Holland Festival

Het Holland Festival is het meest toonaangevende festival van Nederland, en toont het beste wat er internationaal en nationaal op de grotere podia wordt gemaakt.

ITA laat in Age of Rage precies de verkeerde dingen aan de verbeelding over. #HF21

In Elektra, een van de mooiste tragedies die de oude Grieken ons hebben overgeleverd, zit minstens één stuk tekst dat geschiedenis geschreven heeft. Het is het verslag van een paardenrace. Je ziet niks, maar de taal zet je verbeelding aan het werk. 25 eeuwen later hebben ze geprobeerd om de beschreven beelden om te zetten …

ITA laat in Age of Rage precies de verkeerde dingen aan de verbeelding over. #HF21 Lees verder »

Arnold Schönberg klinkt uit een aandoenlijk stukje kleutertoneel. #HF21

Er is een rechtstreeks, omgekeerd, verband tussen muzikaal talent en acteervermogen. De technieken die nodig zijn om een muziekinstrument te bespelen zijn totaal andere dan de registers die je – lichamelijk en geestelijk – nodig hebt voor acteren. Hoe beter je je instrument beheerst, hoe slechter dus het acteren. De musici van Klangforum Wien beheersen …

Arnold Schönberg klinkt uit een aandoenlijk stukje kleutertoneel. #HF21 Lees verder »

De mythe van Europa, daar heb je toch een Griek voor nodig (en een beter theater) #hf21

‘…dit (slot) beeld, waarin echt ik zag wat ik nooit eerder zag. Dat was zo waanzinnig waarbij ik aan mijn eigen waarneming ging twijfelen. Interessante gewaarwording die voor mij los staat van duiding.’ Ik citeer hier een mij bekende bezoekster van de voorstelling Transverse Orientation, een van de toppers van het Holland Festival van dit …

De mythe van Europa, daar heb je toch een Griek voor nodig (en een beter theater) #hf21 Lees verder »

Louterend en ontroerend: The Planet, a lament van Garin Nugroho. #HF21

Sommige kunst begrijp je niet helemaal, maar raakt je diep. De films van Paradjanov bijvoorbeeld, of The Planet, a Lament van Garin Nugroho. Nugroho heeft ervoor gekozen om zijn voorstelling niet van boventitels te voorzien, zodat je rationele brein even op een zijspoor moet. Wat zingen ze, wat gebeurt er precies, waar gaat het over? …

Louterend en ontroerend: The Planet, a lament van Garin Nugroho. #HF21 Lees verder »

Between Past and Future. Frank Scheffer filmt een vruchtbare ontmoeting tussen Oost en West #HF21

Zaterdag 26 juni op het Holland Festival een speciale avond rond twee muziekfilms van Frank Scheffer: de documentaire Inner Landscape en de operafilm Si Fan. Aangevuld met een kort live-optreden van de Chinese musicus Wu Wei. Deze presenteert een muzikale reis vanaf de zevende-eeuwse Tang-dynastie tot aan hedendaagse elektronische muziek. Een avond met onverwachte perspectieven.

TIME van Ryuichi Sakomoto: hoe vijf kwartier in duizend jaar voorbij kunnen flitsen. #HF12

In een voor fans zoals ik legendarische aflevering van de SF-serie Star Trek, The Next Generation, wordt kapitein Picard geraakt door een vreemd lichtsignaal uit een lege sonde. Daarna schakelen we naar een dorp waar de kapitein heen schijnt te zijn geteleporteerd en zien we hoe hij een heel leven leidt als dorpswijze en begenadigd …

TIME van Ryuichi Sakomoto: hoe vijf kwartier in duizend jaar voorbij kunnen flitsen. #HF12 Lees verder »

De bandjes waren dood, maar Kukangendai blaast alles leven in. Zij het onnavolgbaar. #HF21

Iemand riep laatst dat bandjes dood  waren. Dat in een wereld van digitaal gemak, loop-apps en samples geen plek meer was voor jongens en meisjes met een gitaar, een krakkemikkig drumstel en eventueel een piano. Gisteravond, terwijl echte mannen naar voetbal keken, zat ik in het Amsterdamse BIM-huis te kijken naar een bandje. Ik werd …

De bandjes waren dood, maar Kukangendai blaast alles leven in. Zij het onnavolgbaar. #HF21 Lees verder »

Unheimlich en intrigerend: Kindertotenlieder van Gisèle Vienne #HF21

Een jongen is te gast op zijn eigen begrafenis waar een black metal band een uitvaartconcert speelt. De moordenaar, zijn beste vriend, is er ook, samen met anonieme black metal fans. Het licht is hard, er ligt sneeuw op de grond. Rechts aan de zijkant van het toneel is een muurtje gebouwd met kratjes bier, …

Unheimlich en intrigerend: Kindertotenlieder van Gisèle Vienne #HF21 Lees verder »

To blaat or not to blaat. FC Bergman zet het schaap op een mooi voetstuk in The Sheep Song #HF21

Wie gezegend is met de achternaam ‘schaap’ weet niet alleen dat hij uit een rijk en eerbaar geslacht stamt, maar kent ook alle spreekwoorden, gezegden en al dan niet beledigend bedoelde naamgrappen uit het hoofd. Tot en met kameraadschappelijk blatende chefs kunst. Dan is het feit dat het Vlaamse theatergezelschap FC Bergman een voorstelling maakt …

To blaat or not to blaat. FC Bergman zet het schaap op een mooi voetstuk in The Sheep Song #HF21 Lees verder »

La Codista is een aandoenlijke ode aan het wachten, met een fijn laagje eronder #HF21

Het is altijd fijn om te weten dat er iemand op je wacht. Bedrijven die zeldzame dingen aanbieden, ambtenaren die zeer gewilde stempels te zetten hebben, allemaal hebben ze hun geluk en hun inkomen te danken aan mensen die op hen willen wachten. Het wachten zelf is natuurlijk ook iets waar je een leven omheen …

La Codista is een aandoenlijke ode aan het wachten, met een fijn laagje eronder #HF21 Lees verder »

Ine Aya: Wodans staatsbezoek aan Kalimantan roept nogal wat vragen op. #HF21

Na drie eeuwen koloniale onderdrukking en uitbuiting is het inmiddels pay-back time. Wij, het nageslacht van de zeemacht die er nootmuskaat kwam halen, zijn daar echter niet zo goed in. Want wij komen terug naar Indonesië met massatoerisme, goedkope kledingververijen en multinationals als Unilever. We doen weinig anders dan de boel verder leegtrekken. Economisch, maar …

Ine Aya: Wodans staatsbezoek aan Kalimantan roept nogal wat vragen op. #HF21 Lees verder »

Mailles blijft in het Holland Festival een gesloten oester die haar parel niet prijsgeeft.

Iets over wortels, en dat die zijn afgesneden en dat dat lastig is. Of juist niet, omdat het vrijheid geeft. Iets over mannen en vrouwen, maar wat precies werd niet helemaal duidelijk in Mailles, dat ik donderdag 10 juni, na weer een curieuze testenvoortoegangtoestand, in het Holland Festival mocht meemaken. De grote zaal van het …

Mailles blijft in het Holland Festival een gesloten oester die haar parel niet prijsgeeft. Lees verder »

Bij Giselle Vienne’s L’Etang voel ik weer wat ik al die tijd gemist heb.

Engeland is gesloten. De minister van cultuur meldt blij dat artiesten weer op tournee kunnen in Europa, zolang ze niet buiten Noorwegen, IJsland en Liechtenstein komen. We’ve always taken an ambitious approach in negotiations on touring artists, including in my meeting with @AbidRaja last month. Delighted that our new trade deal with Norway, Iceland and …

Bij Giselle Vienne’s L’Etang voel ik weer wat ik al die tijd gemist heb. Lees verder »

Na anderhalf jaar thuis is Fremdkörper van Boogaerdt/VanderSchoot met testenvoortoegang best lastig

Er zijn redenen om niet in België te wonen, maar gisteren verlangde ik intens naar een avondje zuiderburen. Zij hebben het ‘testen voor toegang’ in de cultuursector namelijk net iets beter geregeld dan hier. Toen ik in Antwerpen een ‘testen voor toegang’-voorstelling bezocht stond er voor de ingang van het theater een tent waar ik, …

Na anderhalf jaar thuis is Fremdkörper van Boogaerdt/VanderSchoot met testenvoortoegang best lastig Lees verder »

Nerdpodcast #13: Emily Ansenk (Holland Festival) is er helemaal klaar voor: ‘Tot anderhalve week geleden wisten we niet of het door kon gaan.’

 ‘Zijn we er klaar voor? Ja. Is alles gereed? Nee, nog lang niet, want het is allemaal heel erg complex. Maar uiteindelijk overweegt nu de juichstemming, omdat we tot anderhalve week geleden nog niet eens wisten of we mochten.’ Emily Ansenk, voor het tweede jaar directeur van het Holland Festival, vertelt in deze Nerdpodcast  …

Nerdpodcast #13: Emily Ansenk (Holland Festival) is er helemaal klaar voor: ‘Tot anderhalve week geleden wisten we niet of het door kon gaan.’ Lees verder »

Holland Festival presenteert schaalbaar programma: It’s about time.  

Een nachtwandeling waarbij het nu eens niet gaat om met elkaar te praten, of de spieren te trainen, maar om heel goed te beseffen waar je bent. Mindfulness als theaterervaring dus, en als al het coronagesternte tegen ons blijft, het enige onderdeel van het Holland Festival dat live door kan gaan wegens voldoende afstand en …

Holland Festival presenteert schaalbaar programma: It’s about time.   Lees verder »

HOLLAND FESTIVAL 2021 met associate artists Ryuichi Sakamoto en Gisèle Vienne

Van 3 tot en met 27 juni 2021 vindt de 74e editie van het Holland Festival plaats in en om Amsterdam. De associate artists van dit jaar zijn de Amerikaans-Japanse componist Ryuichi Sakamoto en de Frans-Oostenrijkse theatermaker Gisèle Vienne – opvallende kunstenaars met een brede belangstelling, zoals blijkt uit hun samenwerkingen met Hollywoodregisseurs, techno-artiesten, beeldend …

HOLLAND FESTIVAL 2021 met associate artists Ryuichi Sakamoto en Gisèle Vienne Lees verder »

Carolien Gehrels nieuwe voorzitter Raad van Toezicht Holland Festival

De Raad van Toezicht van het Holland Festival stelt Carolien Gehrels aan per 1 maart 2021 als zijn nieuwe voorzitter. Carolien Gehrels (1967) is een goede bekende van het Holland Festival als regelmatige bezoeker van voorstellingen en concerten en door haar rol als wethouder van Amsterdam verantwoordelijk voor kunst en cultuur van 2006 tot 2014.

‘We zijn voor nu even klaar met Zoomen’. Holland Festival kijkt met gemengde gevoelens terug op editie 2020 (met geluid)

Ze zijn voor het eerst sinds de lockdown op 13 maart weer gedrieën op het kantoor bij elkaar. Het interview, waarin directeur Emily Ansenk, muziekprogrammeur Jochem Valkenburg en theaterprogrammeur Annemieke Keurentjes  de balans opmaken van de eerste – en hopelijk enige – online editie van ‘s lands meest prestigieuze podiumkunstenfestival, vindt een dag na de …

‘We zijn voor nu even klaar met Zoomen’. Holland Festival kijkt met gemengde gevoelens terug op editie 2020 (met geluid) Lees verder »

HOLLAND FESTIVAL 2020 VERBINDT MAKERS EN PUBLIEK IN GEFRAGMENTEERDE TIJD

Het Holland Festival 2020 kende een uitzonderlijke jaargang, door de coronapandemie ging het voor het eerst in zijn geschiedenis fysiek niet door. In plaats daarvan kreeg het een online programma als invulling. Holland Festival online programma 2.0-2.0 was de 73ste editie van het festival en de tweede waarbij gewerkt werd met een associate artist. Dit …

HOLLAND FESTIVAL 2020 VERBINDT MAKERS EN PUBLIEK IN GEFRAGMENTEERDE TIJD Lees verder »

Geluidsontwerper Richard Jansen maakte een wel heel bijzondere soundtrack voor hallucinerende Duitse Drie Zusters

‘We hebben in het begin wel flink op onze donder gekregen van toeschouwers: “Hoe durven jullie zo om te gaan met de acteurs? Eerst zetten jullie ze een masker op, dan steel je hun stem ook nog eens en laat je ze playbacken!”‘ Richard Jansen kan er niet mee zitten. Hij maakt als geluidsdesigner deel …

Geluidsontwerper Richard Jansen maakte een wel heel bijzondere soundtrack voor hallucinerende Duitse Drie Zusters Lees verder »

Love & Revenge wil de Arabische wereld een nieuw gezicht geven

Je neemt filmklassiekers als Dracula en Star Wars, speurt hun Arabische remakes op, en edit deze fragmenten op een live soundtrack waarin de Arabische popgeschiedenis samensmelt met elektronische muziek van nu. Dit, in het kort, is het recept van de dynamische samenwerking tussen muzikant Rayes Bek en videoartiest Randa Mirza, beter bekend als Love & …

Love & Revenge wil de Arabische wereld een nieuw gezicht geven Lees verder »

Holland Festival opent online met Memories of my body. Over het lichaam als slagveld

In de wereld van voor corona zou Garin Nugroho het Holland Festival openen met zijn voorstelling The Planet – A Lament. Het zou zonder twijfel een even indrukwekkende ervaring zijn geweest als zijn Setan Jawa die in 2017 werd opgevoerd. We zouden betoverd worden door zijn dansers en gelouterd door het verhaal. In de gestripte …

Holland Festival opent online met Memories of my body. Over het lichaam als slagveld Lees verder »

Daarom moeten de concertzalen weer zo snel mogelijk open. Op wat voor manier dan ook.

Wat een ongelofelijke bak lef heeft Lucie Horsch. Twintig jaar. Inmiddels tamelijk wereldberoemd, dat wel. Maar je moet maar durven om in je dankwoord voor de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs, de minister haar zojuist uitgesproken woorden terug in het gezicht te smijten. Want dat deed Lucie Horsch, met een beheerste woede die zelfs op 25 meter …

Daarom moeten de concertzalen weer zo snel mogelijk open. Op wat voor manier dan ook. Lees verder »

Scroll naar top