Meteen naar de inhoud

Daan Roosegaarde valt door de mand. Maar hoe zit het eigenlijk met Zara?

Er is het een en ander te doen over Daan Roosegaarde. Alweer, kunnen we zeggen, want Daan Roosegaarde is, zo blijkt, niet te omschrijven als schepper van origineel werk, maar als iemand met een nogal opvallend gevoelige antenne voor ideeën van anderen. Die hij vervolgens als eigen werk presenteert. Uit het artikel in de Volkskrant hierover valt het een en ander op te maken. Ooit was er een tijdelijke presentatie van een vloeibaar landschap voor een bedrijfsexpositie, en plots duikt, 8 jaar later, exact hetzelfde landschap op in een Italiaans park. De eerste presentatie was van Zoro Feigl. De tweede is van Daan Roosegaarde.

Jatten is normaal

Vrijwel zeker is het idee gejat. Namen we het eerder op deze site nog op voor Roosegaardes gebrek aan originaliteit, dit keer lijkt het er sterk op dat het bedrijf Roosegaarde het originele idee inderdaad heeft opgedaan bij die bedrijfsexpo, en dat men – ‘na drie jaar intensief onderzoek’ aldus de Studio – heeft vastgesteld dat idee genoeg uit de publiciteit was gebleven om het nu als eigen werk te presenteren.

In de wereld waarin Roosegaarde opereert is dat normaal. Als al die mensen bij al die bedrijven zelf de origineelste ideeën bedachten, zou de wereld van het bedrijfsleven vol genieën zitten. In werkelijkheid zijn er maar een paar creatieve genieën en verder heel veel mensen die een goed idee herkennen om dat slim over te nemen. Daar valt meer geld mee te verdienen dan met zelf bedenken. Dat geld kun je dan weer gebruiken om de mekkerende bedenker van het originele idee het zwijgen op te leggen.

ZARA?

Grappig genoeg stuitte ik afgelopen maand ook weer op zo’n geval van opvallend toeval. Zara plaatste begin augustus een filmpje op TikTok dat geweldig viraal ging. De New Yorkse vestiging zou gevuld zijn met wild in het rond geblazen balletjes. Spectaculair genoeg om mensen in de benen te  brengen. Wie naar New York reisde om het wonder in het echt te zien kwam echter van een koude kermis thuis: het wonder bleek een voor TikTok gemaakte animatie, die alleen virtueel bestond.

@3dshaneFor @zara ##digitalart ##oddlysatisfying ##fashion

♬ original sound – Shanef3d

Toevallig stond ik, terwijl Zara’s virtuele ballenbak de wereld veroverde, in Den Bosch tussen allemaal rondvliegende balletjes. Het was de live versie van de virtuele ballenstorm van Zara, en in ieder geval eerder bedacht en publiek gemaakt. De eerste aankondiging stamt van 2019, dus ruim anderhalf jaar geleden.

Nu is het niet gezegd dat het idee is overgenomen, maar grappig is het wel. Hoe dan ook: Zara zal bij hoog en laag beweren dat het idee waarschijnlijk in de lucht hing. Bij White  Noise was dat in ieder geval letterlijk.

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands