INTERNET

Daan Roosegaarde valt door de mand. Maar hoe zit het eigenlijk met Zara?

Er is het een en ander te doen over Daan Roosegaarde. Alweer, kunnen we zeggen, want Daan Roosegaarde is, zo blijkt, niet te omschrijven als schepper van origineel werk, maar als iemand met een nogal opvallend gevoelige antenne voor ideeën van anderen. Die hij vervolgens als eigen werk presenteert. Uit het artikel in de Volkskrant …

Daan Roosegaarde valt door de mand. Maar hoe zit het eigenlijk met Zara? Lees verder »

Over het citaatrecht, De Wereld Draait Door en de claimrobot van John de Mol (Boze Geesten Podcast met Ewout Jansen)

In 2014 publiceerde De snijtafel een bespreking van De Wereld Draait Door. Wat niet veel mensen zullen weten is dat voorafgaand aan dat moment achter de schermen een wekenlange strijd werd gevoerd over deze publicatie. De Wereld Draait Door probeerde de aflevering met alle macht tegen te houden door geen toestemming te geven om de …

Over het citaatrecht, De Wereld Draait Door en de claimrobot van John de Mol (Boze Geesten Podcast met Ewout Jansen) Lees verder »

De magie van een acteur ervaar je pas echt als je er live bij bent. 

Ga, ergens in 2022, als het weer kan, alsjeblieft naar een theater waar je ‘Verdriet is het ding met veren’ kunt zien. Je kunt daar kijken en luisteren naar het fenomenale talent van Jesse Mensah – als hij niet voor die tijd het Songfestival gewonnen heeft – en de magie die aan Jacob Derwig kleeft, …

De magie van een acteur ervaar je pas echt als je er live bij bent.  Lees verder »

Waarom ik nostalgisch word bij het zien van Variations van Hans van Manen bij Het Nationale Ballet

Als elk ballet om discipline draait, is dat zeker iets wat voor de balletten van Hans van Manen geldt. Discipline in de muziek, in de maat, in de eenvoud. Hoe ballet orde schept in beweging, de ruimte afmeet, relaties vastlegt: je vindt het allemaal in de werken van Hollands meest befaamde dansmaker. Ook de zes …

Waarom ik nostalgisch word bij het zien van Variations van Hans van Manen bij Het Nationale Ballet Lees verder »

ITAlive bereikt via stream #romantragedies toch mooi 871.000 twitteraars. En bijzonder was het.

Dat Shakespeare na vier eeuwen nog steeds actueel is, daarvoor hoef je hem niet eens in moderne kleren te steken, maar het helpt natuurlijk wel. Het wereldwijde succes van Ivo van Hove en zijn ‘Internationaal Theater Amsterdam’ is dan ook mede te danken aan zijn Shakespearebewerkingen ‘Kings of War’ en ‘Romeinse Tragedies’. Marathons, urenlang theater …

ITAlive bereikt via stream #romantragedies toch mooi 871.000 twitteraars. En bijzonder was het. Lees verder »

Niemand anders is Micha Wertheims beste mislukking tot nu toe

Het is op sociale media, en trouwens ook in de gewone media, niet handig om al te slim te zijn. Het adagium van mijn vader, die journalist was en mij voorhield niet bang te zijn om domme vragen te stellen, is tot een erecode verheven. Je hoeft maar een kwartiertje Op1 te kijken, of WNL …

Niemand anders is Micha Wertheims beste mislukking tot nu toe Lees verder »

Wie ontwikkelt de donkere keukens voor het theater?

Even geen voorstellingen maken alsof er niets gebeurd is, maar concepten ontwikkelen, experimenten aangaan, boldly gaan waar niemand in deze sector tot nu toe durfde te gaan (sorry, ik kijk veel Star Trek tijdens de lockdown). Dat lijkt me een uitstekende besteding van subsidiegeld en kan ook nog weer wat elan terugbrengen in deze klotetijd.

Eddy Bellegueule live. Nog steeds indrukwekkend, maar doet ook  smachten naar het echte ding.

Gisteren zag ik dan eindelijk ‘Weg met Eddy Bellegueule’, de theaterhit van het vorige, gebroken en verwoeste theaterseizoen, en zag dat de makers daarvan de kloof tussen jongeren- en grotemensentheater moeiteloos hadden overbrugd. De voorstelling is een nineties grungeconcert met briljante acteurs en een intense beeldregie van rising star Eline Arbo.

TivoliVredenburg presenteert programma op Amerikaanse verkiezingsavond – Historische verkiezingen op 3 november live te volgen

Op dinsdag 3 november 2020 gaat Amerika naar de stembus. TivoliVredenburg in
Utrecht presenteert een live programma rondom deze spannende verkiezingen. Vanuit
de Grote Zaal worden exitpolls gevolgd, betreden wetenschappers, journalisten en
campaigners het podium en bellen verschillende Amerikanen in. Het programma wordt
‘coronaproof’ geproduceerd.

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

‘We zijn voor nu even klaar met Zoomen’. Holland Festival kijkt met gemengde gevoelens terug op editie 2020 (met geluid)

Ze zijn voor het eerst sinds de lockdown op 13 maart weer gedrieën op het kantoor bij elkaar. Het interview, waarin directeur Emily Ansenk, muziekprogrammeur Jochem Valkenburg en theaterprogrammeur Annemieke Keurentjes  de balans opmaken van de eerste – en hopelijk enige – online editie van ‘s lands meest prestigieuze podiumkunstenfestival, vindt een dag na de …

‘We zijn voor nu even klaar met Zoomen’. Holland Festival kijkt met gemengde gevoelens terug op editie 2020 (met geluid) Lees verder »

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0

Het Holland Festival presenteert van 11 tot en met 21 juni een online programma dat zo dicht mogelijk bij de kern en de essentie van het oorspronkelijke programma blijft, dat vanwege de coronacrisis is afgelast. Samen met artiesten van over de hele wereld die in het festival 2020 zouden optreden, is een alternatief online programma …

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0 Lees verder »

Waarom je tussen 15 en 22 mei met koptelefoon op naar Simon McBurney moet luisteren

We worden tamelijk doodgegooid met online theaterervaringen. Eerlijk gezegd mijd ik die. Ik vond theater altijd al iets om live te ondergaan. Klossende schoenen zijn verschrikkelijk, zichtbare consumptie bij het spreken kan ik momenteel even niet aanzien en het geluid is altijd matig. Ik wil live theater, en anders niet. Laat tv aan de tv-makers, …

Waarom je tussen 15 en 22 mei met koptelefoon op naar Simon McBurney moet luisteren Lees verder »

Coronapodcast (15): Koop lokaal, koop meer en stap op de fiets. Boekverkoper Lot Douze en schrijver Jeroen Thijssen over lezen in Coranatijd

Lot Douze bezorgt aan huis. Op de fiets. Met haar Boekhandel Over Het Water richt ze zich heel specifiek op haar wijk, Amsterdam Noord. Nu iedereen zoveel mogelijk thuis moet blijven vanwege de coronatoestand ervaart zij een toename in de vraag. Online weten de klanten in Amsterdam Noord haar inmiddels ook goed te vinden. Ze …

Coronapodcast (15): Koop lokaal, koop meer en stap op de fiets. Boekverkoper Lot Douze en schrijver Jeroen Thijssen over lezen in Coranatijd Lees verder »

Podcast in tijden van Corona (9): Cinedans gaat online, maar voor het festivalgevoel moeten we tot volgend jaar wachten.

We spraken met Andreas Hannes over het afgelasten van Cinedans 2020. Hoe ga je als programmeur om met het cancelen van een festival waar je een heel jaar aan hebt gewerkt? Hoe kun je nog iets van het gemeenschapsgevoel dat zo belangrijk is voor een festival vasthouden als je alleen online bent? Vooralsnog gaat het …

Podcast in tijden van Corona (9): Cinedans gaat online, maar voor het festivalgevoel moeten we tot volgend jaar wachten. Lees verder »

Wat doen we met conferenties? Twee dagvoorzitters over hun werk in een contactarme wereld. 

‘Alsof je na een toneelvoorstelling of een concert vraagt welke stoelen ze in de zaal hadden.’ Volgens Gerrit Heijkoop is het niet interessant te weten welke software je kunt gebruiken om online kennis te kunnen delen, of videochats te organiseren. ‘Je kunt naar Facebook, naar YouTube, en dan zijn er ook nog allerlei programma’s. Als …

Wat doen we met conferenties? Twee dagvoorzitters over hun werk in een contactarme wereld.  Lees verder »

Tijdgeest en toeval laten zich niet vatten in een algoritme. Waarom een robot de muziekprogrammeur niet moet vervangen.

Afgelopen woensdag, 2 oktober, zag ik tijdens het jaarlijks congres van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals in Tivoli/Vredenburg een interessante presentatie van Jonas Kiesekoms, onderzoek-coördinator bij PXL-Music in Hasselt, België en musicus. De vraagstelling is inmiddels klassiek: kan een robot de muziekprogrammeur vervangen? Met zijn onderzoeksgroep werkt Kiesekoms aan diverse applicaties die met datawetenschap …

Tijdgeest en toeval laten zich niet vatten in een algoritme. Waarom een robot de muziekprogrammeur niet moet vervangen. Lees verder »

Vacature algemeen directeur deBuren

Het Vlaams-Nederlands Huis deBuren bevordert de culturele en maatschappelijke samenwerking en uitwisseling tussen Vlaanderen en Nederland door te presenteren, te produceren, te inspireren en te verbinden. Speerpunten van deBuren zijn Vlaams-Nederlandse samenwerking, talentontwikkeling en diversiteit. Als huis van cultuur en debat bieden wij een uitgebreid programma aan met jaarlijks 150 publieksactiviteiten en diverse culturele producties …

Vacature algemeen directeur deBuren Lees verder »

NS presenteert de eerste treinthriller op WhatsApp. Auteurs Jowi Schmitz en Louis Stiller testen de ervaring

‘De eerste Nederlandse WhatsApp-thriller’ werd eind januari gelanceerd. Vijf dagen lang kon een select gezelschap schermlezers dit ‘real time’-verhaal volgen. Schrijvers Jowi Schmitz en Louis Stiller waren onder hen en app’ten met elkaar over deze nieuwe vorm van verhalen vertellen. Zondag Louis > Ineens een heel bergje namen in mijn whatsapp (inclusief ‘paps’ en ‘mams’). …

NS presenteert de eerste treinthriller op WhatsApp. Auteurs Jowi Schmitz en Louis Stiller testen de ervaring Lees verder »

DocLab 2018: Kunstenaars als chefs die u een avontuurlijk menu van nieuwe media en kunstmatige intelligentie voorzetten

Bij DocLab 2018 draait het niet meer om de nieuwste technologie, maar om de menselijke ervaring. Welk menu kunnen kunstenaars ons voorzetten met digitale media en kunstmatige intelligentie. Onderzoek van de werkelijkheid, speelse installaties, het Humanoid Cookbook en samenwerking met MIT

Scroll naar top