Het verschil is slechts een ‘h’. Maar verwarrend is het wel. Deze week gaat in Zeeland de rockopera ‘O die zee’ in première. Over een maand gaat in Den Haag de sferische locatievoorstelling ‘Oh Die Zee’ van start, net als de Zeeuwse voorstelling zijn laatste weekend beleeft. De voorstellingen gaan allebei ook nog eens over de Odyssee, het klassiek Griekse epos over een Griekse held die na het verwoesten van de stad Troje tien jaar over de terugreis naar zijn eigen stad doet, waar hij vervolgens nog 100 minnaars van zijn echtgenote moet omleggen.

Behalve het bronverhaal en de titel hebben de voorstellingen niets gemeen. Het Zeeuwse buitenspektakel is vooral een muzikaal evenement, waar een niet te tellen hoeveelheid Nederlandse muzikanten aan mee doet. Van Fréderique Spigt tot Daniël Lohues, van Torre Florim van De Staat tot Robert Jan Stips, ooit pianist van The Nits (‘In De Duts Mountens’). De mensen erachter zijn, met laatstgenoemde, Huub van der Lubbe en Tom de Ket.

In Den Haag wekt regisseuse en journaliste Ingrid van Frankenhuyzen een oud hoorspel tot leven, dat ze jaren geleden maakte in opdracht van de NCRV. De banden zijn na jarenlang gedoe over betalingen en rechten eindelijk in haar bezit gekomen, waardoor de oude tapes, met daarop de inmiddels overleden acteur Ton Lutz als verteller, weer gehoord kunnen worden. Het belooft een audiowandeling te worden, een sounsdscape, in combinatie met land-art.

Twee totaal verschillende voorstellingen dus, op twee locaties. Maar wel met de zee als decor. En dezelfde woordspeling in de titel. Dat is dan best wel weer jammer.

Nieuwsgierig zijn we wel. We zijn niet uitgenodigd voor de première van het Zeeuwse ding, helaas, maar gaan zeker meewandelen in Den Haag. Als iemand in Zeeland is wezen kijken: vertel erover in de comments!

Meer info over O die zee vindt u hier.

Voor je verder leest...

Wij geloven in onderzoeksjournalistiek over cultuur. Het is geen onderwerp waar je enorm populair mee wordt. Reden waarom de meeste media alleen die paar sensationele berichten meenemen, maar niet verder kijken. Cultuurpers richt zich juist op die verhalen die voor de cultuurwereld belangrijk zijn, maar die de grote media te klein vinden. Dat kunnen we alleen volhouden als jij meedoet. Door ons tips te geven, maar ook als je lid wordt of ons steunt met een donatie. Houd de cultuurwereld scherp!

Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen. Geef 2,50, 10 euro of meer!

Meer info over Oh Die Zee is hier te vinden.

[bol_search_form limit=”4″ block_id=”bol_53dd04f9bce67_search-form” cat_id=”8299″ cat_select=”0″ default_search=”Odyssea” name=”Odyssee” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”2″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

1 REACTIE

  1. Toeval of niet maar na de subsidieaanvraag ontdekte ik dat Tom de Ket ook bezig was onder een bijna identieke naam. Collectief onderbewustzijn? Vast.
    Deze maand wordt de Odyssee ook gedanst door Lonneke van Leth 🙂 Wij hebben gelukkig ook nog een tweede naam: Oh The Sea want ons project is ook in het Engels en Duits.
    Dat van de rechten klopt niet helemaal. Ik heb altijd de rechten gehad maar In Hilversum gingen ze ervan uit dat ze niet hoeven te betalen voor regisseurs. Overigens is Oh Die Zee geen overname van de radio-uitzendingen met Ton Lutz maar gaat diens stem gepaard met een herbewerking van de (veel latere) soundscape van Christoph Martin. Wel weer met de weergaloze Nederlandse vertaling van Imme Dros.

Comments are closed.