Meteen naar de inhoud

Van ‘artistiek leider’ tot ‘adjunct directeur artistieke zaken’: wat is de functie van Josef Fuchs bij de Nederlandse Reisopera?

Bepaal zelf de waarde!

We bieden je dit verhaal gratis aan. Om dat te kunnen doen hebben we jouw steun nodig.
Lees het verhaal, bepaal zelf onderaan wat dit verhaal je waard is. En doneer. Zo blijft deze site bestaan.


Vorige week maandag, 20 september, presenteerde de Nederlandse Reisopera het programma voor het komende seizoen. Het woord werd gevoerd door Josef Fuchs, die door de algemeen directeur a.i. Nina Hiddema werd geïntroduceerd als nieuwe artistiek leider van het gezelschap. Een feestelijke gebeurtenis, die in het kleine gezelschap (een paar journalisten en wat collega’s) lichte verwondering veroorzaakte. In een interview (hieronder te beluisteren) vertelt Fuchs dat hij eigenlijk al een paar jaar de rol van artistiek leider had, omdat Nicolas Mansfield, zijn toenmalige baas, ‘meer bezig was met de lobby’.

Toch werden het programma en de nog nieuwe algemeen directeur belangrijker gevonden. Zo is het ook te horen in de audioreportage die ik ervan maakte:

Maar er is dus wel degelijk stront aan de knikker. In de donkere parkeergarages van het internet (ook wel Facebook en Whatsapp genoemd) morde het kettingrokende volk, en niet de minsten. Zo bleek men nogal ontstemd over de benoeming van tovenaarsleerling Josef Fuchs tot artistiek leider van ‘s lands tweede Operahuis. Waarom was er geen boegbeeld benoemd, zoals we er hier te lande wel een paar hebben rondlopen? We noemen zwaargewichten als Anthony Heidweiller, een Jorinde Keesmaat of Sjaron Minailo. Zelfs beroemde buitenlanders als Mary Miller van de Opera in het Noorse Bergen zouden zomaar in de markt kunnen zijn voor de prestigieuze functie. Toch nam de Nederlandse Reisopera liever iemand uit de eigen stal.

In arren moede

Nu is daar wel wat op aan te merken, want deze uiterst innemende man (luister de podcast), zat zelf in de sollicitatiecommissie, die moest bepalen wie de opvolger van zijn artistieke baas zou worden. Op de een of andere manier was dus niemand geschikt (we weten niet wie er allemaal gesolliciteerd hebben), zodat in arren moede maar werd besloten om de assistent tot nieuwe leider te benoemen.

Geen grote naam dus, en het is even de vraag of subsidiënten als de Raad voor Cultuur hier echt blij mee zijn. Toen de onrust vandaag via Facebook boven tafel kwam, duurde het ongeveer een uur voordat de Nederlandse Reisopera reageerde. De webpagina met daarop de functies van de medewerkers verdween van het net, om even later terug te komen. Met een andere vormgeving, maar verder dezelfde namen en functies. Behalve één: achter de naam van Joseph Fuchs stond niet langer ‘Artistiek leider/Artistic Director’, maar ‘adjunct directeur artistieke zaken’.

Functie elders

Dat ziet er heel anders uit. Of daarmee de onrust uit de lucht is? Ik vrees dat het tegendeel is aangetoond. Want welk potentieel artistiek boegbeeld gaat nu algemeen directeur worden, met een ‘adjunct artistieke zaken’ onder zich? Te verwachten valt dat er – net als bij de NPO – iemand met een rijke bestuurservaring uit het bedrijfsleven wordt gezocht.

Of hadden ze een ‘functie elders’ voor iemand uit het Haagse op het oog?

Wijbrand Schaap

Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Voor ik dat deed was ik (sinds 1996) kunstverslaggever voor onder meer Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad en GPD. Daarvoor deed ik van alles. Studeren enzo. Theater maken. Inspraakavonden notuleren. In een bandje spelen. Ik schreef - en schrijf ook voor specialistische bladen als TM, Boekman, Ons Erfdeel en De Vogelvrije Fietser. Ik help je met schrijven als je het heel lief vraagt. Ik ben getrouwd met Suzanne Brink en heb een kat die Edje heet, een pup die Fonzie heet en een hond die genoemd is naar Rufus Wainwright.Bekijk alle berichten van deze auteur