Aller au contenu

O(h) cette mer. OK. Mais laquelle des deux ?

Het verschil is slechts een ‘h’. Maar verwarrend is het wel. Deze week gaat in Zeeland de rockopera ‘O die zee’ in première. Over een maand gaat in Den Haag de sferische locatievoorstelling ‘Oh Die Zee’ van start, net als de Zeeuwse voorstelling zijn laatste weekend beleeft. De voorstellingen gaan allebei ook nog eens over de Odyssée, het klassiek Griekse epos over een Griekse held die na het verwoesten van de stad Troje tien jaar over de terugreis naar zijn eigen stad doet, waar hij vervolgens nog 100 minnaars van zijn echtgenote moet omleggen.

Behalve het bronverhaal en de titel hebben de voorstellingen niets gemeen. Het Zeeuwse buitenspektakel is vooral een muzikaal evenement, waar een niet te tellen hoeveelheid Nederlandse muzikanten aan mee doet. Van Fréderique Spigt tot Daniël Lohues, van Torre Florim van De Staat tot Robert Jan Stips, ooit pianist van The Nits (‘In De Duts Mountens’). De mensen erachter zijn, met laatstgenoemde, Huub van der Lubbe en Tom de Ket.

In Den Haag wekt regisseuse en journaliste Ingrid van Frankenhuyzen a oud hoorspel tot leven, dat ze jaren geleden maakte in opdracht van de NCRV. De banden zijn na jarenlang gedoe over betalingen en rechten eindelijk in haar bezit gekomen, waardoor de oude tapes, met daarop de inmiddels overleden acteur Ton Lutz als verteller, weer gehoord kunnen worden. Het belooft een audiowandeling te worden, een sounsdscape, in combinatie met land-art.

Twee totaal verschillende voorstellingen dus, op twee locaties. Maar wel met de zee als decor. En dezelfde woordspeling in de titel. Dat is dan best wel weer jammer.

Nieuwsgierig zijn we wel. We zijn niet uitgenodigd voor de première van het Zeeuwse ding, helaas, maar gaan zeker meewandelen in Den Haag. Als iemand in Zeeland is wezen kijken: vertel erover in de comments!

Meer info over O die zee vindt u ici.

Meer info over Oh Die Zee est ici trouver.

[bol_search_form limit=”4″ block_id=”bol_53dd04f9bce67_search-form” cat_id=”8299″ cat_select=”0″ default_search=”Odyssea” name=”Odyssee” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”2″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

1 commentaire pour “O(h) die zee. OK. Maar welke van de twee?”

  1. Toeval of niet maar na de subsidieaanvraag ontdekte ik dat Tom de Ket ook bezig was onder een bijna identieke naam. Collectief onderbewustzijn? Vast.
    Deze maand wordt de Odyssee ook gedanst door Lonneke van Leth 🙂 Wij hebben gelukkig ook nog een tweede naam: Oh The Sea want ons project is ook in het Engels en Duits.
    Dat van de rechten klopt niet helemaal. Ik heb altijd de rechten gehad maar In Hilversum gingen ze ervan uit dat ze niet hoeven te betalen voor regisseurs. Overigens is Oh Die Zee geen overname van de radio-uitzendingen met Ton Lutz maar gaat diens stem gepaard met een herbewerking van de (veel latere) soundscape van Christoph Martin. Wel weer met de weergaloze Nederlandse vertaling van Imme Dros.

Les commentaires sont fermés.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais