Gebruiksaanwijzing

Heb je een idee voor een verhaal, dan kun je dat aan de eindredactie laten weten in het kanaal  ‘#verhaalideeën’ op Slack, ons interne netwerk. Heb je geen toegang tot slack, kun je daarom vragen bij de beheerder. Het kanaal en het melden van verhalen is vooral bedoeld voor de rest, zodat collega’s een idee heeft van elkaar waar ze mee bezig zijn. Toestemming vragen is niet aan de orde. Dat is een zaak tussen jou en de hoofd-/eindredacteur. Die overigens ook uitstekend bereikbaar is via Slack

Cultuurpers biedt ruimte voor journalistiek onafhankelijke artikelen zonder (schaamteloze) zelfpromotie. Cultuurpersproducties staan er om de missie van Cultuurpers te ondersteunen.

Voor (schaamteloze) zelfpromotie staat het iedereen vrij om tegen de geldende tarieven te adverteren.

Wil je een stuk plaatsen?

Alle auteurs kunnen een stuk aanbieden, maar de hoofdredactie behoud zich het recht voor aangeboden stukken te weigeren wanneer naar het inzicht van de (hoofd)redacteur het werk niet voldoet aan de geldende eisen van kwaliteit en journalistieke onafhankelijkheid.

Goed verhaal hè? We bieden het je gratis aan. Wil je een donatie doen? Dan kan dat via de blendle-knop onderaan. Of via de Patreon-knop. Nog beter.
(Wellicht ben je al lid en zien wij dat over het hoofd. Log dan hier nog een keer in, sorry: (ben je gelijk van die Blendle knop af), maar anders vinden wij het fijn als je lid wordt, of een vrije gift achterlaat”.)

Vergoeding auteurs

Cultuurpers is een kanaal waarmee je verhalen kunt verkopen via Blendle en Reporters Online. Eens per kwartaal krijgen we van Blendle een overzicht van de verkopen en kunnen we dat geld aan je doorbetalen. Daarvoor is het van belang dat je bankrekeningnummer bij ons bekend is. Je hoeft geen factuur te sturen, omdat het om royalty’s gaat. Ook de BTW is al afgedragen.

Je kunt zelf de prijs vaststellen. Dat geldt alleen voor de prijs op de site van Cultuurpers. Op Blendle zelf blijft de prijs gebaseerd op aantal woorden. Maar op cultuurpers kun je dus een prijs instellen van 1 cent tot 99 cent. Erg handig! Van die prijs houd je overigens slechts 40 procent over. 21% gaat naar de BTW, 30% naar Blendle en 10% naar reporters online, omdat zij de techniek mogelijk maken.
Je kunt een link ophalen bij je verhaal waarmee je je stuk met vrienden, bekenden en belanghebbenden kunt delen zonder betaalknop. Ook handig als je een geïnterviewde wilt laten zien wat er van het gesprek geworden is.

Je kunt ook besluiten een verhaal ‘gratis’ aan te bieden om bijvoorbeeld snel veel bereik te krijgen. Dan kun je het, bij voldoende ‘likes’ en ‘shares’ op een later moment op ‘betaald’ zetten.

In zeldzame gevallen verdeelt Cultuurpers ook opdrachten. Daar worden per geval afspraken over gemaakt wat betreft honoraria. Communicatie daarover gebeurt via Slack, opdrachten worden ook verdeeld op Live events.

Aan publiceren op Cultuurpers zijn verder geen kosten verbonden, wanneer je je stuk aanlevert zoals in deze gebruiksaanwijzing staat beschreven. Voldoet je stuk daar niet aan, zal er een eindredacteur mee aan de slag moeten. Die doet dat tegen het geldende tarief van 75 eurocent per minuut, exclusief BTW. Die kosten worden per maand in rekening gebracht.

Workflow

Alle interne communicatie tussen de leden van Cultuurpers geschiedt via ons eigen netwerk: http://cultuurpers.slack.com. Heb je nog geen toegang tot dat kanaal, kun je een uitnodiging vragen via Wijbrand Schaap: wijbrand.schaap@cultureelpersbureau.nl.

Vragen, verhaalideeën, prietpraat, advies en tips: alles delen we daar.

In grote lijnen ga je bij publiceren als volgt te werk (open deze in een ander tabblad en houd hem bij de hand:

Schrijf je artikel, bij voorkeur in Google Docs en niet in MS Word

Microsoft Word voegt codes toe aan je tekst die voor het gebruik in wordpress niet handig zijn. Gebruik het daarom liever niet voor online teksten.

Google Docs gebruikt webstandaarden, heeft een goede spellingcontrole en je kunt heel makkelijk links zoeken om toe te voegen aan je tekst. Nog een voordeel: je tekst is altijd opgeslagen, los van hoe je je computer hebt ingesteld. Valt de stroom uit kun je altijd weer je tekst in. Ook vanaf een andere computer.

Paar vuistregels bij het schrijven:

  • Val met de deur in huis. Mensen hebben weinig tijd om te lezen en je moet ze snel inzicht geven in wat je te vertellen hebt. begin met je nieuws,. bewaar dat niet tot de laatste regels
  • Maak je alinea’s niet te lang. 150 woorden maximaal.
  • Geef om de twee alinea’s een tussenkop, en geef die kop in google docs de code ‘Kop 3’ mee.
  • bij interviews: maak je vragen vet, gebruik om elke antwoord-alinea enkele aanhalingstekens. Blijf ook hier tussenkoppen gebruiken.
  • vermijd deftige woorden en passieve formuleringen.
  • Spreek je lezer direct aan

Log in op de website van Cultuurpers

Klik op + Nieuw en dan ‘Bericht’

Na inlog zie je bovenin je scherm een zwarte balk, met daarin ook een plusje met het woord ‘Nieuw’ erachter. Druk daarop en kies voor ‘Bericht’

Klik, voor alle zekerheid, op het menu-uitbreidertje.

In het tekstinvoerscherm dat nu verschijnt zie je een knopje dat eruit ziet als een ouderwetse stereo-installatie.

Klik daarop, of druk op Shift+Alt+Z, nu komt er een extra regel bij in het tekstverwerkersmenu

(als er juist een regel verdwijnt, stond de regel er al, dus kun je opnieuw drukken: die derde menuregel heb je nodig.

Knip en plak je artikel vanuit Google Docs naar het editorvenster.

Druk in je Google doc op Ctrl+a en Ctrl + c, ga naar je wordpress editor en klik op Ctrl+v (bij apple vervang je de Ctrl door de apple-toets)

Selecteer alle tekst en klik op het gummetje.

Dit is eigenlijk een extra handeling die voor alle zekerheid is. Mochten er toch rare opmaakcodes in je tekst gekomen zijn, kun je die op deze manier verwijderen.

Het gummetje vind je na het uitbreiden van je editormenu in het midden van de derde menuregel.

Geef het artikel een kop

Maak hem superduidelijk en wervend. Die kop is je tweet, je facebookpost: waarom moeten mensen dit lezen en wat vertel je ze? Sinds twitter 280 tekens toelaat, mag je de kop dus ook lekker lang maken. omdat er ook nog ruimte moet zijn voor een paar hashtags en links die automatisch worden toegevoegd, kun je de maximale lengte van je kop het beste beperkt houden tot 220 tekens. Dat is best veel.  Over tips voor koppen staat hier nuttige info.

Sla het concept op

Altijd nuttig. Zeker als je langer aan je stuk bezig bent. Ook wordpress slaat tussentijds op, maar better safe than sorry.

Bepaal de categorie

Kies voor één categorie, en als je echt niet anders kunt, twee. meer categoriën maken het stuk niet beter vindbaar, en het kan  verwarrend werken.

Bepaal de tags

maximaal vijf, probeer gebruik te maken van bestaande tags (zodra je een paar letters hebt getypt geeft wordpress al suggesties. Hoe meer vermeldingen een tag heeft, hoe zwaarder die weegt bij het leggen van relaties bij zoekopdrachten.

Upload de ‘uitgelichte afbeelding’

Wanneer je je tekst als voorbeeld bekijkt zie je dat hij zonder uitgelichte afbeelding wordt weergegeven. Dit is een ingebouwde beveiliging. De eindredactie zet je beeld live na gecontroleerd te hebben of de rechten geregeld zijn. Afbeeldingen mag je alleen gebruiken als je 100 procent zeker weet dat je toestemming hebt van de fotograaf. Een foto zomaar van internet plukken kan niet. Mooie foto’s zijn eigenlijk nooit rechtenvrij, tenzij de fotograaf dat er expliciet bij heeft gezet.

Je kunt dat wel ondervangen door in ‘zoeken op afbeelding’ bij Google te zoeken naar het label ‘Tools’ en dan te kiezen voor ‘filteren op gebruiksrechten’. Vervolgens kiezen voor ‘gelabeld voor niet-commercieel hergebruik’. Die foto’s kun je gebruiken.

Je kunt meestal ook foto’s verkrijgen via wikipedia. Daar zit meestal een creative commons licentie op. Dan kun je het meestal wel gebruiken, maar moet je je aan bepaalde regels houden. Wanneer je via google op een wikipediafoto komt, ga dan even naar de pagina en klik op ‘gebruiken op het web’. Daar vind je teksten die je kunt gebruiken als onderschrift bij ‘caption’. Kopieer die naar het onderschrift als je de foto uploadt naar je verhaal.

Het niet goed omgaan met auteursrechten van foto’s (en van teksten) kan je op honderden euro’s boete komen te staan, waartegen niet echt te protesteren is. Bezin je dus voor je begint.

Voeg videolinks toe

Knip een link uit de adresbalk van bijvoorbeeld YouTube:

en plak die als platte tekst op een lege alinea van WordPress:

https://www.youtube.com/watch?v=olYlrU1AIys

Druk aan het einde van die link op enter, dus zorg ervoor dat er geen blauwe streep onder staat. Als het goed is opent de video nu automatisch

Voeg afbeeldingen toe

Check bij het plaatsen van afbeeldingen de uitlijning. dat kan door na het plaatsen met de muis op de afbeelding te klikken en de uitlijning te kiezen.

De plaatjes staan voor uitlijning met tekstomloop en zonder omloop. Standaard is links uitgelijnd zonder omloop, maar mooier is een plaatsing centraal zonder dan wel links of rechts mét omloop.

Voeg andere media toe

Behalve afbeeldingen kun je ook andere media, zoals soundcloud bestanden en pdf’s toevoegen. In de meeste gevallen lukt dit door de link, net als bij video, als platte tekst op een lege alinea te plakken.

Check de leesbaarheid

Als je je al aan de vuistregels hierboven hebt gehouden zal dit weinig problemen opleveren. Maar WordPress heeft een ingebouwde leesbaarheidscontrole die best handig is. De eindredactie werkt hiermee en is streng. Een stuk dat niet op ‘groen’ staat, wordt niet in behandeling genomen. Staat je licht niet op groen kun je in het venstertje ‘leesbaarheid’ zien waarom dat is.

Daar staan ook tips bij, en kun je ook zien waar de problemen in je tekst voorkomen. Vaak heb je te veel lange zinnen. Ga dan niet als een bezetene al je zinnen in tweeën delen, maar kijk of je door bijvoorbeeld een paar korte zinnen toe te voegen het percentage te lange zinnen omlaag kunt brengen.  het gaat immers om verhoudingen.

Ook het veelvuldige gebruik van veel namen kan de leesbaarheid negatief beïnvloeden. Vraag je dan af of de lezer al die namen echt nodig heeft, wees streng op jezelf en haal er een paar weg: soms zijn die namen alleen bedoeld om je kennis te bevestigen, niet om je verhaal te verbeteren.

Heb je het licht niet op minstens oranje (‘ok’) wordt je tekst niet gepubliceerd. Wil je zelf geen tijd besteden aan het publicatieklaar maken, gaat de eindredacteur ermee aan het werk. Dat kost vanaf 1 januari 2018 75 cent per minuut.

Bepaal de Blendle-beschikbaarheid

De Blendle knop heeft twee vinkjes en een keuzevakje.

Standaard vinkt de eindredactie het vinkje ‘send to blendle website’ aan. Dan wordt het artikel naar Blendle gestuurd en in de kiosk aangeboden (gaat meestal een uurtje overheen voor het zover is).

Met het vinkje ‘Enable pay with Blendle Button’ zet je de betaalmuur op Cultuurpers aan. Dan komt er na twee alinea’s een betaalknop van blendle in je artikel te staan. Je kunt vervolgens bij het keuzevakje ‘Choose Cost’ zelf een prijs vaststellen tussen 1 en 99 cent. Die prijs geldt uitsluitend voor het aanbod op Cultuurpers. Blendle houdt in de eigen kiosk standaard prijzen aan, gekoppeld aan het aantal woorden.

Soms laten we bij Cultuurpers de betaalmuur uit staan tot een artikel voldoende bereik heeft opgebouwd. Zet je hem direct aan, schrikt het veel mensen af en word je weinig gelezen en nog minder gekocht. Houd sowieso aan dat je wel een heel bijzonder verhaal moet hebben wil je er iets aan overhouden. Ben je vijftig keer geliket en 500 keer ‘gelezen’, staat de verkoop teller mogelijk netto op een paar euro. Houd er ook rekening mee dat van de gegeven verkoopprijs 30% naar Blendle gaat, 21% als BTW wordt ingehouden en 10% als commissie aan de maker van de techniek wordt afgedragen. Je houdt dus ongeveer 40% van het gevraagde bedrag over.

Wat te negeren

Alle dingen die je verder in je invoerscherm ziet, zijn niet belangrijk, of kunnen zelfs de plaatsing van je artikel negatief beïnvloeden. Blijf daar dus van af.

Inzenden voor beoordeling

Als alle leesbaarheidslichtjes op groen staan kun je je tekst inzenden voor beoordeling

(in het afgebeelde geval heeft de tekst dus nog verbetering nodig, staat het licht niet op groen en zal de eindredactie het niet in behandeling nemen. Lukt het je zelf niet om de tekst op groen te krijgen of heb je daar geen zin in en of tijd voor, neem dan contact op met de eindredactie. Die kan dat eventueel voor je doen, tegen een kleine vergoeding.)

Delen, delen, delen

Standaard wordt een bericht vijf minuten na plaatsing getweet naar de Cultuurpers-account (16000 volgers), en de facebookpagina van Cultuurpers (6000 likes). Op twitter volgen nog drie retweets met tussenpozen van veertig uur. Ook reporters online retweet de tekst.

Zelf kun je dus nog veel doen door de tekst te delen met je vrienden en volgers op sociale media (vergeet vooral linkedin niet). Hoe meer vrienden en hoe relevanter je verhaal, hoe meer likes en dus, mogelijk, meer inkomen.