Meteen naar de inhoud

Het Mondriaanfonds maakte geen stennis over de eigen zaaglijn. Dat is jammer voor hen die erdoor vallen.

Op Prinsjesdag was iedereen in de kunst blij, want Minister Ingrid van Engelshoven kwam met miljoenen over de brug om de kunst structureel te helpen. Vrijwel ogenblikkelijk verstomden de lobby’s, kwamen gezworen vijanden van het overheidsbeleid met lovende profielen van en begripvolle interviews met de nu als weldoenster bekend staande D66-minister. Ook daalden bij ons de bezoekcijfers voor artikelen die hier en daar nog kritisch durfden te zijn. Toch is – helaas voor ons donatiepotje – nog niet alles goed. Blijkt.

De genereuze goedmaker na 10 jaar smalend kunstbeleid geldt namelijk alleen voor de podiumkunsten, en dan nog speciaal voor de podiumkunstenaars die afhankelijk zijn van bijdragen van het Fonds Podiumkunsten. Daardoor blijven bijvoorbeeld Oerol en Holland Festival in de gevarenzone hangen, omdat zij geraakt zijn door de belangenverstrengelde willekeur van de Raad voor Cultuur. Maar er is meer aan de hand. Alleen niet bij de podiumkunsten.

Mondriaan

Waar we de afgelopen jaren niets over hoorden, behalve zo nu en dan een best positief bericht, was de beeldende-kunstsector. Waarom dat zo is? U mag het zeggen. De sector is hoe dan ook kleiner dan de podiumkunst. Het Mondriaan Fonds (MF) dat voor de kunst bestaat heeft een beperkter budget (26 miljoen). Ook dat fonds werd de afgelopen jaren gekort, maar het leidde niet tot eensgezinde actie in de beeldende-kunstsector. Het MF was gewoon vrij stil, de afgelopen jaren.

Het fonds houdt het graag ook stil, zo blijkt. Een recent voorbeeld is de toewijzing van de subsidies aan ‘kunstpodia’ voor de komende kunstenplanperiode. Net als bij het Fonds Podiumkunsten werd er meer aangevraagd dan er geld beschikbaar was, en net als bij het Fonds Podiumkunsten werd er van die aanvragen meer geschikt bevonden dan het budget toeliet. Daardoor kwamen geschikte aanvragers onder – of boven – een zaaglijn terecht. Alleen noemt het MF die zaaglijn niet. Men spreekt liever van ‘prioritering’. En dat wringt.

‘Geldende Criteria’

Strikt genomen is prioritering een ander woord voor het hanteren van een zaaglijn, maar het voelt anders. ‘Prioritering binnen de geldende criteria’, zoals op de site te lezen is, riekt naar mogelijke willekeur, omdat nergens aangegeven wordt welke criteria hoe zwaar hebben gewogen. Instellingen die wegens die prioritering buiten de boot zijn gevallen, en toevallig zijn dat er in Noord Brabant (40%) en Zuid Holland (37,5%) verhoudingsgewijs heel erg veel, zitten nu in grote problemen. (in Friesland werd één van de 2 goedgekeurde aanvragen gezaaglijnd, dus daar zelfs 50%)

Plotseling is ook hun provinciale of lokale subsidie in gevaar, plotseling komen ze niet meer in aanmerking voor regelingen die bestemd zijn voor de vaak vooral kleinere kunstinstellingen die getroffen zijn. Al die regelingen en extra steun zijn namelijk gekoppeld aan subsidie door het MF. Vindt de commissie van het fonds je wel erkenning waard, maar is het geld op, zou de overheid moeten inspringen. Dat gebeurde bij het Fonds Podiumkunsten. Het Mondriaanfonds lijkt echter geen enkele aanvechting te hebben om zich daar sterk voor te maken. Sterker nog: ingewijden vertellen dat de zaaglijn in een eerdere versie van het betreffende artikel op de site niet eens werd genoemd, maar pas in een edit op 23 september werd toegevoegd na kritiek.

Verkeerde sector

Dit is geen misdaad, maar het voelt niet open en transparant. Dan zijn er dus wel wat vragen te stellen, bijvoorbeeld over de rol die lobbyclub Kunsten 92 hierin heeft gespeeld, maar omdat ‘vragen stellen’  tegenwoordig vooral een hobby is van complotdenkers, doen we daar niet aan.

Het is wel opvallend dat het Mondriaanfonds zich binnen de lobby niet meer heeft laten horen. Dat is jammer voor de beeldende kunst, en zeker jammer voor mensen die erkend mooie plannen hadden, maar in de verkeerde sector zitten. Vooral in Noord Brabant.

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands