OPERA

De moeder aller kunstvormen. Volgens operaliefhebbers.

Opera ‘The Rise of Spinoza’ van Theo Loevendie verdient vaste plaats in het repertoire

In 2014 kreeg de wereldpremière van The Rise of Spinoza van Theo Loevendie een enthousiast onthaal in de NTRZaterdagMatinee. Terecht, want Markus Stenz stuurde het Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor, zangsolisten en blokfluitist Erik Bosgraaf trefzeker door de kleurrijke eenakter. Onlangs verscheen de live opname op cd, zodat de opera ook een internationaal publiek kan bereiken. De inmiddels 87-jarige Loevendie...

Lessons in Love and Violence: gloedvolle muziek wekt ijskoud drama niet tot leven in @hollandfestival

‘Liefde is vergif’ zingzegt Mortimer in de eerste scène van Lessons in Love and Violence tegen de koning. De militair adviseur hekelt diens relatie met Gaveston, die hij overlaadt met gunsten terwijl zijn onderdanen honger lijden. ‘Don’t bore me with the price of bread’ riposteert de koning. Liever trakteert hij zijn minnaar op poëzie en muziek dan zich te...

Nerds en muisarmen in het Muziekgebouw. De lat ligt hoog voor de nieuwe bazen van het @hollandfestival

Dan zit er opeens een heel ander publiek in het Amsterdamse Muziekgebouw aan het IJ. Gamers. Of liever gezegd: developers. En hardcore nieuwemuziekaficionados. 'Ik kom alleen voor Maze', zei mijn buurman nukkig. Hij kwam voor het muziekensemble. Niet voor de games, dus, niet voor de computergraphics. En misschien ook niet eens voor Claron McFadden. Die beroemde, hyperplooibare operazangeres die...

Het laatste Holland Festival van Ruth Mackenzie belooft zomaar een van de spannendste te worden

Hier is die. De enige echte interactieve Cultuurpers Holland Festival Special. Een special die de afgelopen maanden al werd ingezet, en die de komende maand nog verder gaat worden aangevuld. Tijdens het festival hebben we regelmatig recensies en reportages, en podcasts. Elke week verschijnt een nieuwe editie van deze Special. Op maandag. En dan kun je je ook nog...

Martin Crimp over Lessons in Love and Violence in het @hollandfestival: ‘Het verleden is een speeltuin, waarin ik kan ontsnappen aan het voortdenderende nieuws.’

Geen liefde zonder machtsverhoudingen. En dat al helemaal niet wanneer die liefde zich afspeelt in een koninklijke slaapkamer. Die slaapkamer is nu het decor voor een tragische driehoeksverhouding tussen een koning, zijn minnaar en zijn vrouw in Lessons in Love and Violence, de derde opera van de Engelse componist Georges Benjamin en toneelschrijver Martin Crimp. Het Elizabethaanse drama Edward II...

La clemenza di Tito: verzengende vertolking door Teodor Currentzis & musicAeterna

Klassieke muziek doet er weer toe. – Tenminste als we afgaan op de protesten tegen het Stockhausen-project en de felle polemieken over de ingrepen van operaregisseurs. Zo veroorzaakte La clemenza Di Tito van Teodor Currentzis en Peter Sellars nog vóór zijn Nederlandse première een controverse. Zij schrapten de ellenlange recitatieven en voegden muziek toe uit onder ander Mozarts Mis...

Opgelost(?): Ombudsman Trouw geeft onzorgvuldigheid toe.

Dit was de mail van de redactie van Trouw, d.d. 9 mei 2018: "De heer A. Bakx heeft al sinds 2014 het telefoonnummer en emailadres dat we nu van hem hebben, onder deze naam. Wij gaan er dan ook vanuit dat hij A. Bakx is." Werd ondersteund door een mail aan Erwin Roebroeks, waarin sprake was van een telefoongesprek met een...

Guy Coolen over Operadagen Rotterdam: ‘We noemen onszelf een bluf-festival’

‘Als Mohammed niet naar de berg komt, komt de berg naar Mohammed’, dachten ze bij Operadagen Rotterdam. Eerder dit jaar al gaf de in Enschede gevestigde Nederlandse Reisopera een perspresentatie in Carré. Dit keer togen de Rotterdammers naar de hoofdstad. Artistiek directeur Guy Coolen en dramaturg Tobias Kokkelmans vertelden een select clubje journalisten wat het publiek van 18-27 mei te...

Live kunst is veel opwindender dan video en gemotiveerde keepers duiken naar rechts. Leer dit op De Avond van het Kuddegedrag in Utrecht

Dat Nederland en België van elkaar gescheiden zijn, komt door een opera in de Brusselse Muntschouwburg in 1830. Tijdens een bepaald liedje in de opera De Stomme van Portici sloeg de vlam in de pan en renden de operabezoekers als een woedende meute de zaal uit om Den 'Ollander de stad uit te jagen. https://www.youtube.com/watch?v=W1FiMPAPo8c Zulk gedrag blijkt logischer dan je...

We gaan een drukke tijd tegemoet. En jij wil van FB af. Mis niets. Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief. Omdat het kan! Dit is waarom. Holland Festival, Poetry International, een zomer vol kunst. En ondertussen wordt een heel nieuw kunstbestel in elkaar gerommeld. Nederland staat te springen om naar buiten te gaan, muziek te beleven, kunst mee te maken en foodtrucks leeg te eten. En het subsidiestelsel om te gooien. Het is een bos vol...

Ingo Metzmacher dirigeert Das Floss Der Medusa: ‘De dood is een zeer verleidelijke vrouw’

Dinsdag 13 maart opent het Opera Forward Festival met Das Floss der Medusa van Hans Werner Henze. Dit oratorium uit 1968 sluit naadloos aan bij het thema van de derde editie: Noodlot en Besef. Het is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal uit 1816, toen het Franse fregat Méduse strandde op de Afrikaanse kust. De opvarenden werden aan hun lot...

Nederlandse Reisopera 2018-19: We’re waiting for the curtain to arise!

We're sitting in the opera house; We're waiting for the curtain to arise With wonders for our eyes; We're feeling pretty gay, A feeling of expectancy, A certain kind of ecstasy, Expectancy and ecstasy... Sh's's's. “Curtain!” Met bovenstaande woorden bezong Charles Ives de opwinding van een kind dat voor het eerst naar de opera gaat. Een vergelijkbaar enthousiasme toont directeur Nicolas Mansfield dinsdag 20 februari tijdens...

Mackenzie zet bij het Holland Festival de deuren open voor een nieuwe avant-garde onder het publiek.

Publiciteitsbeeld Gesualdo. Foto: Sofie Knijff

Het keurige echtpaar naast me, op de eerste rij bij de persconferentie van het Holland Festival, had er even niet op gerekend. Vier leden van het Nederlands Kamerkoor die zich een voor een tot op hun piemelende nakie beginnen uit te kleden. Een giechel, een kleine kuch, maar hee, dit is het Holland Festival, zeiden ze tegen elkaar. Dus...

Julia Bullock zingt Anne Truelove in #TheRakesProgress: ‘Anne is een zeer volwassen vrouw’

Bij de eerste de beste gelegenheid laat hij haar in de steek. Hij leidt een liederlijk leven, trouwt een ander en eindigt in het gekkenhuis. Toch blijft Anne Truelove houden van Tom Rakewell, de hoofdpersoon in The Rake’s Progress. De Nationale Opera presenteert vanaf 1 februari zijn vierde productie van Stravinsky’s opera, in samenwerking met Aix-en-Provence. Daar vond afgelopen...

Koor en orkest schitteren in La forza del destino #DNO

Van de onheilspellende klaroenstoten aan het begin tot de in het niets wegstervende fluisterstrijkers aan het slot: alles klinkt als een klok. Toch dirigeert Michele Mariotti La forza del destino van Giuseppe Verdi voor het eerst. Hij maakt met deze zelden uitgevoerde opera zijn debuut bij De Nationale Opera. Mariotti kwam, zag en overwon. Hij lijkt een geboren Verdi-interpreet,...

Speciaal voor onze abonnees: het grote Holland Festival 2017 e-book

Het voordeel van een lidmaatschap als abonnee van Cultuurpers is natuurlijk vooral dat we kunnen bestaan dankzij jou. Zo blijft ons onafhankelijke geluid hoorbaar, zo krijg je de duiding van het nieuws zoals je die nergens anders krijgt. In juni zijn in totaal 14 auteurs voor je op pad gegaan om zoveel mogelijk voorstellingen te zien van het Holland Festival. Waarom? Omdat...

Opera Octavia.Trepanation #HF17: drama ontbreekt

Het openingsbeeld van Octavia. Trepanation is meteen raak. Ter weerszijden van het gelauwerde hoofd van Lenin staat een leger van Chinese terracottastrijders. – Zonder hoofd. Lenins brein volstaat voor allen, zo is de suggestie. Associaties met het beeld van Che Guevara in Reconstructie uit 1969 dringen zich op. Maar waar die opera zijn (anti-Amerikaanse) boodschap glashelder over het voetlicht...

Holland Festival presenteert verzengende Salome #HF17

Herodes heeft zijn kreet ‘Dood deze vrouw!’ nog niet geslaakt of zijn soldaten heffen Salome ruw op hun schouders en smijten haar in de hel. - De in een ruïne veranderde sjieke salon die via een doorkijkluik bijna de gehele opera zichtbaar was. Salome’s in bloed gedrenkte jurk lijkt even op te vlammen, maar dan valt – pats! –...

13 redenen waarmee mensen weglopen bij een voorstelling

weglopen

Iedereen wil weleens weglopen bij een voorstelling, maar niet iedereen doet het. Tijd voor een lijstje met redenen van theaterbezoekers waarom ze weglopen. Bij de opening van het SPRING festival waren ze er. Weglopers. Na de eerste 10 minuten al. Maar weglopen vinden makers of theaterdirecteuren vaak helemaal niet erg. Het geeft aan dat er tenminste iets aan de hand is. Reuring. Theater is er...

Breek de betaalmuur, word een van onze nieuwe abonnees *)

Cultuurpers is een onmisbare aanvulling op het cultuurnieuws in je krant, of op tv. Onafhankelijk, eigenzinnig, rebels en vooral nuttig. Er wordt immers al genoeg onzin verteld over kunst. Je zult begrijpen dat we niet de miljoenen lezers bedienen waar de grote uitgevers en hun adverteerders van bestaan. Deze club ontvangt geen subsidie. Voor ons bestaan vertrouwen we volledig op jou, onze lezer....

Karlheinz Stockhausen vaart ten hemel met Pinksteren

Vorig jaar barstte een kleine rel los toen het Holland Festival bekendmaakte in 2019 een grootschalig project op te tuigen rond de opera Licht van Karlheinz Stockhausen. Modernemuziekhaters schreeuwden moord en brand, want wie zit er nou te wachten op de akelige piepknor van de Duitse notensmid? Toch ontstond er meteen een run op de kaarten. Ook na zijn...

Mis niets van het Holland Festival met ons speciale #HF17-abonnement!

We zijn echte Holland Festival-specialisten, inmiddels. We gaan voorstellingen vooraf bekijken, interviewen makers, acteurs en lopen zo'n beetje elke dag rond bij de zalen, in de foyers. We horen wat, we zien veel en we delen dat hier. Cultuurjournalistiek zoals het hoort, kortom. Cultuurjournalistiek die er ook moet zijn. En dat lukt helemaal als je een abonnement neemt. Dan...

Componist Huba de Graaff: ‘Ik hecht aan provocatieve radicaliteit’

Een televisie-interview gebruiken als libretto voor een opera? De eigenzinnige componist Huba de Graaff schrikt er niet voor terug. Op 22 juni beleeft haar opera The Naked Shit Songs zijn wereldpremière. Deze is gebaseerd op een gesprek van Theo van Gogh met het Britse kunstenaarsduo Gilbert & George uit 1996. Wegens gebrek aan belangstelling wilde De Graaff haar opera met...

Deze drie opera’s van vrouwen wil je niet missen tijdens Operadagen Rotterdam

Vrijdag 12 mei begint de twaalfde editie van Operadagen Rotterdam. Het tiendaagse festival staat onder de titel Lost & Found in het teken van de actuele vluchtelingenproblematiek. Ik selecteerde drie opera's van Calliope Tsoupaki, Annelies van Parys en Claron McFadden, sterke vrouwen wier werk het verdient gehoord (en gezien) te worden. De vrees voor het onbekende is zo oud als de...

Opera The New Prince: pretentieuze bombast

Het is niet makkelijk onbevangen een opera te bezoeken die gepresenteerd wordt als een verbluffend staaltje actuele maatschappijkritiek. Zeker als hij zulke totaal uiteenlopende reacties oproept. De één noemt The New Prince ‘een opera aan de ader van onze eigen tijd’ (Mischa Spel, NRC), de ander geeft ‘een dikke onvoldoende’ (Erik Voermans, Het Parool). Een volgende heeft nood aan...

6,048FansLike
1,118VolgersVolg
16,039VolgersVolg