre Choreographique National model voor het Internationaal Choreografisch Kunstencentrum in Amsterdam. Nu zijn de rollen omgekeerd en wordt het CNN Marseille allicht omgevormd naar ICK’s model. Naast het werk aan producties en repertoire zou er dan geïnvesteerd gaan worden in de opbouw van carrières van jongere collega’s en in onderzoek, overdracht van kennis en educatie.

De opvolging is in Frankrijk onderwerp geweest van verhit débat. Nadat Frédéric Flamand afgelopen september zijn vertrek aankondigde, werd er door de Franse bestuurders per open inschrijving naar een opvolger gezocht, zoals in dit blog van Fabien Rivière mooi staat beschreven, inclusief de advertentietekst.

dp extremalism
dp: extremalism 2012

Greco en Scholten, die in 2012 ‘Double Points: Extremalism‘ bij het gezelschap in Marseille maakten, en daar naar eigen zeggen een goede band opbouwden met de hele crew, gingen van de longlist naar de shortlist en lichtten afgelopen weekend hun plannen toe voor een uit louter bestuurders bestaande, vijftien-koppige sollicitatie-commissie. Ze bleken favoriet.

De voormalige artistiek leider, de Belg Frédéric Flamand, verwierf voor zijn benoeming in 2004 reeds internationale faam met Plan K en Charleroi Danses. De afgelopen jaren maakte hij in Marseille grootse producties in samenwerking met beeldend kunstenaars en architecten zoals Ai Wei Wei en Diller&Scofidio. Deze projecten konden moeilijk op tournee en kostten veel geld. Ze leidden misschien ook af van de opdracht die het CCN heeft, en dat heeft mogelijkerwijs de roep om verandering aangewakkerd. Onder de choreografen die Flamand uitnodigde waren ondermeer Lucinda Childs, Olivier Dubois, Emanuel Gat en Yasuyuki Endo.

Het is nu afwachten hoe Greco en Scholten de dans-centra daadwerkelijk gaan leiden. Met de mogelijke verhuizing naar Felix Meritus heeft het duo zich ook in Amsterdam een nieuwe start-up voorgenomen. Belangrijk lijkt daarom de vraag of zij de combinatie van kleinschalige organisatie en grootschalig effect willen doorzetten. Kan het vele verknopen en netwerken dat zij gewoon zijn in hun even internationale als Amsterdamse praktijk, gecombineerd worden met de ‘verzorging’ van een grote groep dansers en een koffer vol divers repertoire op standplaats in Marseille? Of moeten we het andersom zien: dat er een luchtbrug Marseille-Amsterdam wordt aangelegd, om het teneergeslagen dansklimaat in Nederland te voorzien van zuurstof en energie uit een metropool aan de rand van Europa?

Tot slot, CNN Ballet National de Marseille deelt zijn bijzondere huisvesting met de École Nationale Supérieure de Danse de Marseille. De school trekt jaarlijks 120 jonge dansstudenten, die in 9 jaar tot professionele dansers worden opgeleid. Daar ligt misschien nog een heel ander project in het verschiet.

dp:extremism-trailler, depuis 2012

 

5 commentaires sur “Greco en Scholten verdelen aandacht tussen CCN Ballet Nationale de Marseille en ICK Amsterdam”

Les commentaires sont fermés.

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt est dramaturge et critique. Elle travaille notamment avec Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora et Branka Zgonjanin. Elle écrit sur la danse et le théâtre pour l'Agence de presse culturelle, Theatererkrant et Dansmagazine. Entre 1989 et 2001, elle a mixé du texte sous forme de son à Radio 100. Entre 2011 et 2015, elle a développé une mineure pour le BA Dance, Artez, Arnhem - sur les processus artistiques et sa propre recherche dans le domaine de la danse. Dans le cadre de son travail, elle accorde une attention particulière à l'importance des archives, de la notation, du discours et de l'histoire du théâtre par rapport à la danse aux Pays-Bas. Avec Vera Sofia Mota, elle fait des recherches sur le travail de l'artiste de vidéo, d'installation et de performance Nan Hoover pour le compte de www.li-ma.nl.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175€ / 12 Maanden
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360€ / Jaar
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50€ / Jaar
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais