Meteen naar de inhoud

DOCUMENTAIRE

De tafel in Turbulence Jamais Vu. Foto door Leo Bankersen

IDFA 2023 – DocLab en de schaduwwerelden

Wordt iets beter als het schuurt? Kunst als slijpsteen van de geest? Het aloude begrip dialectiek, de botsing van tegenstellingen waaruit iets nieuws ontstaat? Deze 17e editie van IDFA’s DocLab, het programma vol digitale kunst, interactief werk en virtuele werelden, heeft als thema ‘Phenomenal Friction’. Technologie is veelal gericht op efficiëntie en gemak, maar DocLab nodigt ons uit om te… 

Theaterplatz Weimar met het Steinmal van Günther Ücker, waar op maandagen de AfD een fascistische bijeenkomst houdt.

Dagboek Kunstfest Weimar #3: wanneer herinneren een probleem wordt.

Water is heel goed in het toedekken van dingen. Zestig kilometer ten zuiden van Weimar ligt een enorm stuwmeer, waar de lokale bevolking weinig meer van weet dan dat de waterkrachtcentrale stroom levert aan huizen en de staalfabriek, een paar kilometer verderop. Er is ook minstens 1 dorp verdwenen, en kunstenares, annex experimenteel radiomaker Sandra Rücker kwam erachter dat haar… 

Yves Degryse door Koen Broos

Yves Degryse (Berlin) over de terugkeer van de legendarische voorstelling ‘Zvizdal’ op #Theaterfestival Boulevard: “Dit heeft me echt bij mijn jasje genomen”

Yves Degryse is een van de mensen achter het bijzondere Vlaamse gezelschap Berlin. Tussen 2011 en 2015 werkte Berlin aan de voorstelling Zvizdal, grotendeels opgenomen in de ‘verboden zone’ rond de geëxplodeerde kerncentrale van Tsjernobyl in Oekraïne. Ik zag de voorstelling in 2016 in Den Bosch, tijdens Festival Boulevard, en was ‘blown away’. Dit jaar keert hij terug naar Boulevard… 

Still uit de documentaire White Balls on Walls van Sarah Vos

White Balls on Walls: fascinerend beeld van een museum in paniek

Er is nogal wat ophef onder vooral mensen van zekere (witte) kleur en leeftijd over een documentaire die nu in de filmhuizen draait. In White Balls on Walls toont maaktster Sarah Vos hoe het Stedelijk Museum in Amsterdam moet wennen aan een nieuwe tijd waarin oude vanzelfsprekendheden op hun grondvesten trillen. De ophef draait vooral om de door de gevestigde… 

Hoe ik bijna van mijn fiets lazerde door een VR-documentaire #IDFA Doclab

IDFA DocLab is weer thuisgekomen in de Brakke Grond, en hoe! Meer dan vijfendertig werken verkennen de grenzen van documentaire in inhoud en vorm. DocLab is de digitale speeltuin waar alles kan wat technisch en conceptueel nu mogelijk is. Dus keek ik een werk met geur, danste ik in de jaren ’80 en raakte ik zo ontspannen dat ik bijna… 

Master Talk met IDFA-eregast Laura Poitras: waarom haar werk voor de huidige activisten een inspiratie kan zijn.

Aansluitend aan de vertoning van haar in Venetië met de Gouden Leeuw bekroonde All the Beauty and the Bloodshed had de betrokken en kritische documentairemaker Laura Poitras in Carré een goed gesprek met IDFA’s artistiek directeur Orwa Nyrabia. Over haar ontdekking van de documentairewereld, haar verontwaardiging over Amerikaanse politiek en hoe ze ook hoop leerde zien.

Hou in godsnaam een open oog voor wat er gebeurt! Rolf Orthel over Maken is het Mooist

Maken is het mooist, de laatste film van Rolf Orthel, is een ode aan het maken en de makers. Waarom fascineert het maakproces? Wat is creativiteit of kunstenaarschap? We spreken elkaar in bodega Keijzer in Amsterdam, waar de ober zijn koffievoorkeur kent. We praten over film, ouders, ouder worden, lagere school, bossen, ommetjes maken om nieuwe dingen te zien. Als… 

Door Altamira 2042 besef je hoe machteloos we staan tegen de waanzin van de vooruitgang. #whereisdomphillips #whereisbrunopereira #hf22

Hoe speel je een regenwoud? Ik heb me ooit laten vertellen dat het regenwoud vooral snachts oorverdovend lawaai maakt. Op 7 juni kreeg ik dat ook te horen in de installatie Altamira 2042, dankzij het Holland Festival. De Braziliaanse kunstenaar, annex documentairemaakster Gabriela Carneiro da Cunha wist in die voorstelling het geluid van de tropen voelbaar te maken. In een… 

Visueel sterke documentaire over Colombia in Concordia 

Maandag 21 februari om 19:30 vertoont Concordia eenmalig de film ‘Colombia in My Arms’, over het Colombia na de vredesovereenkomst tussen de regering en de FARC-guerrilla’s. Overleeft de fragiele vrede het wantrouwen en de rancune opgebouwd door decennia van oorlog? Met verkiezingen in aantocht, hopen sommige politici te profiteren van het nog verder opstoken van de spanningen. Voorafgaand en na… 

Museum of Austerity toont het wrange gezicht van bezuinigingen

Als er een technologie wordt gepresenteerd die ik nog niet ken, wil ik graag op onderzoek uit. Een museum met holografische bril? Doen! Het bleek echter de inhoud die me nog lang bij zal blijven. Het Museum of Austerity van Sarah Wares en John Pring is geen makkelijke kost. Maar wel essentieel om de gevolgen van bezuinigingen voor gehandicapte mensen… 

Symbiosis, of hoe ik een vlinder wilde worden – Symbiosis VR van Polymorf in het IDFA DocLab

DocLab is al 15 jaar het spannendste onderdeel van het IDFA. Dit is de plaats voor  experiment in vorm, technologie en inhoud; de grenzen van het medium opgezocht en uitgerekt. Ik stort me er graag in, soms met huid en haar. De VR-installatie Symbiosis geeft die mogelijkheid vrij letterlijk. Je mag een postapocalyptische wereld in, waarin de mensen noodgedwongen verbindingen… 

Renzo Martens over White Cube: ‘Het Stedelijk moet vanaf nu het hele aankoopbudget aan kunst van plantagearbeiders besteden.’

Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.

Traveling While Black grijpt je bij de strot

Traveling While Black raakt je diep en dat is ook precies de bedoeling. De zo’n 20 minuten durende Virtual reality film dompelt je onder in de geschiedenis van institutioneel racisme in de VS en vooral wat dat doet met mensen. De locatie is Ben’s Chili Bowl in Washington DC*. We zitten aan een tafel in een klassieke diner met mensen… 

Troost uit een voorbije tijd. Een korte film over het Goudse multi-media project ‘Waarom gaat het goed in je leven’?

In 2016 initieerde fotograaf en beeldend kunstenaar Jaap van den Berg een bijzonder project in Gouda. In het historische centrum op de Markt stelde hij diverse mensen van allerlei rangen en standen de vraag: Waarom gaat het goed in je leven? Mensen die op die vraag ingingen zette Van den Berg daarna op de foto. Er werden 140 portretten gekozen… 

‘Je hebt niets gemist aan je vader’

Elena Lindemans haalt in Verstoten Vaders een groot, weggestopt maatschappelijk probleem op indrukwekkende wijze naar voren: van vele tienduizenden kinderen die na een scheiding één van ouders moeten loslaten. Elena: ‘Tijdens het maken van ‘Vrouw slaat man’ – een film over mannen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld – kwam ik in contact met vaders die hun kinderen – bijna… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands