OPERA

De moeder aller kunstvormen. Volgens operaliefhebbers.

ANTARCTICA – in het Holland Festival : Wereldpremière van een opera over het geheimzinnige continent op 5 en 6 juni

Asko|Schönberg brengt in het Holland Festival de nieuwe opera van Mary Finsterer in première. Antarctica voert ons mee naar de mysterieuze wereld van het zuidelijke continent. Een multidisciplinaire voorstelling waarin de Australische componist historische, mythische en wetenschappelijke beelden en verhalen over Antarctica met elkaar verbindt. Ze bedient zich daarbij van een betoverende combinatie van muzikale elementen …

ANTARCTICA – in het Holland Festival : Wereldpremière van een opera over het geheimzinnige continent op 5 en 6 juni Lees verder »

NRC vroeg wanneer Wagner gecanceld zou worden. In het Holland Festival krijgen we een antwoord op die vraag, via Schauspielhaus Zürich #HF22

‘Voor mij staat de wereld van Wotan gelijk aan de wereld van Poetin.’ Christopher Ruping, regisseur van Richard Wagners Der Ring des Nibelungen die in juni in Amsterdam is te zien, windt er geen doekjes om: ‘Siegfried [centraal personage van Wagners monsterproductie, ws] is een zeer problematisch personage. Hij doodt de draak zonder vragen te …

NRC vroeg wanneer Wagner gecanceld zou worden. In het Holland Festival krijgen we een antwoord op die vraag, via Schauspielhaus Zürich #HF22 Lees verder »

Ben Frost schiet op ongrijpbaar staatsgeweld met muzikale kogels van 130 decibel #HF22

Ooit begon Ben Frost als componist van beladen ambient muziek. Niet per definitie vrolijk, meer contemplatief en gewoon een beetje deprimerend van het soort waarmee je wat kleur aan een dip kunt geven. Neem het stuk ‘You, Me and the End of Everything, dat op YouTube te vinden is. In vergelijking met de score van …

Ben Frost schiet op ongrijpbaar staatsgeweld met muzikale kogels van 130 decibel #HF22 Lees verder »

I have missed you forever – 0pera Forward Festival, première 12 t/m 18 maart

Wat betekent het om als collectief opera te maken? En wat betekent het om dat op een inclusieve manier te doen? In samenwerking met De Nationale Opera maakt Asko|Schönberg ruimte vrij voor experiment, zowel op het podium als in de repetitiestudio. Die ruimte is bedoeld voor onderzoek naar nieuwe werkvormen met een collectief karakter. Uit …

I have missed you forever – 0pera Forward Festival, première 12 t/m 18 maart Lees verder »

­Nina Hiddema, directeur a.i. van de Nederlandse Reisopera: ‘De opvolging van Nicolas Mansfield gaat nog even duren

‘Een tovenaarsleerling? Het is echt niet zo dat Josef Fuchs in zijn eentje een hele sollicitatieprocedure naar zijn hand zou kunnen en zou willen zetten. Dat is pertinent onwaar en ik vind het zelfs schadelijk voor zijn persoon.’ Nina Hiddema reageert fel op ons artikel over de opmerkelijke functiebenaming van Josef Fuchs, en de wisseling daarin. …

­Nina Hiddema, directeur a.i. van de Nederlandse Reisopera: ‘De opvolging van Nicolas Mansfield gaat nog even duren Lees verder »

Van ‘artistiek leider’ tot ‘adjunct directeur artistieke zaken’: wat is de functie van Josef Fuchs bij de Nederlandse Reisopera?

Vorige week maandag, 20 september, presenteerde de Nederlandse Reisopera het programma voor het komende seizoen. Het woord werd gevoerd door Josef Fuchs, die door de algemeen directeur a.i. Nina Hiddema werd geïntroduceerd als nieuwe artistiek leider van het gezelschap. Een feestelijke gebeurtenis, die in het kleine gezelschap (een paar journalisten en wat collega’s) lichte verwondering …

Van ‘artistiek leider’ tot ‘adjunct directeur artistieke zaken’: wat is de functie van Josef Fuchs bij de Nederlandse Reisopera? Lees verder »

Dit jaar voelt Theaterfestival Boulevard groener dan anders – en dat merk je ook in de voorstellingen #tfboulevard

De vaste plek van het festivalhart van Boulevard is dit jaar voor een groot deel veranderd in een bouwput. Dat noopte de organisatie tot een verhuizing naar het Zuiderpark. Dat ligt weliswaar wat buiten het centrum, maar is wel veel ruimer en groener dan het Parade-plein. Het geeft het festival een prettig gevoel van lucht, …

Dit jaar voelt Theaterfestival Boulevard groener dan anders – en dat merk je ook in de voorstellingen #tfboulevard Lees verder »

TIME van Ryuichi Sakomoto: hoe vijf kwartier in duizend jaar voorbij kunnen flitsen. #HF12

In een voor fans zoals ik legendarische aflevering van de SF-serie Star Trek, The Next Generation, wordt kapitein Picard geraakt door een vreemd lichtsignaal uit een lege sonde. Daarna schakelen we naar een dorp waar de kapitein heen schijnt te zijn geteleporteerd en zien we hoe hij een heel leven leidt als dorpswijze en begenadigd …

TIME van Ryuichi Sakomoto: hoe vijf kwartier in duizend jaar voorbij kunnen flitsen. #HF12 Lees verder »

Ine Aya: Wodans staatsbezoek aan Kalimantan roept nogal wat vragen op. #HF21

Na drie eeuwen koloniale onderdrukking en uitbuiting is het inmiddels pay-back time. Wij, het nageslacht van de zeemacht die er nootmuskaat kwam halen, zijn daar echter niet zo goed in. Want wij komen terug naar Indonesië met massatoerisme, goedkope kledingververijen en multinationals als Unilever. We doen weinig anders dan de boel verder leegtrekken. Economisch, maar …

Ine Aya: Wodans staatsbezoek aan Kalimantan roept nogal wat vragen op. #HF21 Lees verder »

Vaarwel filmhuis, verlangen naar musea: (mijn) inzichten na corona

Hoe ziet het cultuurbezoek na corona eruit? Het onderwerp kwam op deze site de afgelopen maanden regelmatig aan bod. Zelf schreef ik er twee persoonlijke bijdragen over. Nu de culturele instellingen bijna hun deuren weer mogen openen, maakt de glazen bol plaats voor de realiteit. In mijn artikel over ‘de belofte van de lege zaal’ …

Vaarwel filmhuis, verlangen naar musea: (mijn) inzichten na corona Lees verder »

We’ll never let you down: eerbetoon aan legendarische celliste Jacqueline Du Pré

In 1987 bezweek de Britse cellolegende Jacqueline Du Pré aan multiple sclerose, 42 jaar oud. Hoewel ze al vijftien jaar geen concerten meer had gespeeld spoelde er een golf van verdriet over de wereld. In haar korte carrière had ze meer bereikt dan menig ander musicus in zijn of haar hele leven.

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0

Het Holland Festival presenteert van 11 tot en met 21 juni een online programma dat zo dicht mogelijk bij de kern en de essentie van het oorspronkelijke programma blijft, dat vanwege de coronacrisis is afgelast. Samen met artiesten van over de hele wereld die in het festival 2020 zouden optreden, is een alternatief online programma …

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0 Lees verder »

#Corona-classics I: Le Dernier sorcier Pauline Viardot

Toen donderdag 12 maart de coronamaatregelen werden afgekondigd voelde dat eerst nog onwerkelijk. De volgende dag viel de wereldpremière van de opera Ritratto van Willem Jeths in het water. Ik had me hier enorm op verheugd, net als op al die andere producties in het Opera Forward Festival. Bovendien zat ik volop in de voorbereidingen …

#Corona-classics I: Le Dernier sorcier Pauline Viardot Lees verder »

HOLLAND FESTIVAL 2020 AFGELAST, ‘ONLINE FESTIVAL’ IN VOORBEREIDING

Met grote spijt ziet het Holland Festival zich genoodzaakt de 73e editie, die zou plaatsvinden van 4 tot 28 juni 2020, af te gelasten. De door de coronapandemie aanhoudende, binnen- en buitenlandse beperkingen en onzekerheden maken het onmogelijk om het internationale podiumkunstenfestival plaats te laten vinden. De aanhoudende, beperkende maatregelen die de Rijksoverheid 21 april …

HOLLAND FESTIVAL 2020 AFGELAST, ‘ONLINE FESTIVAL’ IN VOORBEREIDING Lees verder »

Retrospect Opera presenteert Fête Galante van onterecht vergeten Ethel Smyth – Kopen, die CD!

‘Als ik niet over drie dingen beschikt had die niets met muziek te maken hebben, was ik al vroeg aan eenzaamheid en ontgoocheling te gronde gegaan’, schreef Ethel Smyth (1858-1944) op haar zestigste. Die drie dingen waren: ‘Een ijzeren gezondheid, een uitgesproken vechtersmentaliteit en een bescheiden, maar zelfstandig inkomen.’ Waar vrouwen in de negentiende eeuw …

Retrospect Opera presenteert Fête Galante van onterecht vergeten Ethel Smyth – Kopen, die CD! Lees verder »

L’Orfeo: deze prachtvoorstelling verdient het internationaal op tournee te gaan!

De nieuwe productie van L’Orfeo van De Nederlandse Reisopera en Opera2Day is een vorm van totaaltheater waarbij Wagner zijn vingers zou hebben afgelikt. In haar regie smeedt Monique Wagemakers zang, dans, muziek, kostuums en decor samen tot een onlosmakelijk geheel. De voorstelling is meeslepend, poëtisch en betoverend en sluit naadloos aan bij de gestileerde taal …

L’Orfeo: deze prachtvoorstelling verdient het internationaal op tournee te gaan! Lees verder »

Serge van Veggel brengt Opera Melancholica: ‘Depressie is een groot maatschappelijk probleem – een miljoen mensen zit aan de pillen’

‘Mijn liefde voor opera wortelt in mijn jeugd. Emoties die je als jongere voelt worden in opera bijna tastbaar. Tijdens het luisteren ervoer ik vaak een catharsis.’ Regisseur Serge van Veggel zoomt met de productie Opera Melancholica in op depressie en waanvoorstellingen. Uitgangspunt is The Fall of the House of Usher van Philip Glass, gepresenteerd …

Serge van Veggel brengt Opera Melancholica: ‘Depressie is een groot maatschappelijk probleem – een miljoen mensen zit aan de pillen’ Lees verder »

Ekaterina Levental: ‘Ik kom van helemaal onderaf de maatschappij, had niet eens het recht om hier te zijn, was nog minder dan een junk.’

Zangeres, harpiste en theatermaker Ekaterina Levental (Tasjkent, 1977) kwam in 1993 als vluchteling naar Nederland, waar zij een succesvolle carrière opbouwde. Samen met haar partner Chris Koolmees maakte ze het drieluik De Weg, De Grens en Schoppenvrouw, waarin zij haar eigen moeizame weg naar geluk bezingt. Met haar pocketvoorstellingen houdt zij ons een spiegel voor: …

Ekaterina Levental: ‘Ik kom van helemaal onderaf de maatschappij, had niet eens het recht om hier te zijn, was nog minder dan een junk.’ Lees verder »

‘Als je eenmaal achterdochtig wordt, ontwikkel je steeds meer angstgevoelens’ – Meriç Artaç adresseert angst en wantrouwen in haar kameropera Madam Koo

‘Een nieuw stuk wordt meestal maar één keer gehoord, daarna verdwijnt het voorgoed in een la.’ Een dergelijke verzuchting hoor ik vaak, in alle toonaarden. Niet alleen van componisten, maar ook van ensembles, concertorganisatoren, musici en zelfs subsidieverstrekkers. Goed nieuws dus dat de opera Madam Koo van Meriç Artaç deze maand 2 x herhaald wordt, …

‘Als je eenmaal achterdochtig wordt, ontwikkel je steeds meer angstgevoelens’ – Meriç Artaç adresseert angst en wantrouwen in haar kameropera Madam Koo Lees verder »

Vier redenen om naar Pelléas et Mélisande te gaan #HF19

Het Holland Festival is met zijn ruime aanbod soms zijn eigen concurrent. Zo miste ik Turan Dokht en de première van Pelléas et Mélisande omdat ik bij aus LICHT zat. Om een voorstelling van Debussy’s enige opera te bezoeken moest ik het concert van Abd Al Malik laten schieten. – Culturele keuzestress, enerzijds frustrerend maar …

Vier redenen om naar Pelléas et Mélisande te gaan #HF19 Lees verder »

Waarom ik als totale leek drie dagen AUS LICHT deed. En als een ander mens buiten kwam.

De muziekcritici waren onverminderd enthousiast. En zelfs operaliefhebbers kwamen, zagen en waren tevreden. Natuurlijk was er het koor van monumenten, aangevoerd door een Vlaamse antiquiteit, dat Maria Calllas zeventig jaar geleden beter vond, maar de leden vormen slechts de noodzakelijke minderheid die nodig is bij zoiets ongehoords als AUS LICHT, het Magnum opus van het …

Waarom ik als totale leek drie dagen AUS LICHT deed. En als een ander mens buiten kwam. Lees verder »

En Stockhausen zag dat het goed was – aus LICHT in Holland Festival #HF19

‘Toen kon hij zich in drieën splitsen en was hij zanger, danser en trompettist’, zegt een meisje op het scherm voorafgaand aan Michaels Jugend. Zij is een van de kindertjes die aan het begin van elke dag vertellen waar aus LICHT over gaat. Een goede vondst van Pierre Audi en zijn artistieke team, want het …

En Stockhausen zag dat het goed was – aus LICHT in Holland Festival #HF19 Lees verder »

Iraanse Turandot ontwapent met innemende muziek. Maar Puccini blijft onverslagen

Het is best durven. Dat je een klassieker uit de Italiaanse opera pakt en die voorziet van een ‘oerversie’. Ik ken een klein legertje militante operacritici dat daar het liefst gewapenderhand tegen ten strijde zou trekken. Als dat dan ook nog eens uit Iran afkomstig is, heb je al gauw de poppen aan het dansen. …

Iraanse Turandot ontwapent met innemende muziek. Maar Puccini blijft onverslagen Lees verder »

Scroll naar top