Meteen naar de inhoud

Van ‘artistiek leider’ tot ‘adjunct directeur artistieke zaken’: wat is de functie van Josef Fuchs bij de Nederlandse Reisopera?

Vorige week maandag, 20 september, presenteerde de Nederlandse Reisopera het programma voor het komende seizoen. Het woord werd gevoerd door Josef Fuchs, die door de algemeen directeur a.i. Nina Hiddema werd geïntroduceerd als nieuwe artistiek leider van het gezelschap. Een feestelijke gebeurtenis, die in het kleine gezelschap (een paar journalisten en wat collega’s) lichte verwondering veroorzaakte. In een interview (hieronder te beluisteren) vertelt Fuchs dat hij eigenlijk al een paar jaar de rol van artistiek leider had, omdat Nicolas Mansfield, zijn toenmalige baas, ‘meer bezig was met de lobby’.

Toch werden het programma en de nog nieuwe algemeen directeur belangrijker gevonden. Zo is het ook te horen in de audioreportage die ik ervan maakte:

Maar er is dus wel degelijk stront aan de knikker. In de donkere parkeergarages van het internet (ook wel Facebook en Whatsapp genoemd) morde het kettingrokende volk, en niet de minsten. Zo bleek men nogal ontstemd over de benoeming van tovenaarsleerling Josef Fuchs tot artistiek leider van ’s lands tweede Operahuis. Waarom was er geen boegbeeld benoemd, zoals we er hier te lande wel een paar hebben rondlopen? We noemen zwaargewichten als Anthony Heidweiller, een Jorinde Keesmaat of Sjaron Minailo. Zelfs beroemde buitenlanders als Mary Miller van de Opera in het Noorse Bergen zouden zomaar in de markt kunnen zijn voor de prestigieuze functie. Toch nam de Nederlandse Reisopera liever iemand uit de eigen stal.

In arren moede

Nu is daar wel wat op aan te merken, want deze uiterst innemende man (luister de podcast), zat zelf in de sollicitatiecommissie, die moest bepalen wie de opvolger van zijn artistieke baas zou worden. Op de een of andere manier was dus niemand geschikt (we weten niet wie er allemaal gesolliciteerd hebben), zodat in arren moede maar werd besloten om de assistent tot nieuwe leider te benoemen.

Geen grote naam dus, en het is even de vraag of subsidiënten als de Raad voor Cultuur hier echt blij mee zijn. Toen de onrust vandaag via Facebook boven tafel kwam, duurde het ongeveer een uur voordat de Nederlandse Reisopera reageerde. De webpagina met daarop de functies van de medewerkers verdween van het net, om even later terug te komen. Met een andere vormgeving, maar verder dezelfde namen en functies. Behalve één: achter de naam van Joseph Fuchs stond niet langer ‘Artistiek leider/Artistic Director’, maar ‘adjunct directeur artistieke zaken’.

Functie elders

Dat ziet er heel anders uit. Of daarmee de onrust uit de lucht is? Ik vrees dat het tegendeel is aangetoond. Want welk potentieel artistiek boegbeeld gaat nu algemeen directeur worden, met een ‘adjunct artistieke zaken’ onder zich? Te verwachten valt dat er – net als bij de NPO – iemand met een rijke bestuurservaring uit het bedrijfsleven wordt gezocht.

Of hadden ze een ‘functie elders’ voor iemand uit het Haagse op het oog?

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands