Meteen naar de inhoud

Klucht rond The Interview wordt thriller – Sony zwicht voor dreigement uit onbekende bron

Het wordt steeds gekker met The Interview, de Amerikaanse komedie waarin de CIA twee televisiejournalisten wil inschakelen bij een moordaanslag op de leider van Noord-Korea.

Je zou bijna zeggen dat film weer eens door de werkelijkheid is ingehaald.

Al is nog niet glashelder wat er precies aan de hand is. Zeker lijkt wel dat de Amerikaanse bioscoopbezoeker met de kerst een vermoedelijk mallotige komedie wordt onthouden. Of bespaard is gebleven. Dat zal een kwestie van smaak zijn.

Het vakblad The Hollywood Reporter meldde gisteren dat de vijf grootste Amerikaanse bioscoopketens besloten hebben The Interview niet op 24 december in première te laten gaan. Mogelijke latere vertoning houdt men nog in beraad.

Dit onder meer naar aanleiding van ‘echte of vermeende bedreigingen voor de veiligheid’. Onder de naam Guardians of Peace opererende hackers hebben gedreigd met 9/11-achtige aanslagen op bioscopen die The Interview vertonen. Of, zoals velen aannemen, Noord-Korea hier achter zit, of dat het andere internetschavuiten zijn die nu in hun vuistje lachen om de veroorzaakte consternatie is onduidelijk. Dat de NSA hen niet allang heeft ontmaskerd verbaast misschien nog wel het meest.

Dat Noord-Korea een hekel heeft aan The Interview is al veel langer bekend. Gedurende de productie werden de scherpste kantjes al van de farce afgeslepen, maar zonder resultaat. Dat totalitaire regimes geen gevoel voor humor hebben is bekend. Het rumoer zal de publiciteitsafdeling van Sony aanvankelijk niet slecht uitgekomen zijn, maar dat alles een grote marketingstunt is lijkt nu wel uitgesloten.

Sony had trouwens, kennelijk een beetje schuldbewust, al besloten The Interview niet in Azië uit te brengen. Dat wij ons hier wel vermaken met Aziatische stereotypen is kennelijk geen bezwaar.

Vervolgens werd producent Sony Pictures eind november uit protest tegen The Interview gehackt door de geheimzinnige Guardians of Peace. Deze bemachtigden tal van interne documenten, variërend van het script voor de nieuwe James Bond tot pijnlijke roddels. Die actie is na enkele waarschuwingen nu dus gevolgd door een succesvol dreigement.

Overigens is het niet voor het eerst dat Noord-Korea in een Amerikaanse film de boeman is. Illustratief voor de manier waarop Hollywood zijn vijanden kiest is de actiefilm Red Dawn (1985). Daarin komen Amerikaanse tieners heldhaftig in actie tegen een buitenlandse invasie van Russische en Cubaanse troepen. Russen waren tijdens de Koude Oorlog de vanzelfsprekende vijand.

Toen ruim twintig jaar later een remake werd overwogen wilde men de Russen vervangen door Chinezen. Maar China was inmiddels te belangrijk geworden voor Amerika, dus mochten in 2012 in de uiteindelijke herverfilming Noord-Koreanen het vuile werk opknappen.

In de actiefilm Olympus Has Fallen (2013) waren de terroristen die het op het Witte Huis hadden gemunt ook van Noord-Koreaanse herkomst.

Heel moeilijk kan het besluit van de bioscopen om The Interview te schrappen vermoedelijk niet geweest zijn. De tot nu toe verschenen recensies zijn gemengd. The Guardian vat de teneur aardig samen met de kwalificatie ‘very amusing, very imbecilic film’. Al bevat de poster genoeg zelfspot om nieuwsgierig te maken.

De Nederlandse vertoning leek geen gevaar te lopen. De grootste bioscoopketen Pathé was voornemens The Interview gewoon op 29 januari in première te laten gaan. Maar zojuist heeft Sony laten weten The Interview niet uit te brengen.

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur