Meteen naar de inhoud

actie

Veel werkgevers in de cultuur moeten mogelijk noodsteun NOW volledig terugbetalen

Veel werkgevers  (37 procent) weten niet dat zij zélf de definitieve berekening van hun NOW-tegemoetkoming moeten aanvragen. In de cultuursector dreigt het zelfs helemaal mis te gaan. Het UWV laat weten nog te wachten op meer dan de helft van de aanvragen voor definitieve berekeningen uit de cultuursector. Dat blijkt uit eigen onderzoek van de uitvoeringsinstantie. Men maakt zich daar… 

Dansgeschiedenis in actie – Dance On Ensemble brengt iconische werken, mét hedendaagse antwoorden

Dat Julidans een sterke editie beleeft werd eigenlijk al duidelijk met de gedurfde en heerlijke openingsavond. Die voorstelling nodigde uit na te denken over wat dans is. Making Dances – Dancing Replies laat je over de zelfde vraag nadenken, maar op een heel andere manier. Dance On Ensemble, het Berlijnse gezelschap met dansers boven de 40 jaar, bracht werken van… 

Judith Uyterlinde (World Editions) • Animatie sluit goed aan op het artistieke en fictionele karakter van onze romans

Net als in de animatiesector is het boekenvak enorm divers ingericht. Binnen Nederland zijn ca. 4500(!) uitgeverijen actief. Van koken en bakken tot zelfhulp, van feit tot fictie, er wordt ontzettend veel geschreven en uitgegeven in Nederland. Maar er is ook een uitgever, World Editions, die wel vanuit Nederland werkt, maar zich richt op de Engelse markt. Zij vertalen bestaande… 

Na anderhalf jaar thuis is Fremdkörper van Boogaerdt/VanderSchoot met testenvoortoegang best lastig

Er zijn redenen om niet in België te wonen, maar gisteren verlangde ik intens naar een avondje zuiderburen. Zij hebben het ‘testen voor toegang’ in de cultuursector namelijk net iets beter geregeld dan hier. Toen ik in Antwerpen een ‘testen voor toegang’-voorstelling bezocht stond er voor de ingang van het theater een tent waar ik, met een tijdsafspraak, binnenliep, een… 

waarschuwing

Kunsten ’92: ‘Geef het publiek per direct toegang tot musea.’

Kunsten ’92 means business.  De koepel aller koepels van de kunstsector, die door bleef polderen toen iedereen allang voor zichzelf was begonnen, is boos. En terecht. Er is deze week genoeg gebeurd om het laatste stukje vertrouwen tussen kunstwereld en overheid af te breken. Totdat er zelfs nota bene ruzie kwam over de vraag of de openstelling van sekswerk en… 

Commercieel belang bij test-evenementen schaadt het vertrouwen. Dat testresultaat is alvast binnen.

Vrij onverwacht werd deze week bekend dat culturele- en vermaakslocaties komende maand testlocaties zijn voor heropening van de samenleving. Het kwam nogal uit de lucht vallen, want iedereen was nog bezig met petities en andere smeekbeden om culturele gebouwen weer te heropenen. Daar hebben ze immers hun coronaprotocollen beter op orde dan de Albert Heijn bij mij op de hoek.… 

Wie ontwikkelt de donkere keukens voor het theater?

Even geen voorstellingen maken alsof er niets gebeurd is, maar concepten ontwikkelen, experimenten aangaan, boldly gaan waar niemand in deze sector tot nu toe durfde te gaan (sorry, ik kijk veel Star Trek tijdens de lockdown). Dat lijkt me een uitstekende besteding van subsidiegeld en kan ook nog weer wat elan terugbrengen in deze klotetijd.

“De belofte van de lege zaal” is een mooi initiatief, maar negeert het nieuwe normaal van de cultuurconsument

Mensen zullen niet (in groten getale) staan te springen om weer naar volle zalen te gaan. Veel ‘oude’ cultuurbezoekers kunnen als verloren worden beschouwd. De cultuursector staat voor een tweeledige uitdaging: dit verlies zoveel mogelijk te beperken en nog meer dan anders op zoek te gaan naar een nieuw publiek.

Raad noemt plan minister om Museumvereniging zichzelf te laten controleren ‘kwestieus’ en in strijd met ‘good governance’

Net iets meer dan een jaar geleden bracht Cultuurpers het verhaal dat Wim Hupperetz, directeur van het hoofdstedelijke Allard Pierson, zijn functie als voorzitter van de adviescommissie musea en erfgoed bij de Raad voor Cultuur had neergelegd. Reden was het besluit van Minister Ingrid van Engelshoven om de controle op het beleid van de Rijksmusea uit handen te geven aan… 

Het Platform voor Freelance Musici in actie

29 juni is een belangrijke dag voor de cultuur: de Tweede Kamer gaat dan in debat over de noodsteun aan de sector. Onze boodschap aan de politiek: “300 miljoen euro noodsteun die OCW voor de cultuursector beschikbaar heeft is bij lange na niet genoeg om de sector overeind te houden. Neem de motie van PvDA, GroenLinks en SP aan!” In… 

Onbehoorlijk bestuur? Het lijkt er wel op. Holland Festival uit terechte woede over willekeur van Raad voor Cultuur (bewerkt om kritiek op Oerol en lobby inzichtelijk te maken)

De Raad voor Cultuur heeft in strijd met alle beleidsafspraken, eigen adviezen en regels gehandeld toen hij de subsidie voor het Holland Festival verlaagde met ruim vijfhonderdduizend euro. Het Holland Festival, dat daardoor in ernstige problemen komt, uit zijn woede nu in een brief die vandaag naar de Tweede Kamer is gegaan. De organisatie spreekt zelfs van ‘onbehoorlijk bestuur’: een… 

Holland Festival opent online met Memories of my body. Over het lichaam als slagveld

In de wereld van voor corona zou Garin Nugroho het Holland Festival openen met zijn voorstelling The Planet – A Lament. Het zou zonder twijfel een even indrukwekkende ervaring zijn geweest als zijn Setan Jawa die in 2017 werd opgevoerd. We zouden betoverd worden door zijn dansers en gelouterd door het verhaal. In de gestripte online versie van het Holland… 

Oui-Ja-Yes voor meer Spielerij op de podia. Voor én- vooral nu ook- achter de schermen.

Wat is de overeenkomst tussen blokfluitiste Lucie Horsch, pianiste Nynke Eekhof, hoboïste Dorine Schoon, zanger Tim Akkerman, deze Muziekverteller en nog vele anderen. Wat bindt hen behalve de muziek? Zij doen hun mond open. Geven inzicht in het leven achter de schermen. Door van zich te laten horen in kranten (Eekhof en Akkerman), op platforms, binnen organisaties en via blogs… 

Cultuur is nergens goed voor

4 juni jongstleden bracht de Raad voor Cultuur haar advies uit over de subsidieaanvragen van de culturele instellingen uit de zogeheten basisinfrastructuur. De Raad voor Cultuur is het wettelijke adviesorgaan van de regering en het parlement op het terrein van kunst, cultuur en media. De Raad adviseert over actuele beleidskwesties en subsidieaanvragen, gevraagd en ongevraagd. Het loont zeer de moeite www.raadvoorcultuur.nl af… 

De BIS is dood, lang leve de Poppetjes

Laten we maar beginnen met het goede nieuws: De Staat is vanaf nu een vast gegeven in Nederland. En dan hebben we het dus over de band De Staat. Die tegenwoordig fantastische videoclips maakt. Ze zijn gepromoveerd van een vierjaarlijkse subsidie bij het Fonds Podiumkunsten naar een vierjarige subsidie volgens de Culturele Basisinfrastructuur (BIS). Met 55 andere nieuwkomers. Allemaal gewogen… 

jongNBE ondersteunt War Child bij campagne Doorbreek het zwijgen

De blazers van het jongNBE (jong Nederlands Blazers Ensemble) ondersteunen de komende maand de campagne van War Child Doorbreek het zwijgen. In Nederland leeft iedereen al 75 jaar in vrijheid, maar 149 miljoen kinderen groeien op in oorlogsgebieden. Met deze campagne wil War Child zoveel mogelijk geld ophalen voor deze kinderen, zodat zij weer kunnen genieten van samen spelen, sporten… 

Waarom zou de culturele sector moeten nivelleren terwijl het probleem door externe financiers wordt veroorzaakt?

Het artikel van Ingrid van Frankenhuyzen over de hoge beloning voor sommige directeuren in de kunstsector (Vergeet KLM en Booking: ook in de gesubsidieerde kunsten zijn de directeuren grootverdiener.), en de toelichting daarop van Wijbrand Schaap in de nieuwsbrief van het Cultureel Persbureau missen context. Waarom vind ik dat?  Salarissen binnen culturele instellingen volgen CAO’s/loonrichtlijnen die in de branches zijn… 

Waarom de kunstwereld, gesubsidieerd en commercieel, NU moet stoppen met actievoeren

Een paar maanden geleden maakte ik via deze site melding van het feit dat Eurovisie Songfestival een orkest wilde laten optreden, voor minder dan geen geld. Het bericht werd, inclusief follow-ups, een kleine honderdduizend keer gelezen, dus kan enigszins bekend worden verondersteld. Gisteren kreeg ik een persbericht binnen van een best wel duur pr-bureau, dat de cultuurwereld in actie kwam… 

Oproep. Laten de werkers in de cultuur anderhalve meter Ruimte nemen voor de Verbeelding

Of de ‘schreeuw om cultuur’ tien jaar geleden het beste antwoord was op de toen aangekondigde bezuinigingen weet ik niet, maar net als toen voel ik ook nu de drang iets te doen. Naar aanleiding van een spontane uitspraak van mij op Facebook ontstond er dit weekend een nog bescheiden groepje mensen dat zich in wil zetten voor een idee… 

DIT IS EEN OPROEP AAN DE MINISTER VAN CULTUUR: Steun onze kunst! Mijn pleidooi voor een collectief fonds voor alle kunsten

Het is hoog tijd voor collectieve actie, nu kunstorganisaties zijn gesloten en activiteiten stilliggen. Pleidooi voor een steunfonds voor cultuur, waaraan overheden, fondsen én bedrijven eensgezind bijdragen. We merken het allemaal: het live culturele aanbod ligt stil als gevolg van het coronavirus. Er is de afgelopen weken veel geschreven en gesproken over het belang en de waarde van cultuur. Dat… 

Albania-the-civic-duty-of-protecting-the-National-Theatre

Kunstenaars wijzen Albanië de weg naar toetreding tot de EU

Een protestactie van kunstenaars in Albanië verdient extra aandacht. Juist nu onderhandelingen over toetreding tot de EU worden hervat. De protestactie is namelijk indrukwekkend en biedt zicht op een toetreding tot de EU vanuit een interessant perspectief. Dat van een volk dat zich wil inzetten voor democratische waarden, dat haar eigen historie en cultuur waardeert, dat niet wil wijken voor… 

What the stream; kom maar op met die dramatische rampenfilms!

Hollywood is dol op rampenfilms en ik eerlijk gezegd ook. Het is een soort van ‘guilty pleasure’ van mij. Over het algemeen trekt het visuele aspect mij het meeste aan: het uitbarsten van een vulkaan, een aardbeving die de wereld uiteen scheurt – als inwoner van Groningen heb ik mijn mening wel enigszins bijgesteld over de amusementswaarde van aardbevingen– of… 

PLATFORM AANVANG! LATEN WE BEGINNEN

Op 2 maart lanceerde Platform Aanvang! de petitie Nederland maakt kunst / kunst maakt Nederland op de Solidariteitsavond in ITA. Een avond waarin het gesprek werd geopend voor een solidaire sector, maar waar vooral de noodklok werd geluid voor de geplande verkleining van de kunstensector. De petitie werd in een week door meer dan 11.000 mensen ondertekend. Toen we de… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands