DANS

Meestal zonder tekst, vaak met muziek, altijd met beweging

Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend #tfboulevard

Ik heb een mijn leven al veel genre mash-ups gezien. Maar ik denk dat een gedanste documentaire over een muzikant voor mij een primeur was. De focus van choreograaf Jan Martens in zijn nieuwe danssolo Elisabeth Gets Her Way is de beroemde klaveciniste Elisabeth Chojnacka. De Poolse vertrok op 23-jarige leeftijd naar Parijs. Daar stelde …

Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend #tfboulevard Lees verder »

PODCAST – Guilherme Miotto: het wachten is altijd op het moment dat het gaat stromen. #tfboulevard

Guilherme Miotto is artistiek leider van Corpo Maquina, een bijzonder dansgezelschap dat is gevestigd in Breda en Tilburg. Dit jaar staat hij, onder andere, met de voorstelling Tak. op Festival Boulevard in Den Bosch. Een voorstelling, voortkomend uit een eerder project in een stadswijk van Den Bosch. Zes vrouwen met wie hij daar werkte, vormen …

PODCAST – Guilherme Miotto: het wachten is altijd op het moment dat het gaat stromen. #tfboulevard Lees verder »

Boulevard laat voelen wat witte ballen veroorzaken. #tfboulevard

Witte balletjes zijn nogal in het nieuws, de laatste tijd. Ze molesteren bijvoorbeeld  landgenoten als vakantiebesteding. Of ze roepen ‘Snollebollekes‘ naar een zwarte kampioene. Dat witte balletjes ook fijn kunnen zijn, is dus nieuws. Je kunt het meemaken op Festival Boulevard, waar in een kleine, smalle tent duizenden witte piepschuimen balletjes, aangejaagd door enorme ventilatoren, …

Boulevard laat voelen wat witte ballen veroorzaken. #tfboulevard Lees verder »

PODCAST: Joseph Toonga op Theaterfestival Boulevard: ‘Mijn dochters helpen mij om empathie in Hiphop te brengen.’ (Engelstalig)

 Deze podcast is in het Engels opgenomen. Voor wie de taal niet machtig is, of wie geen tijd heeft de volledige podcast te beluisteren, volgen hier enkele citaten. ‘Oorspronkelijk had ik geen titel. Iemand kwam op met ‘Born to’ en toen bedacht ik dat het mooi zou zijn om daar ‘manifest’ achter te zetten. Het …

PODCAST: Joseph Toonga op Theaterfestival Boulevard: ‘Mijn dochters helpen mij om empathie in Hiphop te brengen.’ (Engelstalig) Lees verder »

Dansgeschiedenis in actie – Dance On Ensemble brengt iconische werken, mét hedendaagse antwoorden

Dat Julidans een sterke editie beleeft werd eigenlijk al duidelijk met de gedurfde en heerlijke openingsavond. Die voorstelling nodigde uit na te denken over wat dans is. Making Dances – Dancing Replies laat je over de zelfde vraag nadenken, maar op een heel andere manier. Dance On Ensemble, het Berlijnse gezelschap met dansers boven de …

Dansgeschiedenis in actie – Dance On Ensemble brengt iconische werken, mét hedendaagse antwoorden Lees verder »

De bizarre wereld van Euripides Laskaridis – Julidans opent met lef

Na een jaar gedwongen stilzitten trapte Julidans gisteren af onder het motto Never Stop Dancing. En dat doen de wonderlijke schepsels die Elenit bevolken, de openingsavond in handen van Euripides Laskaridis. Zijn Elenit is een universum met groteske en soms aandoenlijke personages die gegijzeld zijn door een enorme windmolen op het podium. Tegen wil en …

De bizarre wereld van Euripides Laskaridis – Julidans opent met lef Lees verder »

Choreograaf Ernst Meisner: ‘Wat voor mij werkt is een lege studio waar ik ’s avonds de muziek aanzet en honderd uur rondjes loop’

Choreograaf Ernst Meisner (1982) is artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet en artistiek leider van de Nationale Balletacademie. Als voormalig danser weet hij dat je de repetitiestudio uit moet, het toneel op. Daarom zorgt hij ervoor dat zijn dansers en dansers in opleiding zoveel mogelijk voor publiek blijven dansen, ook al zijn de voorstellingen …

Choreograaf Ernst Meisner: ‘Wat voor mij werkt is een lege studio waar ik ’s avonds de muziek aanzet en honderd uur rondjes loop’ Lees verder »

Patrick Dupond danste in Niemandsland (5 maart 2021)

Mannelijke balletdansers hebben helden. Al sinds de balletopleiding. Een paar ervan zijn tijdloos, zoals Vaslav Nijinsky, Rudolf Nureyev en Mikhail Baryshnikov. Daarna lopen de smaken uiteen, afhankelijk van in welke periode je danste en welke stijl jou vooral ligt: Anthony Dowell, Peter Martins, Carlos Acosta, of meer recent Sergei Polunin en Daniil Simkin. Vorige week overleed …

Patrick Dupond danste in Niemandsland (5 maart 2021) Lees verder »

Waarom ik nostalgisch word bij het zien van Variations van Hans van Manen bij Het Nationale Ballet

Als elk ballet om discipline draait, is dat zeker iets wat voor de balletten van Hans van Manen geldt. Discipline in de muziek, in de maat, in de eenvoud. Hoe ballet orde schept in beweging, de ruimte afmeet, relaties vastlegt: je vindt het allemaal in de werken van Hollands meest befaamde dansmaker. Ook de zes …

Waarom ik nostalgisch word bij het zien van Variations van Hans van Manen bij Het Nationale Ballet Lees verder »

Twee unieke (dans)producties ontstaan in een pandemie: Tranen van Petrus en de Nationale Nieuwjaarszegen

Opvallend dat er in korte tijd twee producties te zien zijn die dans en geloof samenbrengen. Danser Marijn Rademaker (voormalig solist Het Nationale Ballet) beeldt het lijden van de apostel uit in Di Lasso’s Tranen van Petrus van Nederlands Kamerkoor en Dance Company Nanine Linning, danser en sinds kort assistent artistiek leider van De Dutch Don’t Dance Division Kiran Bonnema beeldt de verandering uit in het leven van de nog jonge aartsvader Jakob in de Nationale Nieuwjaarszegen van de EO.

Compromisloze danskunstenaar Koert Stuyf inspireert nog steeds (1938-2020)

Elke danser is wel nostalgisch aangelegd. Helden of iconen uit de danswereld krijgen een bijzondere en eervolle podiumplek in de inspiratie van jonge dansers, van choreografen en ook van het publiek. Zo ook Koert Stuyf en Ellen Edinoff, en hun Stichting Eigentijdse Dans.

Dansfilm The Garden toont de zeer draaglijke lichtheid van het bestaan

The Garden is een nieuwe dansfilm van Sem, inmiddels ook danser bij Het Nationale Ballet, die afgelopen week in première ging. De choreografie is van de Britse danser Pascal Johnson, waarbij vijf dansers op het dak van het bekende kunstwerk Jardin d’émail van kunstenaar Jean Dubuffet in de beeldentuin van het Kröller-Möller Museum dansen. Op zich is dat bijzonder genoeg, het is echter het optimisme van de dansfilm dat indruk maakt.

Nederlandse danswereld in september weer het toneel op met deze voorstellingen

Van kleine dansscholen tot grote dansgezelschappen, de Nederlandse danswereld durft zich weer op een podium bloot te geven. Dansliefhebbers kunnen dankzij protocollen weer de studio’s of de theaters in, of allebei, en er wordt enthousiast geboekt want veel voorstellingen zijn al uitverkocht. Er gaat immers niets boven danskunst in levende lijve.  Om met dansdramaturg Jochem …

Nederlandse danswereld in september weer het toneel op met deze voorstellingen Lees verder »

‘Het is belangrijk dat Shai weer iets gaat maken.’ Ka Yan Tang en Shailesh Bahoran over Illusionary Rockaz Company in tijden van Corona

Illusionary Rockaz Company zou dit voorjaar met een nieuw werk van Shailesh Bahoran uitkomen. Voor het eerst in twee jaar een nieuwe productie, na een tijd waarin de Utrechtse choreograaf voortdurend in de prijzen viel. En toen brak Corona uit. Voor Shai reden om even pas op de plaats te maken: ‘Voor Shakti, de voorstelling …

‘Het is belangrijk dat Shai weer iets gaat maken.’ Ka Yan Tang en Shailesh Bahoran over Illusionary Rockaz Company in tijden van Corona Lees verder »

#metoo en ik

In de Theaterkrant hebben 445 theatermakers een open brief geplaatst, gericht aan Toneelgroep Oostpool, waarin ze een oproep doen aan makers en spelers om niet langer bang te zijn en misstanden te melden bij https://mores.online/. Samenvatting van het voorafgaande: er waren meerdere klachten over seksuele intimidatie door de artistiek leider van Oostpool, Marcus Azzini. Er …

#metoo en ik Lees verder »

MAAS maakt voorstelling bij Keti Koti

Op dinsdag 30 juni en woensdag 1 juli 2020 is Aan tafel te zien in het Maaspodium, Rotterdam, een voorstelling over het slavernijverleden in het kader van Keti Koti. Het is het derde jaar op rij dat Maas probeert om dit pijnlijke onderdeel van de geschiedenis invoelbaar te maken met theater. De voorstelling wordt (coronaproof) …

MAAS maakt voorstelling bij Keti Koti Lees verder »

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0

Het Holland Festival presenteert van 11 tot en met 21 juni een online programma dat zo dicht mogelijk bij de kern en de essentie van het oorspronkelijke programma blijft, dat vanwege de coronacrisis is afgelast. Samen met artiesten van over de hele wereld die in het festival 2020 zouden optreden, is een alternatief online programma …

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0 Lees verder »

Drie bekende dansgezelschappen krijgen niets meer in het nieuwe kunstenplan Den Haag

Het Advies Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2021-2024 voor Den Haag is vrijdag 24 april online gepresenteerd. Wat valt op voor dans in deze Dansstad? Inclusie en diversiteit Wat in ieder geval opvalt is dat in het plan het woord ‘inclusie’ 110 keer voorkomt en ‘diversiteit’ 96 keer. Dan weet je wel hoe laat het is. …

Drie bekende dansgezelschappen krijgen niets meer in het nieuwe kunstenplan Den Haag Lees verder »

Cultuurpodcorocastnapers (22): In het najaar zou toch enige vorm van samenscholing wel weer mogelijk moeten zijn? ISH krijgt 23 november de grootste cultuurprijs van Nederland uitgereikt.

‘We zouden de prijs eigenlijk vorige week bij de première van Grimm uitgereikt gekregen hebben. Dat was onze grote productie van dit seizoen die 30 keer zou spelen. Maar na de tweede repetitie konden we stoppen. Het ziet er ernstig naar  uit dat we dit jaar niet meer in de theaters te zien zullen zijn. …

Cultuurpodcorocastnapers (22): In het najaar zou toch enige vorm van samenscholing wel weer mogelijk moeten zijn? ISH krijgt 23 november de grootste cultuurprijs van Nederland uitgereikt. Lees verder »

HOLLAND FESTIVAL 2020 AFGELAST, ‘ONLINE FESTIVAL’ IN VOORBEREIDING

Met grote spijt ziet het Holland Festival zich genoodzaakt de 73e editie, die zou plaatsvinden van 4 tot 28 juni 2020, af te gelasten. De door de coronapandemie aanhoudende, binnen- en buitenlandse beperkingen en onzekerheden maken het onmogelijk om het internationale podiumkunstenfestival plaats te laten vinden. De aanhoudende, beperkende maatregelen die de Rijksoverheid 21 april …

HOLLAND FESTIVAL 2020 AFGELAST, ‘ONLINE FESTIVAL’ IN VOORBEREIDING Lees verder »

Dansen in tijden van Corona: het enige dat je nodig hebt ben je zelf en een stoel en een kast.

We zijn nu een ruime maand na het begin van de intelligente lockdown. Langzaam begint er een nieuw normaal te komen, waarbij we niet meer uitsluitend fanatiek alle twitterberichten over corona volgen. De zorgen zijn er nog steeds en zeker ook waar het de cultuursector betreft. De hele sector, nationaal en internationaal, is met de …

Dansen in tijden van Corona: het enige dat je nodig hebt ben je zelf en een stoel en een kast. Lees verder »

Cultuurpers in tijden van Coronapodcast (13): Of je bij de danstraining van ICK Amsterdam wel een beetje rekening wil houden met de onderburen. (of ze mee laat doen)

‘Thuis bewegen is heel fijn om te doen. In je eigen huiskamer heb je geen schaamte.’ Dereck Cayla is verbonden aan ICK Amsterdam, het stadsdansgezelschap van de hoofdstad. Nu alle uitvoeringen stilliggen en hij niet meer samen met de dansers van het gezelschap in de studio kan trainen, biedt hij zijn lessen online aan. Voor …

Cultuurpers in tijden van Coronapodcast (13): Of je bij de danstraining van ICK Amsterdam wel een beetje rekening wil houden met de onderburen. (of ze mee laat doen) Lees verder »

Scroll naar top