Aller au contenu

La farce autour de The Interview tourne au thriller - Sony succombe à la menace d'une source inconnue.

C'est de plus en plus fou avec L'interview, comédie américaine dans laquelle la CIA veut impliquer deux journalistes de télévision dans une tentative d'assassinat contre le leader de la Corée du Nord.

On pourrait presque dire que le cinéma a une fois de plus été dépassé par la réalité.

Bien que l'on ne sache pas encore très bien ce qui se passe exactement. Ce qui semble certain, c'est que les cinéphiles américains seront privés d'une comédie vraisemblablement loufoque à Noël. Ou épargnés. Ce sera une question de goût.

Het vakblad The Hollywood Reporter meldde gisteren dat de vijf grootste Amerikaanse bioscoopketens besloten hebben L'interview niet op 24 december in première te laten gaan. Mogelijke latere vertoning houdt men nog in beraad.

Dit onder meer naar aanleiding van ‘echte of vermeende bedreigingen voor de veiligheid’. Onder de naam Guardians of Peace opererende hackers hebben gedreigd met 9/11-achtige aanslagen op bioscopen die L'interview vertonen. Of, zoals velen aannemen, Noord-Korea hier achter zit, of dat het andere internetschavuiten zijn die nu in hun vuistje lachen om de veroorzaakte consternatie is onduidelijk. Dat de NSA hen niet allang heeft ontmaskerd verbaast misschien nog wel het meest.

Dat Noord-Korea een hekel heeft aan L'interview is al veel langer bekend. Gedurende de productie werden de scherpste kantjes al van de farce afgeslepen, maar zonder resultaat. Dat totalitaire regimes geen gevoel voor humor hebben is bekend. Het rumoer zal de publiciteitsafdeling van Sony aanvankelijk niet slecht uitgekomen zijn, maar dat alles een grote marketingstunt is lijkt nu wel uitgesloten.

Sony had trouwens, kennelijk een beetje schuldbewust, al besloten L'interview niet in Azië uit te brengen. Dat wij ons hier wel vermaken met Aziatische stereotypen is kennelijk geen bezwaar.

Vervolgens werd producent Sony Pictures eind november uit protest tegen L'interview gehackt door de geheimzinnige Guardians of Peace. Deze bemachtigden tal van interne documenten, variërend van het script voor de nieuwe James Bond tot pijnlijke roddels. Die actie is na enkele waarschuwingen nu dus gevolgd door een succesvol dreigement.

Overigens is het niet voor het eerst dat Noord-Korea in een Amerikaanse film de boeman is. Illustratief voor de manier waarop Hollywood zijn vijanden kiest is de actiefilm Red Dawn (1985). Daarin komen Amerikaanse tieners heldhaftig in actie tegen een buitenlandse invasie van Russische en Cubaanse troepen. Russen waren tijdens de Koude Oorlog de vanzelfsprekende vijand.

Toen ruim twintig jaar later een remake werd overwogen wilde men de Russen vervangen door Chinezen. Maar China was inmiddels te belangrijk geworden voor Amerika, dus mochten in 2012 in de uiteindelijke herverfilming Noord-Koreanen het vuile werk opknappen.

In de actiefilm Olympus Has Fallen (2013) waren de terroristen die het op het Witte Huis hadden gemunt ook van Noord-Koreaanse herkomst.

Heel moeilijk kan het besluit van de bioscopen om L'interview te schrappen vermoedelijk niet geweest zijn. De tot nu toe verschenen recensies zijn gemengd. The Guardian vat de teneur aardig samen met de kwalificatie ‘very amusing, very imbecilic film’. Al bevat de poster genoeg zelfspot om nieuwsgierig te maken.

De Nederlandse vertoning leek geen gevaar te lopen. De grootste bioscoopketen Pathé was voornemens L'interview gewoon op 29 januari in première te laten gaan. Maar zojuist heeft Sony laten weten L'interview niet uit te brengen.

Leo Bankersen

Leo Bankersen écrit sur le cinéma depuis Chinatown et La nuit des morts-vivants. A longtemps travaillé en tant que journaliste cinématographique indépendant pour le GPD. Il est aujourd'hui, entre autres, l'un des collaborateurs réguliers de De Filmkrant. Aime rompre une lance pour les films pour enfants, les documentaires et les films de pays non occidentaux. Autres spécialités : les questions numériques et l'éducation cinématographique.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais